وی پس از گذراندن یک دوره کلاس های فیلمنامه نویسی با فیلم "من، ترانه 15 سال دارم" فعالیت در سینما را آغاز کرد و موفق شد با اولین فیلم دوران زندگی‌اش...
 
 
بیوگرافی ترانه علی دوستی:
تاریخ تولد: 22 دی 1362
مدرک تحصیلی:  دیپلم کامپیوتر
ترانه علیدوستی متولد سال 1362 و فرزند حمید علیدوستی، فوتبالیست معروف است. وی پس از گذراندن یک دوره کلاس های فیلمنامه نویسی با فیلم "من، ترانه 15 سال دارم" فعالیت در سینما را آغاز کرد و موفق شد با اولین فیلم دوران زندگی اش خوش بدرخشد تا جایی که کم تر از یک ماه چند جایزه مطرح سینمایی به خود اختصاص داد که می‌توان به "سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیستمین جشنواره فیلم فجر، بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنواره ی فیلم لوکارنو (سوئیس)، برگزیده منتقدان به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن، برگزیده جشنواره فیلم آبادان" اشاره کرد.
روند موفقیت های او با فیلم دومش «شهر زیبا» ادامه یافت و ثابت کرد که در این رشته حرف ها برای گفتن دارد. ترانه پس از تجربه‌های موفق سینمایی‌اش، بازی در عرصه تئاتر را نیز با نمایش "فنز" تجربه كرد. این نمایش که با استقبال بسیاری روبه رو شد توانایی او در صحنه تئاتر اثبات کرد. وی در این باره می‌گوید: "خیلی انتظار كشیدم، برای بازیگری تئاتر و همیشه می‌ترسیدم مبادا زمان سپری شود و من نتوانم به این خواسته ام برسم. می‌ترسیدم مبادا دیر شود و دیگر به عنوان بازیگر تئاتر پذیرفته نشوم! من خیلی عطش داشتم برای بازی در تئاتر، باید بگویم خیلی شانس آوردم كه اولین تجربه تئاتری من با چنین گروهی بود و با یك چنین استقبالی روبه رو شد". ترانه علیدوستی یکی از چهره های شاخص سینمای آینده ایران خواهد بود.


فیلم شناسی
:

من، ترانه 15 سال دارم (رسول صدرعاملی، 1380)، شهر زیبا (اصغر فرهادی، 1382)، چهارشنبه سوری (اصغر فرهادی، 1384)، کنعان (متنی حقیقی 1387)
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.cinemaf.blogfa.com
 
 
مطالب مرتبط:
گزارش تصویری فیلم "کنعان"
حذف نام «ترانه‌ علیدوستی» از تیزرهای تلویزیونی كنعان!!
انتقاد ترانه علیدوستی از تلویزیون
گفت‌وگو با ترانه علیدوستی به مناسبت اكران فيلم «كنعان»