تا به این ترتیب تماشاگران مشتاق بتوانند آن چهره پر غرور، باهوش و دلنشین را روی پرده سینما ببینند، بازیگری که در سال‌های نبودنش چه بسیار که از او یاد شد و جای خالی‌اش احساس شد و...
 
هدیه تهرانی در فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» پس از مدت‌ها جلوی دوربین می‌رود
اصغر فرهادی استاد بازی گرفتن از بازیگر است؛ دلیل این مدعا نه فقط «درباره الی» و بازی‌های درخشان و «رقص در غبار» و بازی عجیب و دور از انتظار فرامرز قریبیان بلکه بازی درخشان هدیه تهرانی در «چهارشنبه‌سوری» است. «چهارشنبه‌سوری» یکی از 24 فیلمی است که تهرانی در طول 13 سال بازی گری کار کرده اما هم تعریف و تمجید منتقدان را به همراه داشت و هم سیمرغ بلورین جشنواره فجر دوره بیست و چهارم.
 
اما این اوج، پایانی بود برای بازی‌های ستاره سینمای ایران. تهرانی در اوج، از نظرها ناپدید شد تا این تصور به وجود آید که او بعد از تعریف و تمجید‌های «چهارشنبه سوری» می‌خواهد گزیده‌کارتر شود و یا دیگر صرفا بازیگری برای او راضی کننده نیست و به همین دلیل است که در «نسل جادویی» به عنوان تهیه کننده هم حضور دارد و در «نیوه مانگ» دستیاری قبادی را انجام می‌دهد و شنیده می‌شود سودای سرمایه گذاری و طراحی صحنه بیش از بازیگری در سر اوست و به همین خاطر است که دوستدارانش را همچنان در انتظار دیدن کار تازه ای از خود قرار می‌دهد.
اما امروز، در نیمه دوم سال 1388 در فاصله ای چهار ساله از آخرین باری که فیلمی با بازی تهرانی روی پرده رفت، او به سینما باز می‌گردد. آن هم با فیلمی از «علی رضا امینی» نماینده کارگردانان نسل جوان که به سبک و سیاق خاص خود در فیلم‌هایش شهره است، تا به این ترتیب تماشاگران مشتاق بتوانند آن چهره پر غرور، باهوش و دلنشین را روی پرده سینما ببینند، بازیگری که در سال‌های نبودنش چه بسیار که از او یاد شد و جای خالی‌اش احساس شد و نقش‌هایی که برازنده او دانسته شد و حسرت‌هایی از به هدر رفتن بسیاری از نقش‌ها ابراز شد اما امروز تهرانی به سینما بازگشته با فیلمی که حتی پیش از کلید خوردن اخبار بسیاری درباره آن انتشار یافته است. «هفت دقیقه تا پاییز» فیلمی که تهرانی علاوه بر بازیگری در آن به عنوان طراح صحنه و لباس هم حضور دارد. در مرحله پیش تولید با افت و خیزهایی  رو به رو شد، در حالی که خبر رسید تهرانی برای بازی در این فیلم دستمزد بالایی دریافت کرده، فیلم قبل از شروع فیلم برداری با مشکل سرمایه کافی رو به رو شد و همین مساله مدتی آغاز کار را عقب انداخت تا این که خبر رسید 25 آبان ماه کلید خورد. او مدعی شده تهرانی از 150 فیلم نامه پیشنهادی «هفت دقیقه تا پاییز» را انتخاب کرده است. تهرانی در روزهایی که تماشاگران منتظر بودند تا بالاخره کاری را بپذیرد و به سینما بازگردد چندان هم از سینما دور نبود. او در «نیوه مانگ» در نقش خواننده ای کرد ظاهر شد، هر چند که در تمامی جریان فیلم برداری این فیلم در روزهای سرد کردستان در کنار قبادی حضور داشت. همچنین ا ودر «تهران 1500» فیلم انیمیشن بهرام عظیمی هم بازی کرد  که تجربه ای متفاوت در کارنامه اش محسوب می‌شود.
یکی از بد شانسی‌های تهرانی در این سال‌ها که ترجیح داد جلوی دوربین حاضر نباشد، اکران نشدن فیلم‌هایی بود که پیش از این تصمیم، بازی کرده بود. در «نسل جادویی» به کار گردانی ایرج کریمی به مشکل برخورد و نه اکران شد و نه به شبکه خانگی آمد. «نیوه مانگ» پروانه نمایش نگرفت، اما DVD‌های آن به بازار آمد و «فرزند صبح» همچنان در مراحل فنی است تا انتظارها برای دیدن بازی کاملا متفاوت تهرانی در فیلم بهروز افخمی (در نقش دایه امام خمینی (ره)) ادامه داشته باشد، حضوری که در سال 1383 حواشی و اعتراض‌های بسیاری را به همراه داشت اما در نهایت افخمی موفق شد ستاره سینمای ایران را با ظاهری متفاوت مقابل دوربین ببرد.
تهرانی در  فیلم «شبانه» ساخته کیوان علیمحمدی و امید بنکدارعلاوه بر بازیگری، سرمایه گذار هم بوده است.
همه این تعلیق‌ها چهار سال است که ادامه دارد تا شاید بازگشتی شکوهمندتر را برای ستاره بیش از یک دهه سینمای ایران  رقم بزند، بازیگری که در «شوکران»، «کاغذ بی‌خط» و «چهار شنبه سوری» نشان داد نه فقط یک بازیگر خوش چهره در سینما، بلکه بازیگری تواناست. خوش آمدید خانم تهرانی!
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 237/ سمیه علیپور
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
رفته‌ایم پشت صحنه «هفت دقیقه تا پاییز»
پركارترین بازیگر زن ایران: ۲۵فیلم در ۵ سال
گزارش تصویری: افتتاح نمایشگاه عکس‌های هدیه تهرانی
 هدیه تهرانی به شایعات پاسخ داد!
پیکان سواری با بهرام رادان و هدیه تهرانی!!