بهترین فیلم های ترانه علیدوستی + عکس
در این مقاله نگاهی به محبوب‌ترین و بهترین فیلم‌های ترانه علیدوستی از نگاه کاربران، انداخته‌ایم

عکس های ترانه علیدوستی در محبوب ترین فیلم هایش

ترانه علیدوستی را می‌توان یکی از مهم‌ترین بازیگران زن ایرانی دانست که از همان ابتدای ورودش به سینما در نوجوانی خوش درخشید و فیلم به فیلم بهتر هم شد. امروز او یکی از مهم‌ترین بازیگران زن سینمای ایران است که در آثار مهمی به نقش‌آفرینی پرداخته است. مهم‌ترین تجربه‌های علیدوستی به همکاری‌اش با اصغر فرهادی برمی‌گردد اما جدای از این تجربه حضور او در دیگر فیلم‌ها نشان داده است که بازیگر مستقلی است و خیلی فرقی ندارد که با چه کارگردانی کار کند یا تکنیک کارگردان در بازی گرفتن از بازیگرها چه باشد. او کار خودش را می‌کند و در مسیری پیش می‌رود که به نقش نزدیک و نزدیک‌تر شده و واقع‌گرایانه‌ترین تصویر را از کاراکتری که در فیلمنامه شکل گرفته است به تماشاگر عرضه کند؛ حتی در فیلم‌هایی فانتزی و با رویکردی غیر رئالیستی. نگاهی انداخته‌ایم به محبوب‌ترین و بهترین فیلم‌های ترانه علیدوستی از نگاه کاربران .

بیشتر بدانید : در زندگی شخصی ترانه علیدوستی چه می گذرد؟

 «فروشنده»

امتیاز کاربران: ۷.۹

ترانه علیدوستی,فیلم های ترانه علیدوستی,عکس های ترانه علیدوستی,تولد ترانه علیدوستی
فیلم فروشنده


ترانه علیدوستی در «فروشنده» نقش اصلی زن را بازی می‌کند. او و همسرش عماد بازیگر تئاتر هستند و زندگی ساده و بی‌حاشیه‌ای دارند تا اینکه مجبور به اسباب‌کشی می‌شوند و در خانه جدید حادثه‌ای ناگوار برای او روی می‌دهد: وقتی داخل حمام است غریبه‌ای وارد خانه می‌شود و همه زندگی زوج جوان را دستخوش تغییر می‌کند. هرچند که عماد محوریت اصلی فیلم است و درواقع «فروشنده» درباره مواجهه او با این حادثه است اما حضور ترانه علیدوستی بسیار مهم می‌نماید. کاراکتر او کاتالیزور داستان و روایت است و مادام عماد را در مسیر پیشروی داستان، به جلو هل می‌دهد. علیدوستی به‌خوبی توانسته ترس و وحشت بعد از واقعه را در بازیش دربیاورد و تماشاگر را به رعنا نزدیک کند.

 «درباره الی»

امتیاز کاربران:۷.۷

ترانه علیدوستی,فیلم های ترانه علیدوستی,عکس های ترانه علیدوستی,تولد ترانه علیدوستی
فیلم درباره الی


«درباره الی» را می‌توان مهم‌ترین همکاری فرهادی و علیدوستی دانست هرچند که نقش او از نظر زمانی کوتاه‌تر از دیگر تجربه‌های آن‌هاست و از اواسط فیلم تا پلان‌های انتهایی که جنازه‌ الی باید در سردخانه شناسایی شود در فیلم حضور فیزیکی ندارد، اما همه روایت و داستان و حواس تماشاگر را به خود جلب کرده است. الی دختری ساده و دوست‌داشتنی به پیشنهاد مادر یکی از شاگردهایش با او و چندتا از دوستان خانوادگی‌شان به شمال می‌روند و قرار است در این سفر با دوست قدیمی سپیده آشنا شود. همه‌چیز به خوبی پیش می‌رود. به همه خیلی خوش می‌گذرد و همه‌چیز عالیست تا جایی‌که ناگهان دریا یکی از بچه‌ها را به درون خود می‌کشد و الی برای نجات او تن به دریا می‌زند و دیگر بازنمی‌گردد. الی یکی از مبهم‌ترین شخصیت‌های سینمای فرهادی است که غیبتش به تماشاگر این امکان را می‌دهد تا شخصیت او را هرطور که می‌خواهد تفسیر کند. بازی ترانه علیدوستی در این نقش به‌یادماندنی است.

«چهارشنبه‌سوری»

امتیاز کاربران: ۷.۱

ترانه علیدوستی,فیلم های ترانه علیدوستی,عکس های ترانه علیدوستی,تولد ترانه علیدوستی
فیلم چهارشنبه‌سوری با بازی ترانه علیدوستی


اولین حضور بالغانه ترانه علیدوستی بر پرده سینما. جایی که تماشاگر مجبور است باور کند که او بزرگ شده و دیگر آن دخترک معصوم و کودک نیست. حالا تماشاگر با شمایل زنانه‌ای از ترانه علیدوستی در این فیلم سروکار دارد که خیلی شبیه به تصویر آن دختربچه پیشین نیست. گریم علیدوستی هم چهره‌اش را متفاوت کرده و ردی از سختی‌های روزگار بر آن معصومانگی انداخته تا تصویر دختربچه‌گون از علیدوستی محوتر و محوتر شود. در اینجا هم کاراکتر او حکم یک واسطه را برای پیشروی دراماتیک داستان دارد. او که واسطه‌ای بین زن و مرد برای انتقال عواطفشان می‌شود قرار است واسطه بین روایت و تماشاگر هم باشد تا به‌واسطه حضورش در آرایشگاه و بعدتر در ماشین مرد، تماشاگر به حقیقت پی ببرد.

«من ترانه پانزده سال دارم»

امتیاز کاربران: ۷.۱

ترانه علیدوستی,فیلم های ترانه علیدوستی,عکس های ترانه علیدوستی,تولد ترانه علیدوستی
من ترانه پانزده سال دارم


اولین حضور ترانه علیدوستی در سینما در نوجوانی که نه تنها بابتش سیمرغ جشنواره فجر و کلی جوایز بین‌المللی دریافت کرد که تا ابد هرچقدر هم نقش‌های خوب و ماندگار بازی کند باز هم با تصویرش در فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» در ذهن تماشاگر به یادگار باقی خواهد ماند. او در اولین تجربه‌اش نقش دختری را بازی می‌کند که پدرش در زندان است و باید خودش زندگیش را جمع و جور کند. خیلی هم خوب این‌کار را می‌کند تا آنکه با پسری آشنا می‌شود و پای عشق و عاشقی به داستان باز می‌شود و پشت‌بندش هم بی‌وفایی پسر و ترک او درحالیکه آبستن است و باید بابت بچه‌ای که در شکمش دارد جواب‌گوی همه جامعه باشد از خانواده و هم‌محلی‌ها تا هر غریبه‌ای. او باید به‌تنهایی مشکلش را حل کند و این‌کار را در استقلال‌یافته‌ترین حالت ممکن انجام می‌دهد. گرمی و صمیمیت صدا و خنده‌های ترانه نوجوان و معصومیت چهره‌اش دست در دست هم می‌دهند تا تماشاگر با همه جان و دلش با او همراه شود. بی‌شک این بهترین بازی کارنامه کاری ترانه علیدوستی هم هست.

«شهر زیبا»

امتیاز کاربران: ۷

ترانه علیدوستی,فیلم های ترانه علیدوستی,عکس های ترانه علیدوستی,تولد ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی در شهر زیبا


بعد از سال‌ها که از بازی در «من ترانه پانزده سال دارم» گذشته، ترانه علیدوستی دومین تجربه‌اش را پشت سر می‌گذارد که اولین همکاری‌اش با اصغر فرهادی هم هست. در «من ترانه پانزده سال دارم» او درحالیکه چندسالی از نقشش بزرگتر بود نقش یک دختر کوچکتر از سنش را بازی کرد و در تجربه بعدی نقش دختری را در «شهر زیبا» بازی کرد که از سن و سال واقعی خودش بزرگتر بود. شخصیتی در حومه تهران با وضع مالی بد و زندگی سخت که خیلی ربطی به تصوری که علیدوستی از زندگی داشته و تجربه‌اش کرده نداشت اما همه سعیش را برای نزدیکی به نقش و فرورفتن در هیبت دختری پایین شهری کرد. گاها در فیلم این تلاش بی‌اندازه او برای ادراک کاراکتر حتی مشهود است و توی چشم می‌زند. شاید حضور علیدوستی در «شهر زیبا» حالا و در مواجهه دوباره با اثر معمولی به‌نظر برسد اما مقدمه‌ای شد بر همکاری‌های بعدی او با اصغر فرهادی که منجر به شکل‌گیری دو تا از مهم‌ترین زنان فیلم‌های فرهادی شدند: الی «درباره الی» و رعنا «فروشنده» .

«تردید»

امتیاز کاربران:۶.۷

ترانه علیدوستی,فیلم های ترانه علیدوستی,عکس های ترانه علیدوستی,تولد ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی در فیلم تردید


فیلمی براساس نمایشنامه هملت که در تهران امروز اتفاق می‌افتد. باید حدس زده باشید که ترانه علیدوستی در این میان چه نقشی را اجرا می‌کند: اوفیلیا معشوقه هملت یا به عبارت دیگر یکی از بزرگترین قربانیان تاریخ تراژدی که چاره‌ای ندارد جز آن‌که در انتها خودش را در آب غرق کند....(شبیه به الی)

 «پذیرایی ساده»

امتیاز کاربران: ۶.۷

ترانه علیدوستی,فیلم های ترانه علیدوستی,عکس های ترانه علیدوستی,تولد ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی در پذیرایی ساده


همکاری مانی حقیقی و ترانه علیدوستی نتیجه‌ای خوب و همانگ به‌دست داده است. مهم‌ترین نکته در شیمی میان این دو بازیگر است نه بازی تک تک و مستقلشان. آن عصبانیت و روحیه پرخاشگرانه‌ای که فیلم همه سعیش را کرده تا در خود بپروراند و به تماشاگر هم منتقلش کند درست در فاصله میان دو بازیگر و دیالوگ‌گویی پینگ‌پنگی‌شان است که به ثمر می‌نشیند. برخلاف تصویر آرامی که عموما از علیدوستی دیده‌ایم در اینجا او روحیه‌ای پرخاشگرانه دارد و یک تنه می‌تواند حریف همه شود و با طعنه‌ها و زخم‌زبان‌هایش طرف مقابل را قورت بدهد و از این حیث تجربه ویژه‌ای در کارنامه کاری او محسوب می‌شود.

 

بیشتر بدانید : همه چیز درباره ستاره های ایران در یک کتاب/ از ترانه علیدوستی تا مدیری

بیشتر بدانید : ترانه علیدوستی در حال اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره + عکس

بیشتر بدانید : خاطرات تلخ و شیرین ترانه علیدوستی از شهرزاد + عکس وی با چشمان اشکبار

بیشتر بدانید : واکنش سیاسی ترانه علیدوستی به حجاب اجباری

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: salamcinama.ir