زن فیلمساز و نقاش ایرانی داور جشنواره فیلم برلین 2014
مستندهای زهره و منوچهر که درباره روابط جنسی در ایران است و فی‌فی از خوشحالی زوزه می‌کشد اثر میترا فراهانی، مستندساز و نقاش ایرانی هر دو پیشتر در بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین به نمایش در آمده بودند.
میترا فراهانی، مستندساز و نقاش ایرانی برای عضویت در هیئت داوران جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۴ برگزیده شد.

مستندهای زهره و منوچهر که درباره روابط جنسی در ایران است و فی‌فی از خوشحالی زوزه می‌کشد هر دو پیشتر در بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین به نمایش در آمده بودند.

 در سال ۲۰۰۲ نیز ساخته ای از او با عنوان فقط یک زن از سوی هیئت داوران "جایزه تدی" در این جشنواره را به دست آورد.

 میترا فراهانی چند روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ در بدو ورود به ایران بازداشت شد و چند روز بعد آزاد شد.

 فی‌فی از خوشخالی زوزه می‌کشد، تازه ترین ساخته فراهانی که روزهای آخر زندگی بهمن محصص، نقاش ایرانی را به تصویر می‌کشد در چندین جشنواره دیگر نیز به نمایش در آمده است.

 رئیس هیئت داوران شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین جیمز اسکاموس، تهیه کننده آمریکایی است و میشل گوندری و کریستف والتس، بازیگر اتریشی از دیگر اعضای هیئت داوران هستند. این جشنواره از ششم تا شانزدهم فوریه برگزار می شود.

 پیش از این فیلمسازان ایرانی دیگری مانند شیرین نشاط و اصغر فرهادی در هیئت داوران برلیناله حضور داشتند.

 جعفر پناهی نیز که در سال ۲۰۰۶ خرس نقره ای این جشنواره را برای فیلم آفساید به دست آورده بود، در سال ۲۰۱۱ برای عضویت در هیئت داوران انتخاب شده بود، که از سوی مقام‌های ایران اجازه خروج از کشور به او داده نشد.

 بزرگترین موفقیت سینمای ایران در جشنواره به سال ۲۰۱۱ باز می گردد که فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و دو جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این جشنواره آلمانی را دریافت کرد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com



مطالب پیشنهادی:
بهاره رهنما از بیمارستان مرخص شد + آخرین خبر از سلامتی او
آقای شبکه دو، خانم مجری، شما چرا؟!
عیادت مهران غفوریان از رضا رویگری در بیمارستان + عکس
تست گریم بهنوش بختیاری، بهاره رهنما و امین حیایی در سریال نوروز 93 + تصاویر
گریم متفاوت طناز طباطبایی در یک فیلم جنگی + تصاویر