نشست نقد و بررسی این فیلم در سینما آزادی با عنوان «دریچه روان‌شناسی شخصیت‌های این فیلم سخن می‌گفت با بیان این مطلب ادامه داد: علی‌رغم علاقه‌ای كه به رمان «زن‌دوم» داشتم...

محمدرضا فروتن گفت: بازی خودم را در نقش «بهرام» «زن دوم» چندان دوست ندارم. تصور می‌كنم اگر روش دیگری به‌كار بسته بودم، موفق‌تر می‌شدم.
به‌گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بازیگر سینما كه روز گذشته در نشست نقد و بررسی این فیلم در سینما آزادی با عنوان «دریچه روان‌شناسی شخصیت‌های این فیلم سخن می‌گفت با بیان این مطلب ادامه داد: علی‌رغم علاقه‌ای كه به رمان «زن‌دوم» داشتم، فیلمنامه و نقش بهرام را خیلی دوست نداشتم، زیرا با گره داستان مشكل داشتم شاید به‌این دلیل كه آن را به زندگی خودم تعمیم می‌دادم.
او با تایید محق‌بودن كاراكتر «مهتاب» دربسیاری از موقعیت‌های فیلم، خاطرنشان كرد: با نقش «بهرام» مساله داشتم، نمی‌دانستم او چگونه توانسته دو رابطه عاطفی بی‌سرانجام را به‌مدت چندسال حفظ كند.
فروتن با ابراز خرسندی از ارتباط خوب مردم با فیلم «زن‌دوم» اظهار امیدواری كرد: این ارتباط تنگاتنگ منجر به اتفاق ناخوشایندی در جامعه ما نشود و بسیاری از مردم به خودشان اجازه ندهند به‌نام عشق و علاقه وارد زندگی دیگران شوند.
این بازیگر سینما با ابراز نگرانی از وجود برخی رفتارهای غیراخلاقی درجامعه متذكر شد: با این شیوه‌ای كه جامعه ما در پیش گرفته است، این ترس وجود كه به ساخت فیلم‌های زن‌سوم و زن‌چهارم هم برسیم. اما من علاقه‌مندم فیلمی درباره‌ی بررسی «ازدواج» ساخته شود.
او درباره‌ی تاثیر رشته تحصیلی‌اش روان‌شناسی در ایفای نقش‌هایش در سینما توضیح داد: معمولا بازیگران علاقه‌مندند بگویند برای نقش‌هایشان خیلی زحمت كشیده و مطالعه كرده‌اند، اما آنچه بیش از همه‌ی مسایل مرا در كارم پیش می‌برد، همان شوق و‌ذوق و عشق كودكانه‌ای است كه به‌كارم دارم. درمورد تاثیر روان‌شناسی هم درحد یك كارشناس روان‌شناسی تحصیلاتی دارم كه ناخودآگاه و در برخی از موارد خود را نشان می‌دهد.
محمدرضا فروتن تاكید كرد: زندگی، عشق ورزیدن، فهمیدن و بیش از همه آگاهی، می‌تواند در كار و زندگی من تاثیر‌ بگذارد، چراكه اصولا از نگاه خودم زندگی می‌كنم.
درادامه، فرشته طائر‌پوریكی از نویسندگان فیلمنامه و تهیه‌كننده فیلم درباره حضور فروتن دراین فیلم گفت: حس محمدرضا فروتن برخاسته از عشق وفادارانه‌ای است كه نسبت به‌همسرش دارد به‌همین دلیل فروتن گزینه بسیار مناسبی برای بهرام بود، زیرا او هم مانند «بهرام» فیلم، موقعیت كاراكتر فیلم را دوست ندارد.
طائرپور ادامه داد: برخلاف آنچه می‌اندیشیم بازیگران در رده میان سالی كمتر بازیگرانی داریم كه در نگاه ، فیزیك و بغض خود بتواند استعداد و توان‌مندی محمدرضا فروتن را در نقش‌های عاشق‌پیشه داشته باشند به‌همین دلیل فروتن نخستین گزینه من برای نقش «بهرام» بود.
او درباره‌ی شباهت قهرمان فیلم «زن‌دوم» با «شب‌یلدا» یادآور شد: رمان «زن‌دوم» پیش از ساخت فیلم
«شب‌یلدا» منتشر شده و اتفاقا كیومرث پوراحمد واكنش‌های بسیار مثبتی را نسبت به‌آن نشان داد و حتی حاضر شد از ساخت «شب‌یلدا» منصرف شود و «زن‌دوم» را بسازد. اما آن زمان شرایط تولید برای من فراهم نبود و امروز خوشحالم اگر این تصور پدید می‌آید كه «زن‌دوم» ادامه داستان قهرمان «شب‌یلدا» است هرچند ساخت هر دوفیلم اتفاقاتی مستقل بوده است.
به‌گزارش ایسنا، محمدرضا فروتن هم درباره‌ی حضور پررنگش درایفای نقش‌های عاشق‌پیشه وشباهت كاراكتر فیلم «زن‌دوم» با «شب‌یلدا» توضیح داد: اگر شما شباهتی میان این دو كاراكتر می‌بینید، حتما همین‌طور است. اما بازی من در نقش‌های عاشق‌پیشه به‌این خاطر است كه در سینمای ما فیلم‌های عاشقانه بسیاری ساخته می‌شود، هرچند فیلم‌هایی داشته‌ام كه نقش عاشق را بازی نكرده‌ام و گرچه بازی من در نقش‌های عاشق‌پیشه تعمدی نبوده است، اما خوشحالم كه دراین نقش‌ها بازی كرده‌ام.
او همچنین درباره‌ی توان‌مندی‌اش در لحظات عاطفی كاراكتر‌های فیلم گفت: از كودكی به‌آسانی می‌توانستم گریه كنم وهرچه بزرگ‌تر شدم متوجه شدم به‌راحتی می‌توانم گریه كنم و معتقدم گریه مرد ایرادی ندارد. اما سخت‌ترین كار برایم این است كه از ته‌دل بخندم!
دراین نشست فرشته طائر‌پور با توضیح دیدگاهش نسبت به فیلم متذكر شد: قصد ندارم از «بهرام» دفاع كنم، اما معتقدم درجامعه‌ ما و به‌ویژه در دو‌دهه پس از انقلاب به طبقه روشنفكر وهمین‌طور مفاهیمی مانند «عشق» و «غریزه» ظلم شده است، زیرا پس از انقلاب با خط‌كشی‌هایی روبه‌رو شدیم كه به طبقه روشنفكر اجازه نمی‌داد مسائلشان را بیان كنند به‌همین دلیل این طبقه درلاك خودشان فرو رفتند.
او با تشریح كاراكتر «بهرام» و مشكلات زندگی او تصریح كرد: شكست‌های زندگی، از او مردی غمگین می‌سازد و طبیعتا چنین مردی زمینه‌ی گرایش زنی مانند «مهتاب» را فراهم می‌كند، ضمن اینكه نمی‌توان جلوی حادثه عشق را گرفت پس گرایش دو طرفه‌ای میان آن دوپدید می‌آید.
طائر‌پور ادامه داد: بعد از شنیدن عنوان «زن‌دوم» بلافاصله معناهایی همچون «خیانت»،«رقابت»،«ظلم»،
«مرد هوسباز» به‌ذهن‌مان می‌آید درحالی كه بهرام مردی بی‌بند و بار و هوسباز نیست و طبیعی است درموقعیتی كه قرار می‌گیرد دچار گیجی و سردرگمی شود و زمانی كه مرد در چنین وضعیتی گرفتار می‌شود، زن اتفاقا با قاطعیت تصمیم‌گیری می‌كند.
او با بیان اینكه «زن‌دوم» درباره‌ی عشق میانسالان است، افزود: من هم مانند محمدرضا فروتن نسبت به این موضوع كه نسل فعلی «عیش» را با «عشق» اشتباه گرفته‌اند، متاسف و نگرانم. اما «زن‌دوم» درباره‌ی عشق میانسالان است كه هنوز به مسایلی باور دارند.
طائرپور درادامه ساخت این فیلم را نوعی ادای دین به‌ جانبازان جنگ‌تحمیلی دانست و توضیح داد: در بسیاری از آثار سینمایی ما نسبت به كاراكترهایی كه در طول هشت‌سال دفاع مقدس هریك برای خود حماسه‌ای بودند ظلم شده و به‌صورت شعاری تصویر شده‌اند، اما برای ما مهم بود نشان دهیم یك جانباز مثل تمام آدمهایی جامعه اتفاقات معمول زندگی را تجربه می‌كند، اما به‌دلیل تجربه بزرگی كه دارد، نوع نگاهش تغییر می‌كند.
ما تعمد داشتیم نقش «امیر» مهربان و بخشنده باشد، ضمن اینكه تمام ابعاد دموكراتیك شخصیت آن حفظ شود، به‌همین دلیل بسیاری از بازیگران علاقه‌مند بودند این نقش را بازی كنند.
این تهیه‌كننده سینما تمام كاراكترهای «زن‌دوم» را شریف دانست و یادآور شد: این فیلم داستان آدم‌هایی است كه همه شریف هستند و قرار نیست بایكدیگر دعوا بكنند. بلكه آدم‌هایی هستند كه استدلال و فكر دارند و خود را به‌جای دیگری می‌گذارند.
او درباره‌ی روایت فیلم از زاویه دید مردان عنوان كرد: زنان ما فرمانرواهای سایه‌نشینی هستند كه مردها را به‌سمت تصمیم‌گیری‌های مهم سوق می‌دهند، شاید زنانی كه زاویه دید آنها را انتخاب كرده‌ام، زنان ویژه‌تر و غیرمتعارف‌تری بوده‌اند ضمن اینكه شغل من به‌نوعی مردانه است و شاید این موضوع در روایت فیلم اثرگذار بوده است.
به گزارش ایسنا دراین نشست كه به همت كانون مطالعاتی جهاددانشگاهی دانشگاه الزهرا و باحضور دكتر علی‌رضا شیری برگزار شد، شیری فیلم «زن‌دوم» را از معدود فیلم‌هایی دانست كه بحث عشق مردانه و درماندگی مردان را در رویارویی با مسائل عاطفی به‌خوبی به‌تصویر می‌كشد.
او با ارایه توضیحاتی درباره‌ی روان‌شناسی یونگ متذكر شد: در این فیلم كودك درون بهرام به‌خوبی نشان داده می‌شود، كودكی كه پرخاشگر و تندخو است و مدام در آستانه گریستن است به‌خوبی توسط محمدرضا فروتن به‌تصویر كشیده می‌شود.
این متخصص روان‌شناسی با توضیح ویژگی‌های روانی مردان تصریح كرد: در درون هر مرد انرژی‌های زنانه‌ای وجود دارد كه اگر به‌خوبی زنده نشود، آن مرد حیات كاملی نخواهد داشت.
به‌ گفته‌ی او بهرام آن‌قدر انرژی‌های زنانه خود را بیرون می‌ریزد كه بتدریج مردانگی‌اش محو می‌شود و در مقابل كاراكتر «امیر» از این انرژی‌ها استفاده می‌كند، اما به‌دلیل استفاده نابه‌جا، به‌جای شوهر خوب به‌یك برادر خوب تبدیل می‌شود.
او با تشریح مثلث عشقی «استرنبرگ »ادامه داد: مرد این فیلم به‌تنهای درگرداب چهارزن گرفتار می‌شود. عشق بهرام به او اجازه نمی‌دهد تا از این گرداب بیرون بیاید و تصمیم قاطعانه‌ای بگیرد. اگر مردی قاطعیت نداشته باشد، هرگز دنیا به او فرصت خوشبخت‌شدن نمی‌دهد و این مشكل بسیاری از مردان است كه نمی‌دانند كجا باید قاطعیت داشته باشند و این چنین است كه دراین فیلم مردها بیش از زن‌ها گریه می‌كنند.
وی درعین حال متذكر شد: برخلاف دیدگاه‌های فمینیستی وضد فیمینیستی رایج در جامعه، این فیلم دو مردی را به‌تصویر می‌كشد كه هر دو ویژگی‌های بسیار والایی دارند كه این از نكات مثبت «زن‌دوم» است.
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ.
www.seemorgh.com/culture
منبع : ایسنا