حمایت قاطعانه رضا کیانیان از تیم مذاکرات هسته ای!
رضا کیانیان: بحران بی‌آبی، دیگر چیزی نیست كه كسی از آن خبر نداشته باشد، اما ما حواس‌مان را پرت كردیم و بی‌توجه به اتفاقی كه در حال رخ ‌دادن است، روزگار می‌گذرانیم و نگران آینده مذاكرات هسته‌ای هستیم.

توضیحات رضا کیانیان درباره نگرانی های هسته ای

رضا کیانیان گفت: سروصداها درباره مذاكرات هسته‌ای خیلی زیاد است. مردم تمام توجه خود را به اخبار و اتفاقاتی داده‌اند كه در وین رخ می‌دهد و تمام حواس‌شان به وین است. درست هم است.

در گذشته بسیار بسیار دیدیم كه خبرها و سوژه‌های زیادی توجه مردم را به خود جلب می‌كرد كه چندان اهمیت نداشت، اما مردم درگیرش می‌شدند و باقی مسائل را فراموش می‌كردند. اما درباره مذاكرات هسته‌ای و این سران شش كشور قدرتمند جهان كه دورهم جمع‌ شده‌اند، این اتفاق چندان عجیب نیست و عجیب نیست كه مردم مركز زندگی خود را به نتیجه این مذاكرات بسته‌اند و توجه به تك تك اتفاق‌هایی كه در وین می‌افتد.

اما تمام این توجه و درگیری، كه از بخشی از عادت فرهنگی ما می‌آید و اینكه عادت داریم بعضی مسائل را آنقدر بزرگ كنیم كه دیگر به جنبه‌های مختلف آن نگاه نكنیم، نباید وارد مسیری شود كه خستگی و ناامیدی را به همراه می‌آورد. این‌روزها و در شرایطی كه مذاكرات ادامه‌دار شده، زیاد می‌شنویم كه می‌گویند؛ خسته شده‌ایم، یا ای‌ كاش زودتر تمام شود و حرف‌هایی از این دست.

 این جملات و این مدل طرزتفكر از همان توجه تمام و كمال می‌آید كه باعث می‌شود یادمان برود، اگر ما از عید تا همین روزها منتظر نتیجه بودیم، دیپلمات‌های ما و تیم مذاكرات، مدت‌هاست كه برای رسیدن به نتیجه مناسب وقت و انرژی گذاشته‌اند و این‌روزها خسته و پراز استرس و فشار همچنان در میدان مذاكرات مانده‌اند و تلاش می‌كنند.

خستگی اصل نباید برای ما باشد، چون ما در نقش حامیان تیمی هستیم كه دوران سختی را می‌گذراند و باید به جای تمام حرف‌های ناامیدكننده و از روی خستگی، با حرف‌ها و همراهی‌ها، آرامش را ایجاد كنیم. مساله هسته‌ای هم تنها مساله ما نیست. ما باید بدانیم كه بعد از به نتیجه رسیدن مذاكرات، همچنان راه درازی در پیش داریم و مسائل مهم دیگری پیش روی ماست؛ در حوزه اقتصاد، ما هنوز با گرانی روبه‌رو هستیم و گرانی به همین راحتی و ناگهان با یك توافق درمان نمی‌شود. در حوزه اجتماعی، ما با مساله بیكاری دست و پنجه نرم می‌كنیم؛ اتفاقی كه باعث شده تا خیل عظیمی از جمعیت جوانان كشور دچار آسیب‌های ناشی از آن شوند و حل بحران بیكاری هم از آن دسته مسائلی نیست كه یك‌شبه اتفاق بیفتد و در كنار برنامه‌ریزی‌های مدیران اجتماعی به همت جمعی احتیاج دارد.

در حوزه طبیعی هم مشكلات بزرگ هستند؛ آلودگی هوا و محیط‌زیست، چالش اساسی این روزهای ما است. ما روزبه‌روز در هوایی مسموم‌تر و زمینی كه ناسالم‌تر می‌شود، زندگی می‌كنیم و آن بخشی از رفتارهای سالم اجتماعی را كه به محیط‌زیست كمك می‌كند ، خودمان انجام نمی‌دهیم. بحران بی‌آبی، دیگر چیزی نیست كه كسی از آن خبر نداشته باشد، اما در همین بی‌آبی هم ما حواس‌مان را پرت كردیم و بی‌توجه به اتفاقی كه در حال رخ ‌دادن است، روزگار می‌گذرانیم و نگران آینده مذاكرات هسته‌ای هستیم.

مسائل و بحران‌هایی كه به نظر كوچك می‌آیند، در اطراف ما بسیار بسیار زیاد است و در كنار تمام اینها، به جای ناامید شدن و توجه به یك مساله، باید كمی سر را بچرخانیم و به اتفاق‌هایی نگاه كنیم كه خودمان هم می‌توانیم در حل آن پیش‌قدم شویم. دیدنی‌ها كم نیست. ما باید درست نگاه كنیم و با دقت بیشتری بخواهیم كه روزگاری آرام‌تر، بهتر و امیدوارتر داشته باشیم. با اتمام مذاكرات، تازه كار ما شروع می‌شود و از الان باید به فكر آن روزگار و بهبودش باشیم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه اعتماد