طبس عروس کویر ایران +تصاویر شگفت انگیز
شهر کویری طبس در غرب استان خراسان جنوبی با لقب بهشت زمین‌شناسی ایران مقصد مناسبی برای گردشگران نوروزی است.

جاذبه های گردشگری شهر طبس

شهری کویری که در غرب استان خراسان جنوبی قرار گرفته، لقب بهشت زمین‌شناسی ایران را به خود اختصاص داده است. این شهر کویری با نام طبس شناخته می‌شود.

نمایی از شهر کویری طبس

نمایی از شهر کویری طبس

شهر طبس متعلق به دوره هخامنشی است. این شهر در دوره پهلوی به فراموشی سپرده شد و در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۷ زلزله‌ای به بزرگی ۴/۷ ریشتر را تجربه کرد. این زلزله شهر طبس را ویران كرد، اما بعد‌ها بازسازی‌هایی در آن انجام شد.

شهر تاریخی طبس

شهر تاریخی طبس

به گفته وصال یحیی شیبانی كارشناس ارشد زمین شناسی، اختلاف ارتفاع دو هزار و 700 متری و وجود اقلیم های آب و هوایی مختلف، پیچیدگی، تنوع شرایط و سیر تکامل حوادث زمین شناسی در طول دوران های مختلف از حدود 750 میلیون سال قبل، باعث ایجاد پدیده های مختلف زمین شناسی و گردشگری در منطقه طبس شده است.

شهر طبس موزه ی فسیل شناسی

شهر طبس موزه ی فسیل شناسی

طبس امروز به عنوان کلکسیونی از پدیده های زمین شناسی و موزه فسیل شناسی و بهشت زمین شناسی ایران شناخته می‌شود.

شهر طبس

شهر طبس

شهر «طبس» به عنوان سومین ژئوپارک پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو مطرح شد. شهرستان طبس به لحاظ مواد معدنی یکی از غنی ترین مناطق ایران از نظر ذخایر معدنی بوده؛ به طوری که بیش از 200 نوع ماده معدنی تاکنون در این منطقه کشف شده  است.

طبیعت شهر طبس

طبیعت شهر طبس

شایان ذکر است؛ عصاره علف هیزه، عصاره آویشن، عصاره کلپوره، قطاب، باقلوا، نان‌چایی و نان نخود از ره‌آورد‌های طبس به حساب می‌آیند. از ره‌آورد‌های دیگر این شهر می‌توان به مربا‌های بهارنارنج و پوست پرتقال اشاره کرد.

بقعه پیر حاجات در شهر طبس

بقعه پیر حاجات در شهر طبس

از صنایع دستی طبس می‌توان به سینی‌های مسی، گلیم، فرش و بافته‌های حصیری با برگ نخل اشاره کرد. روستای چهل‌پایه، روستای پیر حاجات، دره کال سردر، روستای کریت، برج هادرباش، قلعه طبس مسینا، جنگل سنو، غار حلوان، باغ گلشن، کال جنی، قلعه اسماعیلیان و ارگ طبس از جاذبه‌های گردشگری شهر طبس به حساب می‌آیند. از جاذبه‌های گردشگری دیگر این شهر می‌توان به بقعه پیر حاجات اشاره کرد.

اقامتگاه‌ بوم‌گردی ستاره کویر حلوان در شهر طبس

اقامتگاه‌ بوم‌گردی ستاره کویر حلوان در شهر طبس

گردشگرانی که می‌خواهند در تعطیلات نوروز به شهر طبس سفر کنند؛ می‌توانند در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ساباط اصفهک، ستاره کویر حلوان و عمو نوروز طبس اتراق کنند. اقامتگاه ساباط اصفهک در یکی از روستا‌های قدیمی اطراف طبس قرار گرفته است. این روستا با نام اصفهک شناخته می‌شود.

اقامتگاه بوم‌گردی عمو نوروز در طبس

اقامتگاه بوم‌گردی عمو نوروز در طبس

اقامتگاه بوم‌گردی ستاره کویر حلوان نیز در روستای حلوان واقع شده است. این اقامتگاه بوم‌گردی مجهز به کولر گازی و سرویس بهداشتی فرنگی است. خاطرنشان می‌شود؛ اقامتگاه بوم‌گردی عمو نوروز طبس در پنج کیلومتری شهر طبس و در میان نخلستان‌های این شهر قرار گرفته است. این اقامتگاه بوم‌گردی آشپزخانه محلی دارد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir