امكان ندارد با دیدن این آقای قدبلند و قرص و محكم بتوان باور كرد كه او 80 سال داشته باشد. كریستوفر پلامر ـ كه همان كاپیتان فون تراپ مشهور فیلم «اشك‌ها و لبخندها» یا بهتر بگوییم...
 
خیلی از ما شده كه در دهه 20 زندگی احساس می‌كنیم دارد عمرمان می‌گذرد و هیچ كاری نكرده‌ایم و چون تا حالا كاری نكرده‌ایم كه نقطه عطفی در زندگی‌مان باشد، فكر می‌كنیم دیگر نمی‌شود. تصورمان این است كه هر چه سن بالاتر برود، فرصت‌ها برای خلاقیت كمتر است. حالا این شما و این هم كسانی كه در سن بالا همچنان احساس جوانی می‌كنند
بتی وایت كه سال پیش با ساندرا در فیلم «خواستگاری» ‌بازی كرده بود، این روزها در بسیاری از فرش قرمزها دیده می‌شود. او كه متولد سال 1922 است بازیگر، كمدین و نویسنده است. خانم وایت كه برای بازی‌های تلویزیونی اش شهرت زیادی دارد، چند كتاب در زمینه پیچیدگی‌های شغل بازیگری نوشته است. جالب است بدانید كه همین یكی دو ماه پیش او قراردادی با یك شركت انتشاراتی امضا كرد تا 2 كتاب جدید بنویسد كه اولینشان قرار است در سال 2011 منتشر شود.
خانم وایت 88 ساله تاكنون 7 بار جایزه امی را به خانه برده و بجز آن 20 باز نامزد دریافت این جایزه ـ كه معادل اسكار در تلویزیون است ـ شده است. او كه دختر یك فروشنده دوره‌گرد بود، نسبش از سوی مادربزرگش به یونانی‌ها و از سوی پدربزرگش به دانماركی‌ها می‌رسد.
 او اخیرا با كریستین بل نیز در فیلم «دوباره تو» بازی كرده كه همین یكی دو روز پیش اكران و باعث شد تا خانم وایت روی فرش قرمزهایی كه برایش پهن شده بود، با شادی قدم بردارد. این مادربزرگ دوست داشتنی كه در سال 1949 برای اولین بار روی صحنه رفت، در 20 فیلم سینمایی بازی كرده و فهرست فیلم‌های تلویزیونی كه در آنها ظاهر شده، یك فهرست تمام نشدنی است.
 
كلینت ایستوود 80 ساله
از زمانی كه ایستوود یك اسكار دیگر را در سال 2005 برای كارگردانی فیلم «بچه میلیون دلاری» دریافت كرد، به نظر می‌رسد دچار شتابی شده كه هر روز بیشتر می‌شود و هر سال یك فیلم جدید را روانه پرده نقره‌ای می‌كند.
ایستوود كه متولد سال 1930 است، سال‌ها به عنوان بازیگرشناخته می‌شد و سال‌ها هم گذشت تا به عنوان كارگردان، تهیه‌كننده و آهنگساز، شناخته شود. وی تاكنون 5 جایزه اسكار گرفته و 5 بار جایزه گلدن گلوب و 2 جایزه جشنواره كن گرفته و 5 بار هم به عنوان هنرمند منتخب مردم انتخاب شده است.
 ایستوود كه برای بازی در نقش‌های ضد قهرمان فیلم‌های وسترن در دهه 60 و 70 شناخته شد، در سال 2003 و 2006 برای كارگردانی فیلم «رود اسرارآمیز» و «نامه‌هایی از ایوو جیما» اسكار را به خانه برد. او یكی از 2 چهره‌ای است كه 2 بار همزمان برای بهترین بازیگر و بهترین كارگردان در یك فیلم نامزد دریافت جایزه اسكار شده كه یكی از آنها برای فیلم نابخشوده در سال 1992 بود و دیگری برای فیلم «بچه میلیون دلاری» در سال 2005. ایستوود در 74 سالگی اسمش را به عنوان مسن ترین كارگردانی كه جایزه اسكار را دریافت كرده، ثبت كرد. او یك فهرست بلند بالا از جوایز دیگر هم در كارنامه‌اش دارد و نه تنها چندین دكترای افتخاری در رشته سینما گرفته بلكه در سال 2007 هم یك درجه دكترای افتخاری از كالج موسیقی بركلی دریافت كرده است.
ایستوود از سال 1955 در اولین نقشش ظاهر شد و در سال 1971 برای اولین بار كارگردانی را تجربه كرد و تا حالا 31 بار این تجربه را تكرار كرده است. وی در هزاره سوم 11 فیلم ساخته كه خودش تهیه كننده اش بوده و آهنگسازی بیشتر آنها را هم به عهده داشته است‌. جدیدترین فیلم او با نام «آخرت» یكی دو هفته پیش در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده شد.

 كریستوفر پلامر 80 ساله

امكان ندارد با دیدن این آقای قدبلند و قرص و محكم بتوان باور كرد كه او 80 سال داشته باشد. كریستوفر پلامر ـ كه همان كاپیتان فون تراپ مشهور فیلم «اشك‌ها و لبخندها» یا بهتر بگوییم «آوای موسیقی» در سال 1965 است ـ كانادایی است. این بازیگر فیلم، تئاتر و تلویزیون در انیمیشن «بالا» و «9» تیم برتون هم صداپیشگی كرده و در فیلم «آخرین ایستگاه» در نقش لئو تولستوی، نویسنده مشهور روس حسابی درخشید. او كه متولد تورنتو است، از نوادگان سر جان آبوت، نخست‌وزیر مشهور كاناداست. او از همان اولین سال‌های زندگی‌اش عاشق تئاتر و موسیقی بود و برای اولین بار در فیلم «هنری پنجم» لارنس اولیویه در سال 1944 دیده شد. وی در زندگی‌اش تقریبا در بزرگ‌ترین نقش‌های تئاتری ظاهر و 7 بار نامزد دریافت جایزه تونی شده است.
او اولین تجربه بازیگری‌اش را با سیدنی لومت در سال 1958 تجربه كرد و در نقش‌های متعدد سینمایی ظاهر شد كه «سیریانا» و «خانه دریاچه» از جمله آخرین آنهاست. پلامر برای بازی در نقش تولستوی در سال 2010 نامزد دریافت جایزه اسكار شد كه آن را در برابر بازی درخشان كریستوف والتس برای بازی در فیلم «لعنتی‌های بی‌آبرو» اثر كوئنتین تارانتینو از دست داد.

مكس فون سیدو 81 ساله

مكس فون سیدو، بازیگر محبوب اینگمار برگمن در بیشتر فیلم‌های این كارگردان سوئدی بازی كرده است. او اوایل امسال در «شاتر آیلند» جدیدترین فیلم مارتین اسكورسیزی در نقش مارتین بازی كرد و قرار است در فیلم «دختری با خالكوبی اژدها» كه بزودی بر مبنای رمان پرفروش استیگ لارسن ساخته می‌شود هم ظاهر شود. این بازیگر سوئدی در فیلم‌های متعددی بازی كرده است و توانایی دارد به زبان‌های سوئدی، نروژی، انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی، دانماركی، فرانسوی و اسپانیایی صحبت ‌كند. مكس از خانواده ثروتمندی برخاسته و پدرش پروفسور دانشگاه و مادرش بارونس بود.
مكس فون سیدو در سال 1955 پس از آشنایی‌اش با اینگمار برگمن، مرید او شد و برای اولین بار در نمایشی از او به صحنه رفت. «توت فرنگی‌های وحشی» و «مهر هفتم» در سال 1957 از نمونه‌های مهم همكاری این دو است. او توانست این موفقیت‌ها را در آمریكا هم تكرار كند و از سال 1965 به طور منظم در فیلم‌های آمریكایی ظاهر شد و بعد از 2 بار نامزدی برای جایزه گلدن گلوب، مدتی به ایتالیا رفت و در فیلم‌های ایتالیایی به كارگردانی مارچلو ماسترویانی بازی كرد. او پس از آن دوباره به آمریكا برگشت و با رابرت ردفورد در «3 روز كندر» بازی كرد و بعد در فیلم‌هایی از دیوید لینچ، وودی آلن و كارگردان‌های مشهور دیگری ظاهر شد. بازی با تام كروز در فیلم علمی ـ تخیلی اسپیلبرگ با عنوان «گزارش اقلیت» در سال 2003 از نقش‌های مهم او در این دهه است. او یكی از چهره‌های درخشان فرهنگی ـ هنری قرن 20 است. بازی در فیلم رابین هود در نقش سر والتر لوكسلی از آخرین فیلم‌های اوست.

كریستوفر لی 88 ساله

این مرد 88 ساله همان سارومان مشهور فیلم «ارباب حلقه‌ها»ست كه بازی در فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» در كنار جانی دپ از آخرین هنرنمایی‌های اوست و اكنون بازی در 7 فیلم دیگر را در برنامه‌های بعدی‌ا‌ش دارد.
كریستوفر لی كه در سال 1922 به دنیا آمده، بازیگر و موسیقیدانی انگلیسی است. او با بازی در نقش دراكولا شهرت جهانی به دست آورد و بعدها در فیلم‌های مهمی بازی كرد كه «جنگ ستارگان» از جمله آنهاست. لی از سال 1948 تاكنون در 266 فیلم بازی كرده و در سال 2009 از سوی ملكه انگلستان لقب شوالیه دریافت كرده است. او از خانواده اشراف انگلستان و مادرش كنتس و پدرش كلنل بود. كریستوفر از بازیگران محبوب تیم برتون است و از سال 1999 تاكنون در 4 فیلم این كارگردان مشهور از جمله در «چارلی و كارخانه شكلات‌سازی» بازی كرده است. او سال 2010 در 2فیلم بازی كرده كه شامل «سلكن» در كنار هیلاری سوانك و «فصل جادوگری» در كنار نیكلاس كیج است.
لی به‌عنوان صداپیشه هم فعالیت‌های مهمی داشته و علاوه بر انگلیسی، به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی صحبت می‌كند. البته با سوئدی، روسی و یونانی هم بیگانه نیست. او عاشق كتاب است و 5 عنوان كتاب نوشته و یك كتابخانه با 12 هزار جلد كتاب دارد و از آنجا كه یك موسیقیدان هم هست 16 آلبوم موسیقی هم منتشر كرده است. بد نیست بدانید قد این آقا در این سن و سال، 193 سانتی متر است.

الی والاچ 94 ساله
والاچ در همان سالی در نیویورك به دنیا آمد كه «تولد یك ملت» ساخته شد. او در فیلم‌های مهمی در نقش مقابل كلارك گیبل و كلینت ایستوود بازی كرده و حالا در نقش‌های مكمل ظاهر می‌شود. او كه یك بازیگر آمریكایی است در اواخر دهه 50 شهرتی افسانه‌ای داشت و جوایز متعددی را نیز در كارنامه‌اش ثبت كرده كه جایزه بفتا، تونی و امی از جمله آنهاست. یكی از مهم ترین نقش‌های او در فیلم مشهور «خوب، بد و زشت» در سال 1966 است. والاچ قرار است همزمان با جشن تولد 95 سالگی‌اش در 2 فیلم دیده شود كه شامل «روح نگار» رومن پولانسكی و «وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» است. او در سال 1948 با همسرش آن جكسون، بازیگر سینما ازدواج كرد كه تاكنون با هم زندگی می‌كنند. ثبت ركورد ازدواج 62 ساله، یكی از طولانی‌ترین و موفق ترین ركوردهای هالیوود است.

ارنست بورگناین 93 ساله

بورگناین یكی از آن نام‌های تاریخی هالیوود است. او كه از زمان ریاست جمهوری ترومن روی صفحه نقره‌ای دیده شده، هنوز می‌تواند قوی بازی كند. او بتازگی با هلن میرن و بروس ویلیس در فیلم «سرخ» بازی كرده كه قرار است پاییز اكران شود. بررسی سینمای دهه 50 آمریكا بدون نام او امكان ندارد. او برای بازی در فیلم «مارتی» در سال 1955 جایزه اسكار گرفت و در بسیاری از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بازی كرده است. بورگناین در جنگ جهانی دوم حضور داشت و چند مدال شهامت گرفت و بعد در سال 1947 روی صحنه رفت و خیلی زود وارد سینما و بعد تلویزیون شد. او در 92 سالگی یك جایزه امی را به جوایز دیگرش اضافه كرد.
 
هال هالبروك 85 ساله
این بازیگر آمریكایی یكی از آن چهره‌هایی است كه برای خیلی‌ها یادآور دوره بچگی‌شان است. یكی از نقش‌های ماندگار او بازی در نقش مارك تواین است. با این حال او برای بازی در بسیاری از مهم‌ترین نقش‌های آرتور میلر در برادوی روی صحنه رفته است. هالبروك كه برای بازی در فیلم «در طبیعت وحشی» شان پن 3 سال پیش نامزد دریافت جایزه اسكار شد، امسال برای 2 مجموعه تلویزیونی «پسران هرج و مرج» و «ماجرا» نقش‌آفرینی كرد و سال آینده نیز قرار است در فیلم «آب برای فیل‌ها» بازی كند.

الن استریچ 84 ساله

این بازیگر مشهور برادوی، هنوز در 2 عرصه تئاتر و فیلم فعالیت می‌كند. او كه در سال 2007 جایزه امی را برای بازی در نقش مادر آلك بالدوین در فیلم «30 راك» به دست آورد، برای اولین بار سال 1944 روی صحنه رفت و اولین نقش سینمایی‌اش را در سال 1956 با فیلم «ساعت اسكارلت» تجربه كرد. خانم استریچ در تلویزیون هم نقش‌های زیادی بازی كرده و جوایز متعددی را دریافت كرده است. او سال 2010 در نمایش «موسیقی یك شب كوچك» روی صحنه رفت.
 
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 5 شخصیت منفى دوست‌داشتنى سینما!!
داستان‌های باورنكردنی!
پرونده‌ای برای آرنولد، فرانکی و بقیه بزن بهادرهای قدیمی!
10 نمونه جالب از تغییر قیافه بازیگران هالیوود در فیلم‌ها!!
افسانه كهن و بازی كامپیوتری