دستمزد من این طوری تعیین می‌شود. پولی را که می‌خواهم می‌گویم، آن‌ها هم می‌دهند. به همین سادگی. خیلی ثروتمندم. این همان چیزی است که می‌خواستید بشنوید. این طور نیست؟...
 
موضوع اعلام دستمزدهای اهالی سینما، بازهم خبرساز و موجب شد دوباره بازار گلایه‌ها و حرف و حدیث‌ها و شایعه‌های سینمایی داغ شود. این موضوع بازتاب خارجی هم داشت. تا آن جا که روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس، با چاپ مطلبی درباره بازیگران سینمای ایران که دستمزدهای کلان دریافت می‌کنند، عکس «محمدرضا گلزار» را در اول گزارش خود آورد. اما در داخل کشور خیلی‌ها هم چون «جواد رضویان»، اصل این موضوع را تکذیب کردند و مدعی شدند که روحشان هم از این رقم‌ها خبر ندارد! این بازیگر آن قدر از اعلام خبر دستمزد ۵۰ میلیون تومانی اش ناراحت شده بود که گفت: نمی‌دانم این رقم از کجا آمده است. کسی که دستمزد مرا اعلام کرده است باید یکی از قراردادهایم را به عنوان سند بیاورد و اگر مجبور شوم اعاده حیثیت می‌کنم. درست نیست که با ارائه چنین ارقامی، ذهنیت مردم را خراب کنیم. وی در گفت و گو با ایسنا افزود: ارائه چنین آماری به ضرر سینمای ما و تهیه کنندگان است چرا که بسیاری از بزرگانی که براساس این آمار، دستمزدشان پایین‌تر از دستمزد جواد رضویان قرار گرفته است، از این پس دستمزد بیشتری درخواست می‌کنند.
دستمزد۹۰ میلیونی گلزار کذب محض است

«علی عطشانی»
کارگردان فیلم«دموکراسی تو روز روشن» نیز در گفت و گو با «وطن امروز»، با رد کامل خبر دستمزد ۹۰ میلیونی گلزار، از شنیدن آن شگفت زده شد و گفت: من نمی‌دانم روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها این خبر را از چه منبعی کار کرده اند؟! نمی‌دانم این ارقام را از کجا آورده اند؟ این‌ها که گفتند ۹۰ میلیون به یک باره می‌گفتند ۹۰۰ میلیون تا این خبر خنده دارتر شود. وی که بسیار از این خبر و مسائل پیرامون آن برآشفته شده بود، ادامه داد: مبلغی که به «محمدرضا گلزار» داده شده است خیلی کمتر از همه این شنیده‌هاست. گلزار مبلغی معمولی و عادی برای این فیلم دریافت کرده است. مطمئن باشید این خبرها کذب محض و بیشتر شبیه یک جوسازی است. هم چنین در تماسی که با مدیر برنامه‌های گلزار داشتیم، او صحت این خبر را تکذیب کرد و گفت: نمی‌دانم این رقم از کجا آمده است ولی گلزار اصلا چنین مبلغی را دریافت نکرده و همه این‌ها، ساخته ذهن برخی افراد است.

استقبال برخی بازیگران نقش مکمل از اعلام خبر دستمزد ستاره‌ها

خیلی از بازیگرانی که در نقش‌های سوم و چهارم بازی می‌کردند، از شنیدن خبری مبنی بر کاهش دستمزدها استقبال کردند. آن‌ها معتقد بودند که ستاره‌ها باعث می‌شوند پروژه‌های سینمایی، گران و پرخرج از آب درآیند. در این میان بازیگران ضعیف اولین کسانی هستند که از رقم قراردادشان کاسته می‌شود. یعنی ضعیف‌ها ضعیف تر می‌شوند تا بازیگران قوی، بتوانند دستمزدهای بالاتری داشته باشند. چند تن از این بازیگران که خواستند اسمشان درج نشود، در گفت و گو با خراسان نسبت به اختلاف چشمگیر دستمزد بازیگران ستاره و بازیگران نقش‌های مکمل اعتراض کردند.

بازیگران در معرض اتهام قرار گرفته اند

آمار و ارقام دستمزد ستاره‌های سینمای ایران، در حالی اعلام می‌شود که این مسئله در سینمای جهان هم اقدام چندان متعارفی نیست. چندی پیش «شون کانری» بازیگر سینمای ‌هالیوود در یکی از مصاحبه‌هایش گفت: من هرگز از کسی نمی‌پرسم چقدر پول درمی‌آوری و به کسی هم نمی‌گویم که چه قدر از بازیگری پول درمی‌آورم. من هر چیزی را که بتوانم به دست بیاورم، می‌خواهم چون حقم است. به این حرف‌های اشتباه درباره گرسنگی کشیدن یا اکتفا کردن به تحسین منتقدان هم اعتقادی ندارم. «هریسون فورد» نیز اعلام کرد: «دستمزد من این طوری تعیین می‌شود. پولی را که می‌خواهم می‌گویم، آن‌ها هم می‌دهند. به همین سادگی. خیلی ثروتمندم. این همان چیزی است که می‌خواستید بشنوید. این طور نیست؟ مردم دوست دارند بدانند که دقیقا چقدر ثروت دارم. ولی به آن‌ها هیچ ربطی ندارد». به هر حال این روزها خیلی از بازیگران سینمای ایران، در معرض انواع انتقادات و اعتراضات قرار گرفته اند. آن‌ها متهم اند که در سینما، رقمی ‌بیش از آن چه که استحقاقش را دارند می‌گیرند و هزینه نهایی تولید و ساخت فیلم در ایران را بالا می‌برند. در این مطلب به سراغ چند تن از بازیگران رفتیم و درد دل‌ها و گلایه‌های آن‌ها را در این باره شنیدیم.

خیلی از این رقم‌ها واقعی نیست

«ماه چهره خلیلی» در گفت و گو با خراسان، با اشاره به رقم‌های اعلام شده در تلویزیون درباره دستمزد بازیگرها می‌گوید: خیلی از این رقم‌ها واقعی نیست. یک عده می‌خواهند بازارگرمی‌ کنند به همین خاطر دستمزدشان را بالاتر از آن چه هست جلوه می‌دهند. وی درباره نحوه انتخاب نقش‌هایش می‌گوید: من وقتی نقشی را می‌پذیرم، اصلا به رقم دستمزدش فکر نمی‌کنم. بیشتر فیلم نامه و کارگردان را درنظر می‌گیرم. حتی در خیلی از فیلم‌ها، حاضر شده ام قرارداد سفید امضا کنم چون آن نقش را دوست داشتم. در سینما، خیلی از بازیگران از دستمزدی که می‌گیرند گلایه می‌کنند. من هم می‌توانم گلایه کنم. اما فکر می‌کنم انسان همیشه باید شکرگزار خدا باشد. این شکرگزاری به آدم انرژی مثبت می‌دهد. آدم نان قلبش را می‌خورد.

هشت میلیون تومان برای ۲۷ جلسه

«مهران رجبی» در گفت و گو با خراسان، از ارائه رقم درآمد و دستمزدش خودداری می‌کند و می‌گوید: حقوق و درآمد و دستمزدم را نمی‌توانم بگویم. اگر بگویم از نظر اخلاقی کار خوبی نیست. اگر هم راستش را نگویم، دروغ گفته ام و بازهم خوب نیست. ما بازیگرها دستمزد ثابتی نداریم. قراردادهای ما، متناسب با میزان نقش و محبوبیت در جامعه بسته می‌شود. همه این‌ها را درنظر می‌گیرند و براساس کارهایی که در پرونده‌مان داریم، یک قیمتی می‌گذارند. وی به عنوان نمونه به رقم قراردادش در فیلم اخراجی‌ها اشاره می‌کند ومی‌گوید: من در «اخراجی‌ها۲» ۲۷ جلسه کار کردم. گفتم ۱۵ میلیون تومان می‌گیرم. گفتند این فیلم بازیگران زیادی دارد. خیلی‌ها قبول کرده اند که با یک سوم دستمزد کار کنند. موقع پول دادن مرا راضی کردند که هشت میلیون تومان بگیرم. هیچ بازیگری استخدام جایی نیست. ما ردیف حقوقی به اسم بازیگری نداریم. ممکن است من پنج ماه بی‌کار باشم و کار نکنم. باید یک نفر از من خوشش بیاید. نمی‌توانم به یک کارگردان بگویم چرا از من استفاده نمی‌کنی؟
بازیگرهای معروفی داریم که خانه نشین شده اند
مهران رجبی سپس از بازیگرانی می‌گوید که به لحاظ مالی، وضعیت مناسبی ندارند. وی ادامه می‌دهد: برخی از بازیگرها به من زنگ می‌زنند و می‌گویند که دنبال کار می‌گردیم. می‌گویند چون تو پرکار هستی، ما را هم یکی دو جا معرفی کن. من یک بار به یک کارگردان گفتم، در چهار تا سکانس هم این بازیگر را جا بده، گفت که از بازی اش خوشش نمی‌آید. خواهش که کردم، راضی شد. آن بازیگر چهار روز کار کرد و یک پولی هم گرفت. بعد ۳۰۰ بار زنگ زد و تشکر کرد.می‌خواهم بگویم بازیگری شغل مطمئنی نیست. باید خیلی جوهر و سواد داشته باشی، تا به تو کار پیشنهاد شود. الان بازیگرهای معروفی داریم که هفت ماه است که خانه نشین هستند و کار نکرده اند.

تعداد ستاره‌های گران قیمت محدود است
«فخرالدین صدیق شریف»
بازیگر فیلم‌های «اخراجی‌ها»، «ابراهیم خلیل ا...» و سریال «در چشم باد» در گفت و گو با خراسان در این باره می‌گوید: در سرزمین ما، رسانه‌های خودمان اعلام می‌کنند که یک مربی فوتبال برای یک دوره مربی‌گری، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پول می‌گیرد. در این شرایط نمی‌دانم چرا دستمزد میلیونی ستاره‌ها این قدر سر و صدا به پا کرده است؟ باید به این نکته توجه داشت که ستاره‌ها، بازیگرانی خاص هستند. تعداد آن‌ها خیلی محدود است و این رقم‌های هنگفت شامل حال همه نمی‌شود. همان‌ها هم خیلی وقت‌ها این دستمزدهای بالا را نمی‌گیرند و فقط انگ دستمزد بالا، برایشان باقی می‌ماند.

دوره ستاره بودن بسیار کوتاه است

صدیق شریف ادامه می‌دهد: اگر قرار است در یک برنامه تلویزیونی درباره این موضوع صحبت شود، باید در این باره تحقیق بیشتری صورت گیرد. باید بروند و زندگی بقیه بازیگرها را هم ببینند. ببینند که بقیه در چه سطحی دستمزد می‌گیرند. باید به این نکته توجه کنند که ستاره بودن دوره بسیار کوتاهی دارد. وقتی از یک ستاره، سنی بگذرد شرایط ایده آلش را از دست می‌دهد. این بازیگر به ذکر خاطره ای از «جمشید مشایخی» می‌پردازد و می‌گوید: به قول مشایخی در تمام حرفه‌ها وقتی سن بالا می‌رود و فرد به دوران پیری می‌رسد، شرایطش به لحاظ مالی بهتر می‌شود. اما در حرفه بازیگری هرچه سن بالاتر می‌رود، شخص ناخودآگاه به حاشیه کشیده می‌شود.

باید دوران خواب بازیگر را هم حساب کنند

صدیق شریف ادامه می‌دهد: آن‌هایی که از دستمزدهای بالا گلایه می‌کنند، باید دوران خواب یک بازیگر را نیز حساب کنند. مگر بازیگر در طول یک سال، در چند فیلم می‌تواند بازی کند. بازیگر برای هر فیلم یک ماه و نیم درگیر مسائل جانبی مثل تست گریم می‌شود. اما از زمانی که کار کلید می‌خورد و جلوی دوربین می‌رود، دستمزد می‌گیرد. وی با بیان این که در این مورد یک مقدار بی‌انصافی شده است، تاکید می‌کند: چرا هیچ وقت از بازیگرانی که سه سال بی کار کنج خانه نشسته اند، صحبت نمی‌کنند؟ چرا درباره آن‌ها گزارشی تهیه نمی‌شود؟ من خبر دارم چند تا از بازیگران برای پول پیش اجاره خانه‌شان از خانه سینما کمک گرفته اند. نمی‌توانم اسمشان را بیاورم. اما این جور بازیگرها هم داریم.او در مورد قراردادهای خودش می‌گوید: رقم دستمزدهایی که من گرفته ام، خیلی متعادل بوده است در فیلم «اخراجی‌ها»، دستمزدی گرفتم که از سریال‌های تلویزیونی هم کمتر بود.

دستمزد بازیگران تنها ۱۰ درصد درآمد کل یک فیلم سینمایی است

بازیگر فیلم سینمایی «عیار ۱۴» گفت: دستمزد بازیگران سینمای ایران، به تناسب فروش آثار سینمایی در کشور بالا نبوده و معقول است. «کامبیز دیرباز» در گفت و گو با ایرنا گفت: ملاک فروش فیلم‌ها، براساس بازیگران نیست. یک بازیگر به تنهایی نمی‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند و آن را نجات دهد. دیرباز یادآور شد: دستمزد بازیگران سینمای ایران، در مقایسه با فروش آثار سینمایی بالا نیست. دستمزد بازیگران تنها ۱۰ درصد درآمد کل یک فیلم سینمایی است. بازیگران ما در مقایسه با بازیگران کشورهای دیگر، دستمزد کمتری می‌گیرند.

رسانه ای شدن دستمزد، جامعه را دچار هیجان کاذب کرد
«داوود رشیدی»
رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران گفت: رسانه ای شدن دستمزد نجومی ‌بازیگران، فقط مردم، جامعه و اعضای یک صنف پرتلاش و زحمتکش را دچار تلاطم و هیجان کاذب کرده است. داوود رشیدی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: این دستمزدهای عجیب و غریب که با بوق و کرنا اعلام شده از کجا و از کدام مرجع آمده است؟ از ارشاد، تهیه کنندگان، اداره مالیات، خود بازیگران یا از انجمن بازیگران؟

خیلی از بازیگران خانه نشین هستند

«داوود رشیدی» با تاکید بر این که هیچ یک از هنرپیشه‌ها، ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد نگرفته‌اند، گفت: اگر چنین چیزی هست قراردادش را نشان دهند. در سینمای ما با این بودجه کم و تهیه کنندگانی که آن چنان پولدار نیستند این دستمزد صحیح نیست.
وی با اشاره به این که درآمد یک فیلم به بازیگران آن نمی‌رسد گفت: چرا وقتی فیلمی ‌در تهران بیش از ۱ یا ۲ میلیارد تومان فروش دارد، از تهیه کننده نمی‌پرسید چقدر سود کرده، یا کارگردان چقدر دستمزد گرفته است؟ فقط دستمزد خیالی بازیگر را تیتر می‌کنید؟
این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: انجمن بازیگران سینمای ایران که از بازیگران حرفه ای تشکیل شده است، نزدیک به ۵۰۰ عضو دارد. اما در سال فقط ۶۰ یا ۷۰ فیلم ساخته می‌شود و شاید حداکثر ۱۵۰ عضو، در نقش‌های اول تا سوم بازی کنند و دستمزد بگیرند. وی افزود: سایر هنرمندان با بازی در تلویزیون، تله فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی امرار معاش می‌کنند. بقیه هم پس از سال‌ها کار و تلاش، خانه نشین شده اند که باید هم از نظر عاطفی و هم از نظر مالی به آن‌ها رسیدگی کرد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی:
ستاره‌های بیکار سینمای ایران!!
واکنش تند بازیگران مطرح به اعلام دستمزدها!!
چه کسانی بازیگران را ستاره کردند؟!!
سینما با چاشنی ‌حاشیه و شایعه!!
همه چیزهایی که دوست داشتید در مورد دستمزد بازیگران بدانید!!