در این مقاله ما لحظه‌های خاص فیلم‌های مطرح سال 2009 را به شما معرفی کرده‌ایم، صحنه‌های خاصی که حالا و برای همیشه از ذهن‌هایمان زوده نخواهند شد. پس این صحنه‌ها مجموعا...
 
10صحنه برتر در فیلم‌های سال 2009
از ابتدای سال 2010 به هر سایتی که سر می‌زنید لیستی از 10 فیلم برتر سال گذشته تهیه کرده است. اما تا بحال چند بار پیش آمده که وقتی به تفاوتهای اندک این لیست‌های مشابه نگاه می‌کنید حداقل با نیمی ‌از آنها موافق باشید؟
از اینها گذشته طبقه بندی و درجه بندی کردن فیلم‌ها در آخر سال خودش یک نوع شغل مهم به حساب می‌آید. ما هم بیش از این بحث را طولانی نکرده و موضوع جالب تری را برای شما آماده کرده‌ایم، در این مقاله ما لحظه‌های خاص فیلم‌های مطرح سال 2009 را به شما معرفی کرده‌ایم، صحنه‌های خاصی که حالا و برای همیشه از ذهن‌هایمان زدوده نخواهند شد.
پس این صحنه‌ها مجموعا از بین تمام فیلم‌های سال 2009 انتخاب شده اند و صحنه‌هایی خنده دار، ترسناک، الهام بخش، یا شاید هم فقط لذت بخش هستند.

10- صحنه  بچه دزدی در فیلم «دزدیده شده»


«دزدیده شده» یکی از فیلم‌هایی است که لحظه‌های عالی و برجسته زیادی دارد. اما این یک صحنه هیجان انگیز جزو بهترین صحنه‌های فیلم است. وقتی که برایان میلز (لیام نیسون) بالاخره تلفنی از دخترش کیم (مگی گریس) دریافت می‌کند. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که او تمام اروپا را گشته است تا دخترش را از دست جنایتکاران سنگدلی که او را دزدیده اند نجات دهد.
چنین موقعیتی قطعا بزرگ‌ترین کابوس هر پدر و مادری محسوب می‌شود، اما برایان با این مشکل به درستی کنار می‌آید: او درحالیکه به خوبی می‌داند دخترش را دزدیده اند، با آرامش به او  یاد می‌دهد که چه کاری انجام دهد و وقتی که آدم دزدها تلفن کیم را پیدا می‌کنند، برایان با آرامش تزلزل ناپذیر به آنها قول می‌دهد که اگر کاری بکنند حتما آنها  را پیدا کرده و می‌کشد (که البته این کار را هم می‌کند).

9- ایستادگی آخر والت کووالسکی در گران تورینو
 
گران تورینو
فیلم دوستان جوان معمولا «کلینیت ایستوود» را به عنوان کارگردان فیلم‌های «رودخانه مرموز» و «دختر میلیون دلاری» می‌شناسند. اما افراد مسن تر و آنهایی که به فیلم‌های قدیمی ‌علاقه دارند می‌دانند که او یکی از قهرمانان پرطرفدار فیلم‌های وسترن بوده است.
«والت کووالسکی» مانند دیگر کاراکترهای  ایستودد در فیلم‌هایش شجاع و قهرمان بود، اما در جایی که کلینیت ایستوود جوان تر  همیشه مشکلات را با آرامش حل می‌کرد؛  ایستوود مسن‌تر و عاقل‌تر به ما چیز دیگری یاد می‌دهد: با شرافت خود را قربانی کردن. ایستادگی والت در مقابل گروهی از اراذل همسایه بسیار تاثیرگذار و دلخراش بود و قطعا بسیاری از افراد را به فکر واداشت.

8- صحنه مونتاژ تصاویر در پایان فیلم خماری
من فکر نمی‌کنم که در فیلم «خماری» صحنه ای بامزه تر از زمانی باشد که سه پسر (برادلی کوپر، اد هلمز و زاک گالیفیانکیز Zach Galifianakis) بعد از خرفتی و مستی از خواب بیدار می‌شوند و نگهان با یک بچه زنده و یک ببر زنده روبرو می‌شوند که سوئیتشان را بهم ریخته اند.
در پایان فیلم عکاس آنچه که بر سر این پسرها می‌آید را پشت سر هم مونتاژ کرده است.

7- صحنه انفجار ماشین به خاطر بمب گذاری در «گنجه درد»
 
گنجه رنج
شاید بتوان بخش‌های زیادی از این فیلم را به عنوان بهترین صحنه انتخاب کرد، اما با اطمینان می‌توانم بگویم که صحنه بمب گذاری ماشین چیز دیگری است. اولین باری که من از این فیلم را دیدم با دیدن این صحنه واقعا از خود بیخود شدم.
این صحنه یک روز در SSgt اتفاق می‌افتد. ویلیام جیمز (جرمی ‌رنر) در اولین ماموریتش همراه با همکاران جدیدش به «واحد تجهیزات دستور انفجار» می‌رود. ماموریت آنها هم این است که بمبهای زیادی که در یک خودرو نصب شده را خنثی کنند. جیمز حتی به خودش زحمت نداد که لباس محافظ بپوشد. منظقه بمب گذاری شده کاملا منفجر شد، چرا که بمب‌ها کاملا استادانه کار گذاشته شده بوند. چشمان تیزبین عکاس، ادیت، صدا و خاموشی، کارگردانی کاترین بیگلو کاری کرد که ما با عرق‌های نشسته بر پیشانی مان و با اضطراب تیک تیک عقربه‌های ساعت را نگاه کنیم.

6- صحنه ریختن روغن داغ در فیلم «نگهبانان»
 
 
یک لحظه در «نگهبانان» قطعا به طور کامل از صفحه کتاب کمدی به صحنه فیلم تغییر مکان داده است و آن صحنه ای است که در آن یک مجرم بدشانس تلاش می‌کند به سمت «Rorschach» (جکی ارلی‌ هالی) برود. «Rorschach» نه تنها با سینی ناهار او را می‌زند، بلکه یک خمره  روغن در حال جوش را به صورت این مرد پرت می‌کند! من هیچ تماشاگری را ندیدم که انقدر سریع از بهت و حیرت این صحنه بیرون بیاید که بتواند به سرعت جملات تحسین آمیز خود را بر زبان آورد.
 
5- رویارویی نهایی در منطقه 9 
 
منطقه 9
اینکه شما در مورد سکانس آغازین فیلم «منطقه 9» چه فکری می‌کنید اهمیتی ندارد- مستنداتی مبتنی بر ورود بیگانگان بر روی کره زمین- واقعا انکار کردن ترس و وحشتی که تا آخر فیلم بر تک تک افراد حاکم است امری غیرممکن خواهد بود. «ویکوس وان دی مروی»‌ (شارلتو کوپلی) یکی از بدترین روزها را بر روی کره زمین تجربه کرده است- درحالیکه به آرامی ‌به شکل بیگانگان درآمده و هرکسی به او حمله می‌کند- و فقط زمانیکه که به راه حل این مشکلات نزدیک شده است، همه چیز به فنا می‌رود. اما آیا او کوتاه می‌آید؟ خیر او در عوض بعضی از اسلحه‌های بیگانگان و لباس «اکسو» را می‌دزدد و سپس به سبک مردان بد «جان مک کلین» عمل می‌کند.
قبل از اینکه مردم تحت تاثیر فیلم «آواتار» قرار بگیرند از دیدن انواع شاهکارهای بصری «نیل بلام کمپ» که توانست 30 میلیون دلار از فروش فیلم در آورد حسابی سرگرم شدند. و درصورتیکه «منطقه 9» می‌تواند در قسمت فیلم‌های علمی ‌تخیلی جای بگیرد، پایان فیلم یکی از بهترین گونه‌های درگیری و مبارزه است که تا بحال در سینما نشان داده شده است.

4- قربانی کردن «جرج کرک» در جنگ ستارگان
 
جنگ ستارگان
«کریس همس ورس» بازیگر تابستان  سال 2011 نقش Thor را بازی خواهد کرد، اما بی شک وقتی که در سکانس اول «جنگ ستارگان» جی.جی آبرامز نقش پدر کاپیتان کرک، یعنی جرج کرک را بازی کرد یکی از بهترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشت. شجاعت جرج کرک در رویارویی با دردسرها و شرهای موجود در فضا نه تنها بر هواداران دائمی ‌«جنگ ستارگان» افزود، بلکه بازی یک بازیگر معمولی با احساساتی خالص  را همراه با لحظه‌های درام، حماسی و هیجانی بیش از پیش لذت بخش ساخت.

3- نبرد نهایی در آواتار
 
آواتار
وقتی برای اولین بار آواتار را تماشا کردم، فکر کردم که سکانس «پرواز بانشی» صحنه مورد علاقه من است. اما بعد از دیدن دوباره فیلم باید اقرار کنم که جنگ نهایی بین بیگانگان ناوی و سربازان مزدور کولونل کواریتچ (استفن لانگ) بهترین صحنه فیلم بود. دوجین از بیگانگان CGI، کشتی‌های اسلحه، شعله‌های پرخروش، انفجارها و چوب‌های متلاشی شده که به هوا می‌روند، بیگانگان آبی در حالیکه زندگی خیلی از افرادشان را قربانی می‌کنند برای محافظت کردن از دنیایشان می‌جنگند.
آواتار بخش‌های جالب زیادی دارد، اما باید بگوییم که نبرد پایانی فیلم پتانسیل بینش و خلاقیت‌های جیمز کامرون را در معرض نمایش می‌گذارد: این صحنه یکی از زیباترین و تاثیرگذاترین صحنه‌هایی است که یک فیلم می‌تواند به تصویر بکشد.

2- قسمت آغازین انیمیشن «بالا»
 
بالا
پیکسار در آخرین ساخته اش یک انمیشن فانتزی ماجراجویانه را به نمایش گذاشت، پس تصور کنید که هرکسی که در آغاز زندگی اندوهناک و داستان عاشقانه کارل و الی فردریکسون را تماشا می‌کند چقدر متعجب و البته چقدر اندوهگین خواهد شد. از زمانی که آنها در بچگی با هم آشنا می‌شوند تا روز ازدواجشان و فراز و فرودهای زندگی مشترکشان و بالاخره مرگ ناگهانی الی سکانس‌هایی بسیار تاثیر گذار بودند که به ندرت در فیلمی ‌آن هم در پانزده دقیقه اول دیده ایم که فکر نمی‌کنم کسی بتواند بعد از دیدن این پانزده دقیقه جلوی اشکهایش را بگیرد.
هرگز روال عادی یک زندگی در تصویرسازی انیمیشن نتوانسته است صحنه ای از نظر احساسی این چنین قوی بیافریند.

1- پرییر لاپادیته در مقابل کول.لاندا در حرامزاده‌های عوضی
 
حرامزاده های لعنتی
مردم وقتی که فهمیدند آخرین ساخته کوانتین تارنتینو یک فیلم ضد مرگ (بخوانید: کسل کننده) دیگر خواهد بود عصبی شدند. باوجود این آن ترسها بلافاصله با دیدن صحنه آغازین فیلم از بین رفت. در ظاهر فقط یک مکالمه می‌دیدیم: کشاورز فرانسوی مودب و مهربان (دنیس منوچت) قرار ملاقاتی با سرهنگ بدنام نازی (کریستوف والتز) دارد و هر دو همراه با لیوانهای پر از شیر تازه در دستشان گفتگویی منتقدانه دارند (کاملا بی ضرر.. درسته؟).
با همه این احوال پشت این ظاهر مظلومانه اتفاقات وحشتناکی می‌افتد.
صحنه نبرد یکی از بهترین صحنه‌های فیلم‌های تارنتینو و یکی از بهترین لحظه‌ها در سال 2009 محسوب می‌شود و نیز یکی از بهترین نقش‌های کریستوف والتز در این فیلم نشان داده شده است.
این لیست ما از بهترین صحنه‌های سینمایی سال 2009 بود؟ آیا شما با این لیست موافقید؟!

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ/ مریم محبعلی نژاد
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
24 فیلم جدیدی که سال 2010 اکران می‌شوند (+عکس)+تاریخ اکران
5 انیمیشنی که دنیا را تکان داد!!
جنجال برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما!! (+عکس)
10 صحنه از فیلم‌های ‌هالیوود که حتی مردها را هم به گریه انداختند!! (+عکس)
23  حقیقت جذاب ناگفته در مورد فیلم ترسناک «جن‌گیر»!