تصاویری از جسد هویدا و پیشنهاد رشوه قبل از اعدام!
امیرعبّاس هویدا متولد ۲۸ بهمن ۱۲۹۷ و درگذشته ۱۸ فروردین ۱۳۵۸ سیاستمدار ایرانی بود. او در زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی به مدت ۱۲ سال و شش ماه نخست‌ وزیر ایران بود که این طولانی‌ ترین مدت نخست‌وزیری در تاریخ ایران است

هویدا به خلخالی: یك میلیارد دلار به شما می‌دهم، اعدامم را به عقب بیاندازید

 امیر عباس هویدا یکی از چهره های بانفوذ دربار محمدرضا پهلوی که در فاصله سال‌های 1343 تا 1356 نخست وزیر بود به اتهام آنچه فساد فی‌الارض، خیانت به ملت، شرکت مستقیم در فعالیت‌ های جاسوسی به نفع غرب و صهیونیسم، قیام علیه امنیت و استقلال کشور با تشکیل کابینه‌های دست‌ نشانده، پرداخت درآمدهای ملی حاصله از نفت به شاه و شرکت مستقیم در قاچاق هروئین در فرانسه عنوان شد در دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت و محکوم شد.


جسد هویداجسد هویدا


 در خاطرات صادق خلخالی درباره جلسه پایانی دادگاه و اعلام حکم اعدام هویدا آمده است:

«پس از تشكیل جلسه محاكمه هویدا و انجام دفاعیات او و صدور حكم اعدام هویدا در حالی كه عرق می‌ریخت، گفت: حضرت خلخالی! من نمی‌گویم مرا اعدام نكنید؛ ولی خواهش می‌كنم به مدت دو ماه اعدام مرا به تأخیر بیاندازید. دولت موقت به من وعده داده است. من گفتم: اصل تفكیك قوای ثلاثه: مقننه و قضائیه و مجریه را دولت موقت هم قبول دارد.

خلاصه هرچه او اصرار كرد، من قبول نكردم و گفتم وصیت خود را بنویس! او گفت: حضرت خلخالی! یك میلیارد دلار به شما می‌دهم تا شما این كار را به عقب بیاندازید. گفتم: این‌ها شعر است و من نمی‌ توانم در پیشگاه ملت ایران، جوابگوی تأخیر محاكمه و اعدام شما باشم.


جسد هویداجسد امیرعباس هویدا

هویدا گفت: سلام مرا به مادرم برسانید، و بگویید به دیدن من بیاید؛ چون او علاقه زیادی به من دارد و غیر از من كسی را ندارد.

گفتم: مادران زیادی بودند كه گریه می‌كردند، ولی نتوانستند عزیزان خود را قبل از اعدام ببینند؛ ولی ما هر چه گشتیم تا مادر هویدا را به دیدن پسرش ببریم او در دسترس نبود.

هویدا حاضر به نوشتن وصیت نشد تا شاید دستور اعدام او به تأخیر افتد و همین را فرجه حساب می‌كرد و شاید تصور می‌كرد، دستی از غیب برای نجات او بیرون بیاید؛ ولی چاره‌ای نداشتیم و سرانجام حكم را اجرا كردیم.»

محاکمه و مرگ هویدا

هویدا تنها مقام بلندپایه رژیم پهلوی بود که به‌ رغم داشتن امکان فرار، از ایران نگریخت و از طریق داریوش فروهر، خود را تسلیم دولت موقت مهدی بازرگان کرد.

به گفته مسعود بهنود، او در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پس از فرار نگهبان‌ ها از زندان بیرون آمد و به خانهٔ محمود طالقانی تلفن زد و از آن طریق خود را تسلیم کرد. او سپس به دادگاه انقلاب تحویل داده شد و به روایتی با حکم صادق خلخالی قاضی دادگاه اعدام شد و با روایتی دیگر او قبل از اتمام دادگاه در وقت تنفس به قتل رسید.

برادر او فریدون هویدا و بسیاری از سیاست‌ مداران برجسته جهان تلاش بسیاری برای فرار، آزادی یا حداقل محاکمه آرام‌تر او در یک دادگاه دیگر نمودند، ولی هیچ نتیجه‌ ای نداشت.

سیاستمدار علی‌اکبر ناطق نوری در خاطراتش نوشته‌ است «زمانی که برای رسیدگی پرونده اقتصادی هویدا شروع به تحقیق کردیم تا اموال وی را مصادره کنیم، هرچه گشتیم و تلاش کردیم نتوانستیم چیزی پیدا کنیم زیرا هویدا مال و اموالی نداشت!!!»

هویدا چگونه اعدام شد؟

درباره چگونگی اعدام هویدا روایات مختلفی وجود دارد که برخی تیرباران و برخی دیگر از هدف قرار گرفتن او با سه گلوله حکایت دارد. گفته می‌ شود.

جسد وی نزدیک به سه ماه در سردخانه ماند و سپس به دستور نخست وزیر دولت موقت به فرانسه فرستاده شد. عکس های زیر از"عباس عطار" عکاس مشهور ایرانی که همزمان با وقایع انقلاب در ایران به سر می برد جسد وی را در سردخانه در حالی که چند تن از انقلابیون مسلح در آنجا حضور دارند نشان می‌دهد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : ویکی پدیا/faradeed.ir