از ژولیت بینوش تا فیلم روسی که آقای وزیر را در جشنواره کن 2014 ناراحت کرد!
جمعه با نمایش دو فیلم دیگر پرونده 18 فیلم بخش مسابقه اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن بسته شد.
کارگردان «لویاتان» (Leviathan)، تنها فیلم روسی بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن که با استقبال منتقدان روبرو شد، جمعه گفت هرچند وزیر فرهنگ روسیه با فیلمش موافق نیست، اما امیدوار است این فیلم بدون سانسور در کشورش روی پرده برود.

«لویاتان» به کارگردانی آندری زویاگینتسف یکی از 18 فیلمی است که بخت دریافت جایزه نخل طلا و دیگر جوایز بخش مسابقه اصلی را دارد. برندگان شنبه شب در مراسمی مشخص می‌شوند.

زویاگینتسف گفت پیش از سفر به کن، فیلمش را به آندری مدینسکی وزیر فرهنگ روسیه که وزارتخانه‌اش بخشی از هزینه تولید فیلم را تامین کرد، نشان داد.

زویاگینتسف که «لویاتان» چهارمین فیلم بلند داستانی اوست، گفت: «او گفت فیلمی بسیار بااستعداد است، اما از آن خوشش نیامد. وضعیت او را درک می‌کنم. خیلی کار دارد. قرار است کاری کند دنیا وضعیت بهتری داشته باشد.»

«لویاتان» - که عنوان آن به یک هیولا یا اژدهای عظیم‌الجثه‌ اسطوره‌ای اشاره دارد - نگاهی صریح و بی‌پرده به اقدامات یک شهردار فاسد (با بازی رومن مادیانوف) دارد که همه مخالفانش را از سر راه برمی‌دارد. او به شکلی بی‌رحمانه یک ملک مشرف به دریا را از مردی به نام کولیا (الکسی سربریاکوف) می‌گیرد و با این کار او و خانواده‌اش را نابود می‌کند. 

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/02/bino1111.JPG

فیلم جدید آندری زویاگینتسف کارگردان روسی در کن با استقبال روبرو شد


بسیاری از صحنه‌های شهردار در حالی فیلمبرداری شده که در پسزمینه عکسی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در حالی که نگاهش رو به پایین است، دیده می‌شود. به طور ضمنی این نگاه منتقل می‌شود که رهبر روسیه با سبک حکومتی که شهردار نماد آن است، موافق است.

در کن گزارش‌های منتشر شد که مدینسکی فیلم زویاگینتسف را بایکوت کرده است، اما نه دفتر او و نه دفتر جشنواره واکنشی در این زمینه نشان ندادند.

یکی از سخنگویان وزارت فرهنگ در مسکو حاضر نشد در این زمینه اظهار نظر کند و خواستار درخواست کتبی شد، اما گفت تمام برنامه‌های کاری وزیر در روز جمعه در وبسایت وزارتخانه قابل دسترسی است. برنامه کاری مدینسکی در روز جمعه شامل حضور در اولین نمایش جهانی فیلم «لویاتان» یا سفر به کن نبود.

جنجال‌ها درباره فیلم چند روز است ادامه دارد و رسانه‌های روسی گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده‌اند. حتی به نقل از مدینسکی گفته شده حذف حرف‌های رکیک از فیلم به آن لطمه نمی‌زند.  

زویاگینتسف درباره اظهارات وزیر درمورد توهین‌آمیز بودن بعضی دیالوگ‌ها گفت امیدوار است چون «لویاتان» پیش از اجرایی شدن قانون منع استفاده از ناسزا در فیلم‌ها در ماه ژوئیه ساخته شده، این قانون شامل آن نشود.

او گفت: «فکر نمی‌کنم در فیلم خیلی زیاد از ناسزا استفاده کرده باشیم. هر واژه به دقت انتخاب شد و درباره ضرورت استفاده از آن بحث کردیم.»

زویاگینتسف ادامه داد: «شخصا قوانینی را که باعث منع هستند خیلی مناسب نمی‌دانم. استفاده از این زبان در فیلم ضروری بود.»

بیشتر منتقدان پس از دیدن «لویاتان» در نمایش مطبوعاتی فیلم نقدهای مثبت بر آن نوشت. پیتر برادشاو منتقد گاردین در مطلبی با تیتر «یک شاهکار جدید روسی» نوشت: «تازه‌ترین فیلم زویاگینتسف یک رقیب بسیار قوی برای جایزه نخل طلاست؛ تلفیقی از هابز، چخوف و کتاب مقدس و پر از تصاویر فوق‌العاده و تقارن‌های شگفت‌انگیز.»     
   
زویاگینتسف اولین بار سال 2007 با فیلم «تبعید» در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن حضور داشت. «النا» به کارگردانی او نیز سال 2011 فیلم اختتامیه بخش نوعی نگاه بود. زویاگینتسف سال 2004 با فیلم «بازگشت» برنده شیر طلای جشنواره فیلم ونیز شد.

بازگشت اولیویه آسایاس و ژولیت بینوش به کن
ژولیت بینوش در «ابرهای سیلس ماریا» (Clouds of Sils Maria) تازه‌ترین ساخته اولیویه آسایاس فیلمساز فرانسوی با همان مسئله‌ای روبروست که هر بازیگر زن بالاخره باید یک روز آن با روبرو شود: اینکه چه اتفاقی می‌افتد اگر دیگر فقط برای بازی در نقش زنان مسن‌تر و نه نوستاره‌ها با شما تماس بگیرند.

بازیگران مرد مانند هریسن فورد، آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه هفته پیش برای تبلیغ فیلم «گوشت‌های دم توپ 3» به کن آمدند و استقبال از آن‌ها ثابت کرد مردان در شصت سالگی و حتی هفتاد سالگی هم می‌توانند نقش قهرمانان اکشن را بازی کنند.

اما به گفته بینوش که با فیلم‌هایی چون «بیمار انگلیسی» و «شکلات»، یک ستاره جهانی شد، زنان پس از رسیدن به یک سن مشخص نه می‌توانند نقش نوستاره‌ها را بازی کنند و نباید بخواهند این کار را انجام بدهند.

«ابرهای سیلس ماریا» تولید مشترک فرانسه، سوییس، آلمان، آخرین فیلم بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن بود که روی پرده رفت.

بینوش در نشست مطبوعاتی فیلم گفت: «تصور کنید 40 سال دارید و نقش یک شخصیت 20 ساله را بازی می‌کنید. واقعا حوصله‌ سر بر می‌شوید. البته که نمی‌توانید دائم یک نقش را بازی کنید.»


ژولیت بینوش در «ابرهای سیلس ماریا» نقش بازیگری میانسال را بازی می‌کند

بینوش در «ابرهای سیلس ماریا» نقش ماریا اندرس را بازی می‌کند، بازیگری که اکنون 40 سال را رد کرده، دیگر موقعیت کاری مناسبی ندارد و در واقع فراموش شده است.

اولین موفقیت بزرگ اندرس با بازی در نقش یک زن جوان پرخاشگر در یک نمایش حاصل شد که توسط یک زن میانسال که مدیر یک شرکت است استخدام می‌شود. او زن مسن‌تر را فریب می‌دهد و او را نابود می‌کند.   

اکنون پس از 20 سال از اندرس می‌خواهند در همان نمایش بازی کند، اما این بار به نقش زن مسن‌تر. یک بازیگر آمریکایی (کلویی گریس مورتس) قرار است نقش زن جوان پرخاشگر را بازی کند.

روبرو شدن با واقعیت حضور در نقش زن مسن‌تر برای اندرس بسیار سخت است، اما او در نهایت با این مسئله کنار می‌آید و متوجه می‌شود این توانایی را دارد که چیزی به این نقش ببخشد که هیچ بازیگر زن جوانی از پس آن برنمی‌آید.

بینوش که سال 2010 برای بازی در فیلم «کپی برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد، گفت: «فکر می‌کنم هر قدر تجربیات بیشتری پیدا می‌کنید، تمرکزتان بر پرسش‌های واقعا مهم، بیشتر می‌شود. پخته‌تر می‌شوید. ماهرتر می‌شوید. آماده‌تر می‌شوید.»

کریستن استیوارت بازیگر سری فیلم‌های «گرگ و میش» در «ابرهای سیلس ماریا» به نقش حامی ماریا مقابل دوربین رفته است. جانی فلین و برادی کوربه دیگر بازیگران این فیلم هستند.

آسایاس تا پیش از این سه بار با فیلم‌های خود در بخش مسابقه کن حضور داشته، اما هنوز جایزه‌ای نگرفته است. فیلم قبلی او «چیزی در هوا» در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز نمایش داده شد.



گردآوری:  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir



  مطالب پیشنهادی:
خبر غافلگیر کننده گروه «پینک فلوید»
کدام فیلم از ایران مسافر فستیوال کن شد؟
بازیگر خوبی بود خدابیامرز!
تقاضای شلاق و یک تا ده سال حبس برای لیلا حاتمی!
رمزگشایی از خالکوبی «برد پیت»