شخصیت سینمایی او آدمی‌بود خشن ، محكم و باصلابت. از آن قبیل آدم هایی كه وقتی اوضاع خراب است ، پیدایشان می‌شود ، ولی در اوضاع و احوال مساعد هم آماده اند...

 

تاریخ تولد: 23 ژانویه 1899
محل تولد: نیویورك
تاریخ فوت: 1957
سن در زمان فوت: 58 سال
شغل : بازیگر

بوگارت ، تقریبا مثل " مریلین مونرو" و " جیمز دین" حالت تقدس پیدا كرده. شخصیت سینمایی او آدمی‌بود خشن ، محكم و باصلابت. از آن قبیل آدم هایی كه وقتی اوضاع خراب است ، پیدایشان می‌شود ، ولی در اوضاع و احوال مساعد هم آماده اند كه كارها را شرافتمندانه سر و صورت بدهند. با این خصوصیات طبعا وی طبیعی ترین انتخاب برای نقش فیلیپ مارلو در " خواب بزرگ" و نقش سام اسپید در " شاهین مالت" بود. نقش او در " كازابلانكا" یعنی" ریك" نیز همین شخصیت را نشان می‌داد: آدمی‌سخت و خشن ، بدبین و عمل گرا .
تیپ بوگارت مطلوب و محبوب اغلب اشخاصی است كه به طور حرفه ای یا آماتور نقش اشخاصی مشهور را بازی می‌كنند ، با آن بارانی معروف نسبتا كهنه و سیگاری لای دندان .
بوگارت چهار بار ازدواج كرد و ازاین میان ازدواج آخری با " لورن باكال"((Lauren Bacall كه با او " داشتن و نداشتن" ، " خواب بزرگ" و " كی لارگو" را بازی كرد ، از همه خوش عاقبت تر بود. این دوران خوش مشترك با باكال مقارن بود با موفقیت های دیگر سینمایی او از جمله بردن اسكار به خاطر بازی در " قایق آفریكن كوئین" .
اما سرطان در 1957 رشته عمر او را كوتاه كرد كه شاید سیگار و مشروب در آن نقش موثری داشته باشد.

همفری دی فارست بوگارت متولد نیویورك , بعد از پایان جنگ جهانی اول به نیروی دریایی آمریكا پیوست و بعد از جنگ به كار در مشاغل پشت صحنه پرداخت.در تئاتر نقشهایی را ایفا كرد. آنگاه به سینما راه یافت و در فیلمهای حادثه ای نقشهایی را ایفا كرد .
فیلمهایی مثل : یك شیطان با زنان ( 1930) اثر اروینگ كامینگر , زنان تمام ملل ( 1931) اثر رائول والش .
بوگارت در 1939 به ایفای نقش در قالب گنگسترها پرداخت كه می‌توان به " فرشتگان آلوده صورت " (1938) اثر مایكل كورتیز و " دهه بیست پر جنب و جوش " ساخته رالول والش اشاره كرد .
كه این نقشها به بوگارت شكل و شمایلی نمادین در عالم سینما داد .
 

 

بوگارت پس از ایفای نقش در ژانرها ملودرام و حادثه ای و جنایی , با بازی در فیلمهای " های سی یرا " ( 1941 اثر والش ) و " شاهین مالت " ( 1941 ساخته جان هیوستون ) با تواناییهای خود پرده سینماها را تسخیر كرد .
آنچنان كه در شاهین مالت تجسم بخش انسان مدرن شد .

بوگارت با شروع جنگ دوم جهانی ایفاگر نقش آدمهایی شد كه با انزوای خود ضامن ازادی دیگران می‌شود .
مثل فیلمهای " در تمام طول شب " ساخته شده به سال 1943 و " كازابلانكا " اثر به یاد ماندنی مایكل كورتیز كه در سال 1943 ساخته شد و همین طور " داشتن و نداشتن " ساخته هوارد هاكز در سال 1943 .
وجود بوگی در این فیلمها به مثابه انسانی با اصول اخلاقی و هاله ای رومانتیك و توام با شك و بدبینی و بی طرفی دیده می‌شد .


بوگارت با بازی در فیلمهای
خواب بزرگ ( 1946 ساخته هاكز ) –كی لارگو و گنجهای سیه را مادره( 1948 اثر جان هیوستون ) به گونه متفاوت تری با نقشهای خود برخورد می‌كند كه توام با تصاویری هنرمندانه و بكر و غنا یافته از خویشتن خود است .
و در فیلمهای : توكیو جو ( 1949 اثر استیوارت هایسلر ) – شیروكو ( 1951 ساخته كرتیس برنهارت ) – به هر دری بزن ( 1949 اثر نیكلاس ری ) – و مجری قانون ( 1951 ساخته بریتاین وینداست ) شخصیت درونی خود را با نوعی اخلاق درونی ارائه می‌دهد .


بوگارت در فیلمهای دهه 50 مثل : در مكانی خلوت ( 1950 اثر نیكلاس ری ) – ملكه افریقا ( 1952 ساخته هیوستن ) – شورش در كشتی كین ( 1954 اثر ادوارد دیمیتریك ) و سابرینا ( 1954اثر بیلی وایلدر) شخصیتهای متنوعی را ارائه می‌دهد. شخصیتهایی ارام كه هم در تضاد با نقشهای قبلی اوست و هم خاستگاه منطقی او برای جاودانه شدن در سینما .

بوگارت شاهین سینماست و به طرز زنده و فعالی , سایه بالهای گشوده اش در عالم سینما هنوز هم یاد آور حیران كردن تماشاچی نسبت به خود است و تا سینما هست به او خیره می‌مانند و با او سینما را جذاب و دوست داشتنی می‌یابند .


 

 

 

فیلم نگاری :

برادوی این گونه است ( 1930) – یك شیطان با زنان ( 1930) – زنان تمام ملل ( 1931) - جنگل اسفالت ( 1936) – بن بست ( 1937) – فرشتگان آلوده صورت ( 1938) – دهه 20 پرجنب و جوش ( 1939) – شاهین مالت ( 1941 ) – در تمام طول شب ( 1943) – كازابلانكا (1943) – داشتن و نداشتن ( 1943) – خواب بزرگ ( 1946) –گذرگاه تاریك ( 1947) – كی لارگو ( 1948) – گنجهای سیه را مادره ( 1948) – به هر دری بزن ( 1949) – توكیو جو ( 1949) – در مكانی خلوت ( 1950) –شیروكو ( 1951) – سابرینا ( 1954) – كنتس پابرهنه ( 1954)

1