دنیس هاپر
دنیس هاپر در سالهای دهه 1970 به دلیل خودسری در فهرست سیاه هالیوود جای داشت. او بازیگری بود كه نقش بازی نمی‌كرد و در شخصیتی كه رل آن را به عهده داشت كاملا فرو رفته و اداره‌اش توسط...
 
 دنیس هاپر، بازیگر، كارگردان و فیلم نامه نویس مشهور سینمای آمریكا روز شنبه 29 مه به دلیل ابتلا به سرطان پروستات در سن 74 سالگی درگذشت. با مرگ هاپر یكی دیگر پیشگامان سینمای نسل عصیان زده دهه های 1950 و 1960 هالیوود را ترك كرد. گزارش تصویری امشب را به عكس هایی از دوره‌های مختلف زندگی هنری دنیس هاپر اختصاص داده ایم. دنیس هاپر بچه لجباز هالیوود.  
 
تصویر دنیس هاپر بازیگر و كارگردان مشهور كه در بیش از 150 فیلم مشاركت داشته است. دنیس در روز هفدهم مه سال 1936 در داج سیتی در ایالت كانزاس متولد شد و در روز 29 مه 2010 در منزل شخصی‌اش در ونیچی در ایالت كالیفرنیا و در حالی كه افراد خانواده و دوستانش در اطراف او جمع شده بودند درگذشت.
 
دنیس هاپر بازیگری را بسیار زود در سال 1954 وقتی كه هجده سال داشت با ایفای نقش كوچكی آغاز كرد. او سپس با جیمز دین اسطوره سینمای هالیوود در دهه‌های 1950 و 1960 میلادی آشنا شد و به یكی از دوستان نزدیك او مبدل گردید.
 
دنیس هاپر پس از سالها بازیگری در سال 1969 هنگامی كه تنها 31 سال داشت نخستین فیلم خود را كارگردانی كرد. فیلم مشهور ایزی رایدر كه در این فیلم به همراه پیتر فوندا نقش آفرینی كرد. فیلمی كه در زمان خود به یك محبوبیت بی‌سابقه دست یافت.
 
تصویر دنیس هاپر در فیلم مشهور و اینك آخرالزمان در سال 1979 به كارگردانی فرانسیس فورد كوپولا كه در آن نقش یك عكاس كه برای پوشش خبری جنگ ویتنام اعزام شده بود را ایفا كرد.
 
دنیس هاپر در سالهای دهه 1970 به دلیل خودسری در فهرست سیاه هالیوود جای داشت. او بازیگری بود كه نقش بازی نمی‌كرد و در شخصیتی كه رل آن را به عهده داشت كاملا فرو رفته و اداره‌اش توسط كارگردانها بسیار دشوار بود.
 
در سالهای 1990 دنیس هاپر پس از چند سال كارگردانی دوباره به مقابل دوربین بازگشت و بویژه در دو فیلم بسیار مشهور نقش منفی را ایفا كرد. فیلم اسپید با بازیگری كیانوریوز و ساندرا بولاك و فیلم دنیای آبها همراه با كوین كاستنر.
 
در سال 2008 دنیس هاپر پس از ایفای نقش در فیلم ملاقات در پالرمو نامزد جایزه بهترین بازیگر فستیوال كن شد. در همان سال او نشان ملی شوالیه هنر و ادبیات را از خانم كریستین آلبانر وزیر فرهنگ فرانسه دریافت كرد. در آن زمان یك نمایشگاه در سینماتك فرانسه تحت عنوان دنیس هاپر و هالیوود جدید به او اختصاص داده شده بود.
 
دنیس هاپر در عین حال از دوستان نزدیك جك نیكلسن محسوب می‌شد كه همراه با یكدیگر در چندین فیلم مشاركت داشتند. در این تصویر دنیس هاپر هنگامی كه ستاره خود را در بلوار مشهور واك آف فیم دریافت كرد و در ماه‌های پایانی زندگی‌اش در كنار نیكلسن دیده می‌شود.
 
تصویر دنیس هاپر یكی از بازماندگان نسل عصیان‌زده دهه‌های 1950 و 1960 سینمای هالیوود. دنیس علاوه بر بازیگری، كارگردانی، فیلمنامه‌نویسی به هنرهای دیگری از جمله عكاسی و نقاشی نیز علاقه داشت و یك كلكسیونر واقعی آثار هنری بویژه تابلوهای وارهول، باسكیا و لیختن‌شتین محسوب می‌شد.
 
تصویر تاج گلی كه روز شنبه 29 مه پس از درگذشت دنیس هاپر به روی پلاك ستاره‌اش.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
6 دلیل برای اینکه مریل استریپ را دوست داشته باشیم!!
درباره جیمز كامرون
بیوگرافی «جاش هالووی» بازیگر نقش «ساویر» سریال لاست (+عکس)
عکس‌های نایاب قدیمی از هنرمندان و چهره‌های معروف (3)
بهترین نقش‌های بریتنی مورفی+ عکس