رامبد جوان کافی‌شاپ می‌زند؟!
من اصلا کار دیگری بلد نیستم و هیچ وقت به فکر انجام کار دیگری نبودم. بروم رستوران یا کافی شاپ بزنم؟ که چه بشود؟ خیلی‌ها بلدند رستوران و کافی‌شاپ بزنند، ولی همه که بلد نیستند فیلم بسازند.
 
رامبد جوان کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون گفت: « اکنون کارکردن خیلی سخت شده است. از سوی دیگر ما که کار دیگری بلد نیستیم. اگر من فیلم نسازم یا بازی نکنم چکار کنم؟ زندگی خودم را چطور بگذرانم. من اصلا کار دیگری بلد نیستم و هیچ وقت به فکر انجام کار دیگری نبودم. بروم رستوران یا کافی شاپ بزنم؟ که چه بشود؟ خیلی‌ها بلدند رستوران و کافی‌شاپ بزنند، ولی همه که بلد نیستند فیلم بسازند.»


در همین زمینه رامبد جوان کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون درباره احتمال تعطیلی سینماهای کشور در گفت‌وگو با فرارو گفت: «من در این باره واقعا چیزی ندارم بگویم و به نظرم درباره این مسئله باید کار کارشناسی شود. از یکسو سینماداران حق دارند و اوضاع اقتصادی وخیم است، اما از سوی دیگر افزایش قیمت بلیط سینما نیز باعث فشار به تماشاگران می‌شود؛ یعنی اوضاع آنقدر خراب است که هزینه کردن برای رفتن به سینما کم کم از سبد خانوار خارج شده است.»

وی ادامه داد: «من خیلی علاقه ندارم در این باره صحبت کنم، ولی برای وضعیتی که از چند وقت پیش شروع شده همین مسیر (تعطیلی سینماها) را برای آن می‌توان پیش‌بینی کرد.»

وی درباره هشدار سینماداران نسبت به تعطیلی سینماها گفت: «به نظر من باید همین اتفاق روی می‌داد؛ یعنی باید سینماداران بگویند ما نمایش نمی‌دهیم، فیلمسازان بگویند ما فیلم نمی‌سازیم و ... تا تکلیف روشن شود.»

جوان ادامه داد: «اکنون کار کردن خیلی سخت شده است. از سوی دیگر ما که کار دیگری بلد نیستیم. اگر من فیلم نسازم یا بازی نکنم چکار کنم؟ زندگی خودم را چطور بگذرانم. من اصلا کار دیگری بلد نیستم و هیچ وقت به فکر انجام کار دیگری نبودم. بروم رستوران یا کافی شاپ بزنم؟ که چه بشود؟ خیلی‌های بلدند رستوران و کافی شاپ بزنند، ولی همه که بلد نیستند فیلم بسازند.»

جوان در پاسخ به این سوال که آیا این هشدار سینماداران می‌تواند مسئولان را وا دارد که فکری برای مشکلات سینما کنند؟، گفت: «اگر مسئولیت مسئولان واقعا این باشد که سینما را سر پا نگاه دارند بله می‌شود. به نظر من این هشدار واقعا جدیست و باید جدی هم گرفته شود.»

وی ادامه داد: «شما ببینید هر سال تعداد فیلمهایی تولید شده کم می‌شود و تعداد فیلمهایی که اکران می‌شود نیز کاهش می یابد. از آن طرف حوزه هنری ساز خود را می‌زند و ارشاد نیز کار خود را می‌کند و این وسط فقط تعدادی از فیلمها در حال نابود شدن هستند.»

وی افزود: «من اصلا نمی‌فهمم چرا یک متولی درست پشت سر این ماجرا نمی‌ایستد؛ یعنی در حالی که وزارت ارشاد ارگان و سازمانی است که وظیفه آن حمایت درست از سینماست؛ اما از سوی دیگر حوزه هنری برای خود شرایطی تعیین می‌کند و مقابل ارشاد می‌ایستد.»

این کارگردان اظهار کرد: «پس یک نفر باید بیاید که بزرگتر از وزارت ارشاد باشد و بگوید دعوا نکنید، فیلمها در حال نابود شدن است، اهداف فرهنگی کشور از طریق سینما در حال نابود شدن است.»

این کارگردان سینما تاکید کرد: «لذا به نظر من یکی بزرگتر از ارشاد و حوزه هنری باید بیاید و این مسئله را حل کند.»

جوان درباره شرایط کنونی فیلمسازی در کشور گفت: «شرایط کنونی سینما واقعا ترسناک است. من خودم اکنون پروانه ساخت گرفته‌ام. حالا اولا انقدر هزینه‌ها زیاد شده که نمی‌دانم باید با چه عددی فیلم را جمع کرد. هر روز هم که قیمت همه چیز در حال تغییر است.»

وی ادامه داد: «عوامل را می‌خواهیم جمع کنیم، می‌گویند قراردادی که چهار ماه پیش بسته‌اند اکنون ارزش ریالی‌اش نصف شده است که درست هم می‌گویند و آنها هم باید زندگی خود را اداره کنند. حالا بر فرض این عوامل را جمع کردیم و فیلم را ساختیم. آیا این فیلم اکران می‌شود؟ آیا اکران نمی‌شود؟ آیا با شرایط خوبی اکران می‌شود؟ آیا حوزه جلوی آن می‌ایستد؟ آیا ارشاد از فیلم حمایت می‌کند؟ آیا سینما تعطیل می‌شود یا نمی‌شود؟ من اصلا نمی‌دانم می‌خواهم چکار کنم.»

وی تاکید کرد: «واقعا اوضاع خیلی خراب است. لذا به نظر من ممکن است با تهدیدهای این‌چنینی که صنف سینماداران کردند و اگر آن را عملی کنند و رسما سینماها تعطیل شود، شاید اتفاقی بیفتد.»

جوان در پاسخ به این سوال که اگر مسئولان از بسته شدن سینماها استقبال کردند چه باید کرد؟، گفت: «یعنی واقعا می توان فکر کرد سینماهای کشور رسما تعطیل شود و هیچ اتفاقی نیفتد؟! همچین چیزی امکان دارد؟!»

وی ادامه داد: «سینما وقتی تعطیل شود، سینماداران تا جایی می‌توانند تحمل کنند، چون ملک و سرمایه آنها خوابیده است. لذا اکنون در حال تهدید هستند چرا که برای آنها لذت‌بخش نیست که این فضای تجاری و درآمدزا تعطیل شود.»

این بازیگر افزود: «اما چه کاری از ما برمی‌آید؟ خانه سینما را که تعطیل کردید؛ خب اما فیلم‌سازی که تعطیل نشده بود. حالا فیلم بسازیم کجا باید نمایش بدهیم؟ پس بعد ما باید وسط بیاییم. ما و طرفداران سینما وسط بیایند.»

وی با بیان اینکه اگر فیلم تولید نشود مجلات سینمایی تعطیل می‌شوند و تمام کسانی که از طریق تبلیغات فیلم کسب درآمد می‌کردند و نیز پخش‌کننده‌های فیلم نابود می‌شوند گفت: «پس صدای همه اینها و طرفداران سینما بلند خواهد شد که بالاخره تکلیف را روشن کنند. اینکه روش مدیریت نیست.»

وی در پایان تاکید کرد: « من فکر می‌کنم یکی باید مسئله را سفت می‌گرفت که اکنون باید به سینماداران دست مریزاد گفت که سفت گرفتند وگرنه ما جماعت فیلم‌ساز اصلا بلد نیستیم یقه‌گیری کنیم. ولی امیدورایم مسئله همین جا ختم به خیر شود و نوبت به ما نرسد که وسط بیاییم.»



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir


مطالب پیشنهادی:
مخاطب سینما، دروغ شیرین نمی‌خواهد!
50 نکته ای که از مختار و مختارنامه نمی دانستید
مزايده خانه هری پاتر
ریحانا برای جیمز باند مناسب تر است یا بیانسه ؟
جزئیات همکاری اسکورسیزی با دنیرو وآل پاچینو اعلام شد