رومن پولانسکی
بعد از فیلم بچه رزماری، منسون شارون تیت همسر پولانسکی که هفت ماهه حامله بود را در ویلای شخصی‌اش در سانتاماریا به همراه شش تن از دوستانش به طرز فجیعی کشته و مثله کرد...

روز یکشنبه (27 سپتامبر)، رومن پولانسکی، فیلم ساز نامی لهستان بر اساس حکم جلبی که سی و یک سال پیش در آمریکا به جرم رابطه نامشروع با دختر 13 ساله، برای او صادر شده بود، در سوئیس بازداشت شد.
رومن پولانسکی برای دریافت جایزه ای که قرار بوده است به مناسبت تجلیل از کارنامه هنری‌اش به او داده شود، به سوئیس سفر کرده بود توسط پلیس این کشور بازداشت شد.
رومن ریمون پولانسکی ۱۹۳۳ میلادی  در پاریس از پدری لهستانی و مادری روسی زاده شد و در چهار سالگی همراه والدین و خواهر ناتنی خود، آنت، به لهستان مهاجرت كرد. وی تنها عضو خانواده پولانسكی است كه توانست از بازداشت و تبعید اجباری یهودیان بگریزد.
مادر پولانسكی در آشوویتز جان خود را از دست داد و وی دوران كودكی سختی را با آوارگی و زندگی و كار در خانواده های روستایی سپری كرد. بخشی از شهرت او که کارگردان فیلم‌های مشهوری چون بچهٔ رزماری (۱۹۶۸) و محلهٔ چینی‌ها (۱۹۷۴) است، به زندگی عجیب و غریبش برمی‌گردد.
 در سال ۱۹۶۹ چارلز منسون كه با جمع كردن گروهی از هیپی‌ها و تشكیل یك گروه۳۰نفره اقدام به قتل بیش از ۳۵تن از بازیگران و هنرمندان هالیوود کرده بود به خاطر فیلم "بچه رزماری"، پولانسکی را هدف قرار داد.
منسون شارون تیت همسر پولانسکی که هفت ماهه حامله بود را در ویلای شخصی‌اش در سانتاماریا به همراه شش تن از دوستانش به طرز فجیعی کشته و مثله کرد.
زندگی پر ماجرای پولانسکی همچنان ادامه داشت. در سال ۱۹۷۸ وی به دلیل اقامهٔ دعوایی علیه او به اتهام برقراری رابطهٔ جنسی با فردی نابالغ به فرانسه گریخت. او در سال ۲۰۰۲ به خاطر فیلم پیانیست جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد.
پولانسکی در سال 1958 با هنرپیشه لهستانی باربارا كویاتكووسكا، در سال 1968 با هنرپیشه آمریكایی شارون تیت و در سال 1989 با هنرپیشه فرانسوی امانوئل سنیه ازدواج كرد و از ازدواج آخر خود دو فرزند به نامهای مورگان و الویس دارد.
گفتنی است دولت فرانسه از بازداشت رومن پولانسکی قویا ابراز تاسف کرده و به دنبال آزادی اوست.

 
 
سر صحنه فیلم تحسین شده "مرگ و دوشیزه"
 
با جک نیکلسون سر صحنه فیلم محله چینی ها
 
ازدواج با شارون تیت
 
شارون تین همسر اول پولانسکی پیش از مرگ
 
سر صحنه بچه رزماری فیلمی که خشم گروه‌های شیطان پرست را بر انگیخت
 
ویلای او و جسد مثله شده شارون تیت
 
بر سر مزار تیت
 
حضور پولانسکی در دادگاه به جرم رابطه نامشروع با دختر نوجوان
 
فرار به فرانسه و فیلم سازی در اروپا
 
سر صحنه ماه تلخ
 
هریسون فورد اسکار پولانسکی را برایش به امریکا برد
 
با امانوئل سنيه همسر سومش، بازیگر "ماه تلخ"
 
پوستر فیلم برنده اسکار و برنده نخل طلای پیانیست
 
نخل طلای جشنواره کن
 
جشنواره کن 60 در عکس دسته جمعی با کارگردانان
 
بازداشت در سویس
 
تجمع هواداران برای آزادی پولانسکی
 
زندانی که پولانسکی در حال حاظر در آن به سر می برد
 
  گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: fararu.com
 
مطالب پیشنهادی:
برای سال‌روز تولد رومن پولانسكی
تلاش چهره های سیاسی و سینمایی برای آزادی پولانسکی
«براد پیت»؛ محبوب و پرحاشیه+گزارش تصویری
بازیگری که با فیلم پاپیون در ذهن‌ها ماندگار شد+گزارش تصویری