بهنوش بختیاری در نقشی کاملا متفاوت
متفاوت ترین نقش بهنوش بختیاری در سینما این روزها فیلم پر بازیگر «پنج ستاره» روی پرده است و بهنوش بختیاری یكی از متفاوت ترین بازی های خود را به نمایش گذاشته است.
این روزها فیلم پر بازیگر «پنج ستاره» روی پرده است و بهنوش بختیاری یكی از متفاوت ترین بازی های خود را به نمایش گذاشته است. به تصویر كشیدن توأمان غم و شادی، چیزی است كه به خوبی در عملكرد بختیاری مشهود است؛ البته این موفقیت پس از سال ها تجربه دور از انتظار نیز نبود. با او گفت و گویی داشتیم كه پیش روی شماست:


*در «پنج ستاره» واقعاً متفاوت ظاهر شده اید و دو لایه مختلف از شخصیت یك كاراكتر را به نمایش گذاشته اید. درباره این موفقیت صحبت كنید.

-همه چیز بر می گردد به یك متن خوب و شخصیت پردازی درست. من انتظار دارم همه كارگردان ها به گونه ای بازیگر را هدایت كنند كه چنین اتفاق هایی شكل بگیرد. اگر یك نوع از بازی را مد نظر دارند، حتماً این موضوع را به بازیگرشان بگویند و او اگر پتانسیل داشته باشد حتماً می تواند این خواسته را اجابت كند. منظورم این است كه كارگردان ها به تصورات ذهنی خودشان از بازیگری كه در یك قالب خاص شناخته شده، بسنده نكنند.

شخصیت زری یك شخصیت شیرین است كه برای خنده دار بودنش تلاشی نكرده و این ویژگی برای او یك خصوصیت ذاتی به حساب می آید. اگر من در كار آقای مدیری یك بازی اگزجره داشته باشم، این صرفاً به سبك كاری این كارگردان بر می گردد. او از جمله كسانی است كه فانتزی كار می‌كند و بازیگر باید برایش مثل یك شخصیت كارتونی باشد. در «پنج ستاره» كارگردان اساساً از من چیز دیگری می خواست. در این سال ها یك جور بازی تكراری از من خواسته اند. البته من تلاشم را برای متفاوت بودن به خرج داده ام كه در «خوب بد زشت» مشهود است. در «قبرستان غیر انتفاعی» هم لهجه گرفتم و ... خلاصه تلاش كردم كاراكترهای كمدی ام هم با هم فرق داشته باشد.

*كار كردن با یك كارگردان فیلم اولی زن چطور بود؟

-جالب است بگویم حضور خانم افشارزاده به عنوان یك كارگردان زن برای من مهم ترین دلیل پذیرش نقش بود. ما خانم ها باید هوای هم را داشته باشیم! از اینكه داشتم با تهیه كننده «دربند» كار می كردم هم خوشحال بودم. كامبوزیا پرتوی نیز به عنوان مشاور فیلمنامه حضور داشت و با توجه به دقت نظری كه از ایشان سراغ دارم، آن زمان مطمئن بودم دارم در یك فیلم خوب بازی می كنم.

*«پنج ستاره» فیلم پربازیگری هم هست. برای اینكه نقش تان به درستی دیده شود چه كردید؟

-برخی بازیگرها برای نشان دادن خودشان به فیلمنامه بی وفایی می‌كنند و ... اما وقتی رئال بودن و یكدستی را در همه گروه می بینی می فهمی كه حتی یك میمیك اضافه هم اشكال دارد. من هم سابقه منشی گری صحنه دارم و همیشه تأكید داشتم كارگردان نباید حتی یك پلانش را به خاطر اشتباه من دور بریزد. این وجدان كاری در بازیگری ام هم وجود دارد و مراقب بودم در جلوی دوربین و پشت صحنه درست رفتار كنم.

*درباره مهم ترین مشخصه نقش شما یعنی دولایه بودن كاراكتر زری و اینكه غم و شادی را كنار هم داشت بیشتر صحبت كنید.

-چنین چیزی در شخصیت خودم هم وجود دارد. همیشه می خندم و نمی خواهم كسی از غصه من غصه دار باشد. در وجودم اما غم هایی دارم كه دوست دارم این قسمت را كارگردان ها بیرون بكشند و بدانند كه بهنوش بختیاری می تواند گریه هم بكند و اصلاً چقدر تنهاست. شادی و غم را با هم دارم و بخشی از وجود خودم را در زری می بینم. این كاراكتر ما به ازاهای بیرونی هم دارد.

مثلاً جالب است بدانید خیلی به خواهرم شبیه است. ایشان هم مشكلاتی داشت كه او را از یك انسان شوخ و شنگ به یك فرد مغموم تبدیل كرد. من با زنان سرپرست خانوار زیادی هم صحبت كردم و از نزدیك با آنان در ارتباط بودم. كسانی كه بیوه هستند و شانس ازدواج دوباره یا كار خوب را ندارند. خیلی از آنان  از روی ناچاری به دنبال ازدواج موقت هستند تا بچه هایشان بی خرج نمانند. زری قصه ما رویاهای جوانی اش را بی خیال نشده بود و این جنبه از شخصیت اش را خیلی دوست داشتم. مثلاً هنوز هنرپیشه های محبوب نوجوانی اش برایش مهم بودند. این خیلی خوب است، در حالی كه ما آدم های دارای دغدغه های كوچك را سطحی معرفی می كنیم و این اصلاً درست نیست. كسی كه می تواند با رویای خودش زندگی كند اتفاقاً آدم خیلی عمیقی است.

او برای همكارانش خیرخواه است و از طرفی چون مثل سایر آدم هاست، ممكن است وقتی به او تهمتی می زنند، پای دیگران را هم وسط بكشد. زری در یك كلام شخصیت پردازی درستی داشت كه شبیه به واقعیت ها بود.

*فیلم را با مردم تماشا كرده اید؟

-بله. چندین بار. كسی هنگام ترك سالن ناراضی نبود. می دیدم كه تماشاگر زری را دوست دارد و حتی یك بار كه خودم در سینما بودم شنیدم كه دوستی به بغل دستی اش گفت چقدر خوب دارد بازی می‌كند! این جمله را وقتی گفت كه داشتم گریه می كردم. من همیشه برای ارزیابی خودم به حرف مردم توجه می كنم تا دیگران.

*جالب است كه در سكانسی از فیلم خود شما توضیحی درباره عمل شدن بینی تان می دهید. این ریزه كاری ها از اول وجود داشت؟

-با انتخاب من برای این نقش به این چیزها هم فكر شد. البته باید بگویم الان در جنوبی ترین مناطق شهر هم كسی را می بینی كه بینی اش را عمل كرده است. خانمی كه برای تمیز كردن خانه من به منزلم تشریف می آورد سه دختر داشت و هر سه آنان بینی شان را عمل كرده بودند. پس می بینید كه چندان اتفاق عجیبی هم نیست. ضمن اینكه باید بدانید خدمه هتل حقوق كمی ندارند و شاید به اندازه یك فرد لیسانس یا فوق لیسانس درآمد ماهانه دارند.

*شما از دو دهه قبل به سینما آمدید. درست است؟

-بله سال 76 با «پشت دیوار شب» وارد سینما شدم به كارگردانی مهران تاییدی و با بازی نگار فروزنده و رامبد جوان. در فیلم «ساقی» محمدرضا اعلامی هم نقش كوتاهی داشتم. در «مهمان مامان» منشی صحنه بودم و به پیشنهاد آقای مهرجویی یك نقش كوچك پرستار را هم بازی كردم.

*ورود شما به عرصه بازیگری چطور شكل گرفت؟

-كارم را با تئاتر شروع كردم و بازیگری علاقه ام بود. به دفاتر سینمایی زیادی سر زدم و فرم های زیادی پر كردم. هیچ پشتیبانی نداشتم و می دانستم تنها خودم باید تلاش كنم. كمی كه گذشت متوجه شدم سینما به دنبال چهره های خیلی زیباست و من هم این ویژگی را نداشتم. آمدم پشت صحنه و خوب كار می كردم. كارگردان های خوبی از من برای منشی گری صحنه دعوت كردند. دستمزد كمی هم داشتم. خیلی وقت ها از سرویس برای ایاب و ذهاب بهره مند نبودم و ... اما خوشحال بودم كه دارم سینما یاد می گیرم.


*منشی گری صحنه به بازیگری شما كمك می كرد؟

-بله چون من عادت كرده بودم بازیگر را از توی مونیتور ببینم و یك دید كاملاً تصویری داشتم كه به من خیلی كمك كرد. وقتی در سینما زیاد كار كنی می فهمی همه شاخه ها اهمیت دارد و تو هر وظیفه ای داری باید درست انجام بدهی.

*سینما را ترجیح می دهید یا تلویزیون؟ در سال 92 با 3 فیلم در سینما در این مدیوم پررنگ شدید.

-سینما برای كسانی كه در حال رشد هستند ارجحیت دارد. برای من فرقی ندارد. شهاب حسینی دوست عزیز ماست كه بازی در فیلمش برای خوشحال كننده بود. آرش معیریان هم كسی است كه 5 فیلم برای او بازی كرده ام و واقعاً تجربه های خوبی را پشت سر گذاشته ام. تنها تصمیمی كه گرفته ام این است كه در فیلم های شبكه نمایش خانگی بازی نكنم و ازابتدای سال 93 بیست پیشنهاد این چنینی را رد كرده ام.

*این روزها مشغول به چه كاری هستید؟

-داریم با بهاره رهنما یك تئاتر تمرین می كنیم كه قرار است مهناز افشار و نسیم ادبی و من بازیگرانش باشیم. به طور كلی تصمیم گرفته ام دنبال دلم بروم و تنها نقش هایی را بازی كنم كه دوست شان دارم. دیگر دوستی ها را وارد مسائل حرفه ای نمی كنم.

*بنابراین بازی در سینما یا تلویزیون دیگر برای شما فرقی ندارد؟

-نه الان دیگر فرقی ندارد. گاهی تئاتر از تلویزیون و تلویزیون از سینما قوی تر است. آدم باید به دنبال نقشی برود كه دوستش دارد. البته خود بازیگری در مدیوم های مختلف تفاوت دارد. در تئاتر باید غلیظ تر بازی كنی و هنگام بازی در سریال باید بدانی مخاطب عام داری. در سینما هم میمیك های ریز صورت و هر حركت دست معنایی دارد.

*پس خودتان را بازیگر تلویزیون به حساب می آورید.

-بله به نظرم بازیگر تلویزیون هستم چون سال های زیادی است كه در آن كار می كنم و حتی در شبكه نسیم برنامه ای دارم به نام «آبرنگ» كه به زودی پخش می‌شود. دوست دارم به من اعتماد كنند چون خیلی زحمت می كشم و مطالعه زیادی دارم. مهارت و دانش چیزی است كه می تواند جبران كننده نواقص كار ما باشد. اغلب اوقات فراغتم به كتاب خواندن می گذرد و سال هاست كمتر در مهمانی و ... شركت می كنم و ترجیح می دهم وقتم را به آموختن بگذارم.

*شنیده ام كارگردانی را هم تجربه كرده اید.

-مستندی ساخته ام به نام «فصل انگور». موضوع خاصی داشت و ترجیح دادم كنارش بگذارم. به سراغ بازیگرانی رفتم كه دیگر كم كار شده اند و از بی وفایی كه در حق شان صورت گرفت، صحبت كرده ام. این فیلم را برای جشنواره حقیقت ساختم و حاضر به واگذاری آن به شركتی برای پخش نشدم، چون نمی خواهم از این دوستان برای خودم پولی در بیاورم.

*حرفی مانده كه بخواهید عنوان كنید؟

-من كتابی دارم به نام «كلاغ قیطریه» كه امیدوارم امسال تجدید چاپ شود و از مردم هم می خواهم كلا سطح مطالعه را بالاتر ببرند تا درك شان از همه چیز و به خصوص سینما بیشتر شود. در پایان از همه گروه سازنده «پنج ستاره» متشكرم و از اینكه بودن در كنارشان را تجربه كردم خوشحالم.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:banifilm.ir



  مطالب پیشنهادی:
پگاه آهنگرانی در نمایشگاه عکس یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری+ تصاویر
اشباح در بازار صد ساله + تصویر
گریم عجیب و جالب عبدالله اسکندری
دوران بازنشستگی آنجلینا جولی
تصاویر کمتر دیده شده روبی دی؛ بازیگر افسانه ای+ تصاویر