همه ستارگانی که با مهران مدیری کارشان را شروع کردند!
 به بهانه پخش مجموعه «هیولا» و استقبال از این مجموعه نگاهی می‌اندازیم به همه ستارگانی که کارشان را با مهران مدیری آغاز کردند

  مهران مدیری و همه ستاره هایش

این روزها «هیولا»، آخرین ساخته مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. مجموعه‌ای که با طنز همیشگی مهران مدیری و پیمان قاسم‌خانی، بازیگران حرفه‌ای و لحن انتقادی‌اش توانسته نظر مثبت مخاطبان را جلب کند.
«هیولا»، شاید اولین کاری باشد که مدیری در ترکیب بازیگرانش ریسک می‌کند. سال‌هاست که مدیری و کارهایش را با بازیگران ثابت می‌شناسیم. بازیگرانی که انگار خارج از کارهای مدیری، آن‌ها هم طنازی همیشگی‌شان را ندارند. این بار مدیری اما به سراغ بازیگرانی رفته که در مجموعه‌های داستانی و درام بیشتر بازی می‌کنند و شاید اولین گزینه برای ایفای یک نقش طنز نباشند. اما نمی‌توانیم انکار کنیم زوج شبنم مقدمی و فرهاد اصلانی که تاکنون چند باری در مقابل هم ظاهرشده‌اند، در «هیولا» درخشان اند.
در میان همه نام‌های بزرگی که در «هیولا» حضور دارند، نام‌های کمتر شناخته‌شده‌ای هم هستند که تجربه چندانی مقابل دوربین ندارند.

مثل شکیب شجره که در نقش داوود بیزاکودیل، توانسته خودش را خوب نشان دهد. بازیگری که به‌جز چند تجربه اجرا روی صحنه تئاتر، تجربه دیگری ندارد. البته شکیب شجره اولین کشف مدیری نیست.
به کارنامه کاری مهران مدیری نگاهی که بیندازید در میان نام‌هایی که هر دوره در آثار او حضور ثابت داشته‌اند به بازیگرانی برمی‌خورید، که حالا سوپراستارهای سینمای ایران هستند. بازیگرانی که اگرچه امروز اسم‌ورسمی دارند، اما شروع فعالیت هنری‌شان یا حداقل دیده شدنشان در فضای سینما و تلویزیون ایران را مدیون مدیری هستند.
به بهانه پخش مجموعه «هیولا» و استقبال از این مجموعه نگاهی می‌اندازیم به همه ستارگانی که کارشان را با مهران مدیری آغاز کردند.

۱- رضا عطاران

رضا عطاران امروز پردرآمدترین و پرفروش‌ترین ستاره سینمای کمدی و طنز ایران است. حضور او در هر فیلمی تضمین فروش است. عطاران نه‌تنها بازیگر موفقی است، که درزمینهٔ کارگردانی هم کارنامه قابل¬قبولی دارد. عطاران هم در تلویزیون و هم در سینما آثار ماندگاری ثبت کرده است. اما قبل از همه این‌ها، رضا عطاران یکی از بازیگران مجموعه‌های طنز مهران مدیری بود.
عطاران کارش را با سریال «بیداران» آغاز کرد. اما «پرواز ۵۷» و در ادامه آن «ساعت خوش» بودند که عطاران را به‌عنوان یک ستاره طنز مطرح کردند. چند سال بعد، عطاران با «سیب خنده» کارگردانی و نویسندگی را آغاز کرد و راهش را از مدیری جدا کرد.
عطاران توانست برای بازی در«دهلیز» و «خوابم می‌آید» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود، اما این جایزه را برای «طبقه حساس» دریافت کرد.

مهران مدیری,رضا عطاران
مهران مدیری و رضا عطاران

۲- سعید آقاخانی

سعید آقاخانی، هم مسیری مشابه عطاران طی کرده، اما مسلماً به‌اندازه او موفق نبوده است. آقاخانی رسماً با «پرواز ۵۷» بازیگری را شروع کرد و در کنار دیگر بازیگران جوان این مجموعه در «ساعت خوش» و «سال خوش» هم ظاهر شد. آقاخانی بعد از جدایی از گروه مدیری ابتدا در کارهای عطاران در تلویزیون به‌عنوان بازیگر مشغول شد. اما به‌زودی از عطاران هم جدا شد و به کارگردانی مجموعه‌های طنز تلویزیونی پرداخت.
سعید آقاخانی در سینما مسیر جدی‌تری از عطاران طی کرد. آقاخانی با بازی در فیلم‌هایی چون «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «اروند» و «آباجان» نشان داد که توانایی‌هایش ورای یک بازیگر کمدی ساده است و برای بازی در «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد مؤتمن توانست سیمرغ بلورین را از آن خود کند.

۳- سروش صحت

سروش صحت بازیگری و نویسندگی را تقریباً هم‌زمان آغاز کرد. صحت در «جنگ ۷۷» با مدیری همکاری کرد و در همین مجموعه به نویسندگی هم پرداخت. صحت تا «مرد هزارچهره» هم که از آثار متأخر مدیری محسوب می‌شود به همکاری‌اش با او ادامه داد و به‌عنوان نویسنده هم در «باغ مظفر»، «شب‌های برره» و «جایزه بزرگ» کنارش حضور داشت.
صحت با «چارخونه» کارگردانی در صداوسیما را تجربه کرد و با «ساختمان پزشکان» و «پژمان»، توانست خود را اثبات کند. او هم مانند دیگر همکارانش، بعد از تجربه بازیگری و کارگردانی در تلویزیون، به ساخت فیلم سینمایی روی آورد. اولین فیلم سروش صحت، «جهان با من برقص» در جشنواره جهانی فیلم فجر به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت و صحت توانست برای این فیلم جایزه بهترین کارگردانی را تصاحب کند.

۴- جواد عزتی

بی‌شک یکی از سوپراستارهای تازه‌نفس سینمای ایران جواد عزتی است. عزتی توانسته در مدت کوتاهی، خود را به‌عنوان یک بازیگر طنز توانمند و بااستعداد مطرح کند. تا جایی که این روزها رقابت سختی با رضا عطاران در گیشه دارد. همکاری و بازی مقابل این دو در «هزارپا» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های گیشه ایران را رقم زد. عزتی با طنازی منحصربه‌فردی که دارد، به‌خوبی با بیننده ارتباط برقرار می‌کند و با کنترلی که روی زبان بدنش دارد، می‌تواند استاندارد خوبی از یک بازی کمدی را به نمایش بگذارد.
اما عزتی فقط یک ستاره طنز و گیشه‌ای نیست. در طی چند سال گذشته او سعی کرده به همان اندازه که در نقش‌های طنز می‌درخشد، از کارهای جدی و مستقل سینما هم غافل نباشد. بازی خوب او در «تنگه ابوقریب»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» نشان‌دهنده طیف گسترده توانایی عزتی است.
اما قبل از همه این‌ها، جواد عزتی بازیگری بود که در تلویزیون با نقش‌های کوچک سعی داشت به شهرت برسد. عزتی کارش در تلویزیون را با «قصه‌های شبانه» ساخته سعید آقاخانی شروع کرد و در «من یک مستأجرم» پریسا بخت آور در نقش پیک موتوری ظاهر شد. بعدتر به کارهای مهران مدیری راه یافت و در «باغ مظفر» و «مرد هزارچهره» در نقش‌های فرعی ظاهر شد. اما سکوی پرتاب او «قهوه تلخ» و نقش “بابا اتی” بود.

۵- همه پاورچینی ها

«پاورچین» نقطه عطفی در کارنامه سریال سازی مهران مدیری محسوب می‌شود. هم ازآن‌جهت که یکی از موفق‌ترین نود شبی‌های اوست و هم ازآن‌جهت که تیم بازیگرانش تا سال‌ها در کارهای مدیری درخشیدند. سیامک انصاری که ستاره همیشگی کارهای مدیری است، همکاری‌اش با وی را از «پاورچین» شروع کرد. انصاری قبل از همکاری با مدیری، سال‌ها در عرصه طنز تلویزیونی فعال بود و گرچه در آثار مطرح سینمایی مثل «نسل سوخته» هم حضور داشت، اما بازی در سریال‌های مدیری بود که او را به عنوان بازیگری طنز مطرح کرد.
سایر بازیگران «پاورچین» هم باوجود سال‌ها فعالیت در سینما و تلویزیون با این مجموعه شناخته شدند. سحر زکریا، سحر ولدبیگی و شقایق دهقان هم از بازیگرانی هستند که قبل از «پاورچین» باوجود فعالیتی که داشتند، دیده نشده بودند. محمدرضا هدایتی هم با مهران مدیری و «پاورچین» بود که دیده شد.
در این میان، هادی کاظمی با نقش کوتاه “حسام دو برره” به عنوان بازیگر مهمان دریکی از قسمت‌های «پاورچین» درخشید و با «شب‌های برره» توانست حسابی خود را مطرح کند. این روزها، کاظمی با مجموعه «سال‌های دور از خانه» کاراکتر محبوب «شاه گوش»، “زهره” را بار دیگر زنده کرده است.

سریال پاورچین,مهران مدیری
سریال پاورچین


… و دیگران

بازیگران دیگری هم بوده‌اند که فعالیت هنری و بازیگری‌شان را با مهران مدیری آغاز کرده‌اند. اما بسیاری از آن‌ها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند از سایه طنزهای آیتمی و نود شبی رهایی یابند و بیشترشان، عمده فعالیت هنری‌شان را همچنان با مهران مدیری تجربه می‌کنند.
داوود اسدی و عارف لرستانی که مرگ نابهنگامشان فرصت درخشش را از آن‌ها گرفت. ارژنگ امیرفضلی، فلامک جنیدی، ساعد هدایتی و یوسف صیادی

 

 

بیشتر بدانید : نکته جالب درباره پرکاری و تنوع محصول مهران مدیری!

بیشتر بدانید : 5 دلیل برای اینکه منتظر هیولای مهران مدیری باشیم! + عکس

بیشتر بدانید : مهران مدیری چگونه بازیگر هیولا را انتخاب کرد؟

بیشتر بدانید : مهران مدیری: نام بزرگی که همیشه خوب می فروشد!


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: namava.ir