10 موجود اسطوره ای محبوب و مشهور!! + عکس
خون آشام ها احتمالا در میان محبوب ترین موجودات افسانه ای قرار دارند. با دندان های نیش دار بسیار ترسناک، چابکی و استقامت بسیار فوق العاده، و شهوت سیری ناپذیر....

مشهورترین موجودات افسانه ای

داستان ماجراجویی های افسانه ای و موجودات فراطبیعی همواره گیج کننده بوده است. افسانه های قدیمی، کتاب ها، دوران های جدید و قدیم، فیلم های مختلف و بازی های کامپیوتری بی شمار، مرکز خلق چنین اسطوره هایی بوده است. اما هیچ کس از ریشه واقعی ساخت چنین موجوداتی آگاه نیست.

بیشتر بدانید : اساطیر ایران در شاهنامه

اژدها

اژدها ریشه در اسطوره شناسی چینی و یونانی و همچنین فولکلور اروپایی دارد. موجودی است که اهمیت نمادین متفاوتی دارد؛ در افسانه های مختلف و به شکل های مختلفی آمده است.

اژدها در اساطیر
اژدها در اساطیر

از دیو بالداری که آتش از دهانش خارج می‌شود تا استاد فاضل و عاقلی که همه عناصر را در اختیار دارد. اژدها در زبان یونانی، به معنای "مار بزرگ" است.

تک شاخ

این موجود احتمالا، حیوان افسانه ای مورد علاقه هر دختری است. تک شاخ مدرن، اسب نری بسیار زیبا و مطیع است که یک تک شاخ بر پیشانی اش قرار دارد. با این وجود، تک شاخ اصلی، یک اسب نجیب رام نشدنی بود که ریشی بز مانند، دمی‌ چون شیر، و سمی‌ شکافته داشت.

بیشتر بدانید : جایگاه اسب در اساطیر ایرانی + عکس

اسب تک شاخ
اسب تک شاخ

خون آشام

خون آشام ها احتمالا در میان محبوب ترین موجودات افسانه ای قرار دارند. با دندان های نیش دار بسیار ترسناک، چابکی و استقامت بسیار فوق العاده، و شهوت سیری ناپذیر برای مکیدن خون، این موجودات جاودانی ذهن های ما را از طریق فولکلور، کتاب ها و فیلم های مدرن، تحت تاثیر خود قرار داده اند. از معروف ترین آنها می‌توان به دراکولای برام استوکر و سری فیلم های مدرن گرگ و میش (که شک زیادی درباره آنها وجود دارد) اشاره نمود.

خون آشام
خون آشام

گرگینه (شخصی که تبدیل به گرگ شده است)

گرگینه را می‌توان در فولکلورهای اروپایی و افسانه های مدرن شهری یافت. مخلوقی که مرد است، اما می‌تواند به گرگی بزرگ و با اراده تبدیل شود؛ البته زمانی که ماه کامل باشد. افسانه شهری گرگینه، همچنان به قوت خود باقی است. این اعتقاد وجود دارد که اگر چنین گرگ هایی انسان را گاز بگیرند، نفرینی تا ابد وجود انسان را فرا می‌گیرد.

گرگینه
گرگینه

اسب بالدار

پیگاسوس (اسب بالدار)، اسب سفید بالداری است که از اسطوره یونانی سر بر آورده است. گفته می‌شود که او فرزند خدای دریا، و گورگون (یکى از سه زنى که موهاى سرشان مار بوده و هر کس بدانها نگاه می‌کرد سنگ می‌شد) میدوسا است. او از خونی متولد شد که هنگام کشته شدنش توسط خدای دریا، از گردن میدوسا فوران کرده بود.

اسب بالدار یا پیگاسوس
اسب بالدار یا پیگاسوس

قنطورس (حیوان افسانه اى با بالا تنه انسان و پایین تنه اسب)

موجودی افسانه ای است که نصف بدنش انسان و نصف دیگرش اسب است. قنطورس، یکی از موجودات اسطوره ای بسیار مشهور یونانی است. ماهیت قنطورس، درست به مانند کنتراست جسمانی اش، گاهی خشن و رام نشدنی تصویر می‌شود، و گاهی عاقل و علمی.

قنطورس
قنطورس

سیمرغ

سیمرغ، پرنده ای اساطیری است که در فولکورهای یونان، چین، ایران، و مصر دیده شده است. ققنوس، غالب اوقات به عنوان پرنده ای زیبا، قرمز و طلای آتشین نشان داده می‌شود. در پایان یک چرخه زندگی، ققنوس در شعله های آتش خود می‌سوزد و بار دیگر از آتش سر بر می‌آورد. به همین دلیل، اغلب اوقات به عنوان نمادی از تولد دوباره به تصویر کشیده می‌شود.

سیمرغ
سیمرغ


مینوتور (حیوانی که نیمی‌ از بدنش گاو و نیم دیگرش انسان است)

مینوتور، جانوری است که بدنش یک مرد و سرش گاو نر می‌باشد. مطابق با افسانه ها، گفته می‌شود که این موجود هیولایی وحشی است که در هزارتوی Cretan Labyrinth، زندانی شده است. جایی که توسط تیسوس کشته شد.

مینوتور
مینوتور


پری دریایی

پری دریایی، موجودی دریایی است که بخشی از آن زن و بخشی ماهی است. ریشه آن را می‌توان در فولکورهای بریتانیا یافت. پری های دریایی، برخلاف آنچه که در اکثر کارتون ها تجسم می‌شوند، پیشگویی کننده مصیبت و فاجعه هستند. این طور فرض شده است که دیدن حیوانات دریایی چون نهنگ کوچک دریایی، مسئول ایجاد چنین افسانه هایی باشد.

گورگون (یکى از سه زنى که موهاى سرشان مار بوده و هر کس بدانها نگاه می‌کرد سنگ می‌شد)

گورگون در ریشه یونانی خود به معنای "ترسناک" است- نامی‌ مناسب برای سه خواهر وحشتناک در اسطوره یونانی که بدن و چشم هایی چون مار داشتند، و هر کس مستقیم به چشم های آنها خیره می‌شد، بلافاصله به سنگ تبدیل می‌شد. دو تا از این خواهران به نام های اسینو و یووریل، جاودانه بوده، اما میدوسا توسط خدای دریا کشته شده و از بین می‌رود.

 گورگون
 گورگون

 

بیشتر بدانید : موجودات افسانه ای در داستان های اساطیری یونان + عکس

بیشتر بدانید : خدایان و اساطیر یونان باستان

بیشتر بدانید : بررسی روئین تنی در اساطیر

بیشتر بدانید : اساطير در ايران باستان

بیشتر بدانید : جانوران افسانه‌ای در یونان باستان

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture   
اختصاصی سیمرغ