آنتونی کوئین
آنتونی كوئین مقابل بسیاری از بازیگران بزرگ دنیا بازی كرد. او ركورددار بازی در مقابل بازیگران اسكاری است. 46 نفر از همبازی‌های او....
 
سوم ژوئن دهمین سالمرگ آنتونی كوئین هنرپیشه نامدار آمریكایی بود. او برای مسلمانان به ویژه به دلیل بازی در نقش «حمزه»، عموی پیامبر (ص)، در فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» ساخته مصطفی عقاد محبوب شده است.
 
زندگینامه
كوئین متولد 21 آوریل 1915 در مكزیكو از پدری ایرلندی- مكزیكی و مادری مكزیكی بود. بیشتر مردم او را به عنوان بازیگر می‌شناسند درحالی كه آنتونی كوئین نویسنده و نقاش هم بود.
در یکی از مناطق نزدیک لوس آنجلس بزرگ شد و مدرسه را زودتر از وقت موعود ترک کرد. در ۱۰ سالگی پدرش را از دست داد. قبل از اینکه هنرپیشه شود، بوکسر و نقاش بود و به کارهای گوناگون مثل کارگری کشتارگاه پرداخت. علاقه اش به تحصیل، او را به رشته معماری کشاند. دلش می‌خواست بازیگر شود اما هیچ کس حاضر نبود به جوانی که هنوز انگلیسی را با لکنت حرف می‌زد، نقش بدهد. آنتونی‌ کوئین‌ در سال‌ 1936 توانست‌ نخستین‌ نقش‌ سینمایی‌ خود را به‌ دست‌ بیاورد و در فیلم‌ «قول‌ شرف»‌ به‌ کارگردانی‌ لیو لاندرز در نقش یك سرخپوست ایفای‌ نقش‌ کند و چنان خوب ظاهر شد که تحسین ‌گری کوپر اسطوره سینمای وسترن را برانگیخت و در همان‌ سال‌ با دختر خوانده‌ سیسیل‌.ب.دومیل‌ کارگردان‌ مشهور دوره‌ کلاسیک‌ هالیوود آشنا شد و ازدواج‌ کرد. بعد از آن کارگردان‌ها به سراغ او آمدند اما فقط برای ایفای نقش سرخ پوست‌ها یا بزهکارها ولی پنج سال بعد (۱۹۵۲) به خاطر بازی در نقش برادر زاپاتا در فیلم «زنده باد زاپاتا» برنده اسکار شد.
«جاده» و «گوژپشت نتردام» بازی‌های درخشان بعدی او بودند. حالا همه می‌دانستند که کوئین از پس هر نقشی برمی‌آید. آنتونی کوئین اسکار دومش را در سال ۱۹۵۶ برای هشت دقیقه بازی در نقش پل گوگن در «شور زندگی» گرفت! دهه ۶۰ دهه کویین بود. «توپ های ناوارون»، «لورنس عربستان» و «زوربای یونانی» باعث شهرت او در سراسر جهان شد.
در سال ۱۹۷۵ زمانی که ۶۰ سال داشت نقش حمزه عموی پیامبر اسلام را در فیلم «محمدرسول‌الله (ص)» بازی کرد و سه سال بعد در نقش عمر مختار در «شیر صحرا» ظاهر شد. او با ۶۰ سال تجربه و بازی در ۳۱۲ فیلم، رکورد بازیگری را شکست. در جلد سرخ پوست‌ها، مکزیکی‌ها، اسکیموها، یونانی‌ها و حتی چینی‌ها رفت و نماینده جماعتی شد که در حاشیه‌اند و مورد تحقیر اما هرگز تسلیم نمی‌شوند. بسیاری از منتقدان، نقش «زوربای یونانی» (۱۹۶۴) را به یاد ماندنی‌ترین کار او می‌دانند. این نقش، نقش محبوب خودش هم بود.
 
حواشی جالب
- آنتونی كوئین مقابل بسیاری از بازیگران بزرگ دنیا بازی كرد. او ركورددار بازی در مقابل بازیگران اسكاری است. 46 نفر از همبازی‌های او (18 بازیگر زن و 8 بازیگر مرد) قبلا برنده جایزه اسكار شده بودند.
- سال 1947 تابعیت ایالات متحده آمریكا را دریافت كرد درست چند ماه پیش از آنكه نامش به اتهام همكاری با كمونیست‌ها در لیست سیاه سناتور مك‌كارتی قرار گیرد. البته هیچ‌گاه هم آنتونی كوئین را به این اتهام احضار و محاكمه نكردند. وقتی داریل.اف.زانوك (رئیس كمپانی فوكس قرن بیستم) كه خودش لیبرال بود،‌ به آنتونی كوئین خبر داد كه نامش در فهرست قرار گرفته، كوئین تصمیم گرفت سینما را برای مدتی ترك كند و در برادوی روی صحنه برود. جایی كه دیگر لیست سیاهی در كار نبود.
- قرار بود در فیلم «نوسترومو» به كارگردانی دیوید لین هم بازی كند اما متاسفانه لین درگذشت و این پروژه ناتمام ماند.
- در هالیوود شاگرد كلاس‌های بازیگری مایكل چخوف، بازیگر روسی بود.
- وقتی جان بریمور، بازیگر باسابقه سینما بیمار شد این كوئین بود كه با اهدای خون به وی كمك كرد.
- از طرفداران پر و پا قرص بازیگر جوان هالیوود، كیانو‌ریوز بود. دوستی آنها از بازی در فیلم «راه رفتن روی ابرها» شكل گرفت.
 
جملاتی از آنتونی كوئین
- در اروپا بازیگران هنرمند هستند، در هالیوود اگر كار نكنند، هیچی نیستند.
- (در جواب سوالی كه درباره اصلیتش از او شده بود) این موضوع تا وقتی كه یكی از انسان‌های این جهان هستم، برایم اهمیتی ندارد.
- (درباره مارلون براندو) من استعداد مارلون را تحسین می‌كنم اما به او حسادت نمی‌كنم چون برای ایفای نقش‌هایش رنج زیادی می‌كشد.
- من مجسمه‌سازی را از نقاشی هم بیشتر دوست دارم. در مجسمه‌سازی آزادی بیشتری دارید و دست‌تان بازتر است.
- بازیگران زندگی می‌كنند و شما فراموش‌شان می‌كنید. به بریمور (بازیگر فیلم‌های صامت هالیوود) و بقیه بازیگران بزرگ نگاه كنید. آنها بعد از مدتی به راحتی فراموش شدند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com/ پریا صوفی  
 
مطالب پیشنهادی:
کلارک گیبل سلطان هالیوود + گزارش تصویری
دنزل واشنگتن؛ بازیگر اخلاقگرا
بیوگرافی اولین ستاره واقعی تاریخ سینما (+عکس)
بیوگرافی غول و اسطوره بازیگری جهان (+عکس)
پدر خوانده سینمای جهان