کلایو اون چهره سینمایی مطرح سینمای هالیوود است که از تئاتر وارد سینما شد او خیلی زود توانست جایگاهی ویژه ای برای خود در هالیودد بسازد ما به همین جهت به بیو گرافی او پرداختیم...


كلایو آون
(Clive Owen) متولد 3 اكتبر 1964 و انگلیسی الاصل می‌باشد، ولی اكنون تبدیل به بازیگری مطرح در فیلمهای هالیوودی و آمریكایی شده است.

كلایو آون (Clive Owen) فرزند پاملا و جس آون، چهارمین پسر از پنج پسر خانواده بود. او در شهر كاونتری، میدلندز غربی در انگلستان دیده به جهان گشود. پدرش كه خواننده ای به سبك موسیقی محلی آمریكایی بود، وقتی كه آون فقط سه سال داشت خانواده اش را رها كرد. علی رغم اینكه او دوباره وقتی كه آون نوزده سالش بود با خانواده اش آشتی كرد، آن دو همچنان با هم غریبه بودند. او همیشه از دوران كودكی اش با ناراحتی كار می كند. او كه درابتدا با رفتن به مدرسه تئاتر مخالف بود، در سال1984 بعد از دوره ای طولانی و بی ثمر كه در جستجوی كار بود نظرش عوض شد. او در سال 1987 از آكادمی سلطنتی هنرهای نمایشی فارغ التحصیل شد. بعد از فارغ التحصیلی در چندین نمایشنامه از شكسپیر ایفای نقش كرد. در همین سالها كه او از آن به عنوان دوران واقعاً رمانتیك یاد می‌كند، تصادفاً با همسرش آشنا شد. در حالی كه هر دو جزو هنرپیشه‌های اصلی نمایش رومئو و ژولیت بودند.
او ابتدا كارش را از تلویزیون شروع كرد و در سال 1988 به طور رسمی و مرتب در برنامه های تلویزیون انگلستان حضور داشت. او در فیلم «چشمانم را ببند» به كارگردانی استفان پولیاكف مورد تحسین همگان قرار گرفت. این فیلم داستان خواهر و برادری را روایت می كرد كه عاشق همدیگر بوده و مرتكب عمل زنای با محارم می‌شدند...
متعاقباً او در فیلمهای جادوگر، كلاس 61، قرن، فرزندان هیچكس، یك بعدازظهر با گری لینكر، اسلحه روز رستاخیز، بازگشت به فطرت، جهش و سپس در نقش یك كارآگاه خصوصی در فیلم sharman بازی كرد. او قبل از انكه با بازی در فیلم چهار شبكه ای مایك هودگس به نام كروپیه ( سال 1998) به شهرت برسد، اولین فیلم مهم هالیوودی اش را به نام همسر مرد پولدار در كنار هالی بری بازی كرد. او نقش اصلی فیلم را دارا بود و در نقش نویسنده ای ظاهر شد كه در یك كازینو در شهر لندن مشغول به كار می شود. اولین بازی او برای تلویزیون BBC در سال 1999 برای فیلم بسیار دقیق در نقش راننده بدشانسی بود كه مرتب تصادف می كرد.
سپس او در نمایش اكو برای تئاتر BBC1 بازی كرد. همچنین قبل از اینكه در سریال رازآمیز BBC1 به نام دومین نشانه بازی كند، در فیلمی به نام باغبان خوب نقش جنایتكاری را بازی می كرد كه در باغی شروع به كار می كند... یكی دیگر از نقشهای تحسین شده اش در تئاتر روز مرگ جواگ بوده كه موضوع این تئاتر در مورد زن و شوهری است كه یك دختر معلول و عقب مانده ذهنی دارند.
تابستان 2001 با بازی در فیلم كرایه (The Hire)، یك سری فیلمهای كوتاه كه تحت حمایت مالی شركت BMW و توسط كارگردانی صاحب نام در آمریكای شمالی ساخته شده بود به شهرت رسید.
سپس او در فیلم گاسپور پارك (Gosford Park) رابرت آلتمن در كنار بازیگران مشهوری چون هلن میرن و رایان فیلیپ نقش آفرینی كرد. او با بازیگر آمریكایی، مت دیمون نیز در فیلم آنسوی مرز (Beyond Border) بازی كرد و در فیلم پادشاه آرتور نقش اصلی فیلم را به خود اختصاص داد. او در این نقش آخری اسب سواری را هم یاد گرفت.
یكی دیگر از فیلمهای او به نام نزدیكتر (Closer) بود كه در سال 2005 به نمایش درآمد. جالب است بدانید كه در ابتدا قرار بود او نقش «لاری» متخصص پوست را بازی كند، ولی در نقش «دن» ظاهر شد. بعد از Closer در فیلم دیوانه كنار جنیفر آنیستون بازی كرد و همچنین در داستان هیجانی شهر گناهان و در فیلم مرد درون در نقش سارق مروز یك بانك ایفای نقش كرد. مدتها شایعه شده بود كه او قرار است به جای پیرس بروسنان در نقش جیمز باند بازی كند. در اكتبر 2005 طبق یك نظر سنجی عمومی در SkyNews آون بیشتری رأی را برای ایفای نقش جیمز باند آورده بود. با وجود این همان ماه اعلام كردند كه دانیل كریج جیمز باند بعدی خواهد بود. او خودش ادعا می‌كند كه اصلاً هیچ نزدیكی به این نقش ندارد. سپس او در یك برداشت جدید از فیلم پلنگ صورتی در نقش نیگل بوسول بازی كرد.
در سال 2006 با بازی در فرزندان مردان تحسین همگان را برانگیخت، او برای بازی در این فیلم دستمزد خیلی بالایی دریافت كرد. این فیلم جوایز زیادی از جمله جایزه بهترین سناریو را از آن خود كرد. آون روی سناریوی این فیلم نیز كار كرده بود. سال بعد در فیلم به آنها شليك كن در كنار پل گیاناتی بازی كرد و در نقش مقابل كیت بلانشت (الیزابت اول انگلیس) در فیلم الیزابت: عصر طلایی بازی كرد.
او هم اكنون در لندن در كنار همسرش سارا جین فنتون و دو دخترشان هلنا و اوه زندگی می‌كند.
 
 
 مطالب مرتبط:
مرد عبوس سینمای جهان
حرفه ای سینمای جهان
 
 
 
تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ