حمید جبلی؛عکاس و مجسمه ساز
حمید جبلی را همه به عنوان بازیگر می‌شناسند اما او در این گفت و گو از هنرجویی مجسمه‌سازی و فعالیت 40 ساله در زمینه عکاسی می‌گوید.
حمید جبلی فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ نیز در تئاتر مشغول به کار شد. فعالیت در تلویزیون ایران را از اوایل دهه شصت با بازی در مجموعه تلویزیونی "محله بر و بیا" آغاز کرد. یکی از دلایل شهرت او صحبت به جای شخصیت‌های عروسکی "کلاه‌قرمزی و پسرخاله" بوده‌است.

حمید جبلی نه فقط وقتی در نقش کلاه‌قرمزی و پسرخاله محبوب حرف می‌زند، دوست داشتنی است بلکه کافی است جایی فقط حضور داشته باشد تا ببینید که این در واقع جبلی است که با چهره آرام و موج مثبتش هرجا که باشد و در قامت هر شخصیتی حاضر شود، آن فضا و آن جایگاه و شخصیت، دوست داشتنی و پر از حس خوب خواهد شد. او را در حال بازدید از نمایشگاه عکس وان‌پیکس در خانه هنرمندان ایران دیدم و مدتی آرام و از دور نگاهش کردم، همانطور که کلاه‌قرمزی موقع حرف زدن به ایرج طهماسب نزدیک می‌شود، جبلی برای دیدن جزئیات هر عکسی به دقت به آن اثر نزدیک می‌شد و با حوصله تمام زوایای هر عکس را از نظر می‌گذراند، گپی کوتاه با هم داشتیم و معلوم شد که حمید جبلی 40 سال است که عکاسی هم می‌کند.

شما از گالری‌گردهای حرفه‌ای هستید.

بله، همینطور است.

بیشتر چه حوزه‌هایی مورد علاقه شما است؟

هنرهای تجسمی را کلا دوست دارم و دنبال می‌کنم، نقاشی، مجسمه و عکس.من بیشتر نمایشگاه‌ها را می‌آیم و می‌بینم و عکس‌ها را دنبال می‌کنم.

خودتان هم در این زمینه‌ها فعالیت دارید؟

بله، کمی.

در چه زمینه‌ای؟

همه زمینه‌ها.

بیشتر کدام؟

سال‌ها است که هنرجوی مجسمه‌سازی هستم و یک چهل سالی هم هست که عکاسی می‌کنم.

این که دیگر یک کم نیست، خیلی است. پس برای همین بیشتر به دیدن نمایشگاه‌های عکس می‌روید.

بله، همینطوره.

اقتصاد عکس را در ایران چگونه می‌بینید؟

ببینید نه در ایران در همه جای دنیا خود اثر یک بخشی است و هنرمند خالق اثر یک بخش مهم‌تر از آن است. شاید خیلی از عکس‌های خوب را اگر یک آدم اسم‌دار گرفته بود قیمتش 100 برابر بود چون یک کلکسیونر می‌خواهد اثری از یک آدم معروف داشته باشد و خب متاسفانه این واقعیت است.

اصولا مردم خیلی عکس نمی‌خرند.

الان خیلی رایج‌تر شده، در چند سال اخیر؛ چون در واقع کسانی که می‌آمدند چیزهایی به عنوان پس‌انداز می‌خریدند مثل سکه، ارز، فرش و... الان رو آورده‌اند به آثار هنری، عکس هم کم کم دارد در این مجموعه جای خودش را پیدا می‌کند.



گردآوری:  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: honaronline.ir



 مطالب پیشنهادی:
از «جنیفر لوپز» بازنده تا «کیتی پری» برنده+تصاویر
بهاره افشاری:به فکر راه اندازی شعبه‌ای در ترکیه‌ام
جنجال ازدواج پرحاشیه مهناز افشار
قرص تلقینی خوشبختی به بیننده«ماه عسل»
20:30 و جملات نیشدار مجری