شهر جهانی سفال ایران را بشناسید + عکس
یکی از شهر‌های استان همدان که روایت‌های مختلفی درباره نحوه نامگذاری آن وجود دارد، شهر جهانی سفال ایران است

لالجین همدان، شهر جهانی سفال ایران

گروهی از مردم محلی بر این باور هستند که لشکر چنگیزخان مغول به هنگام گذر از همدان وارد یکی از شهر‌های این استان شد و گروهی از اهالی این شهر را به چین فرستاد تا از هنرمندان آن سرزمین سفالگری را بیاموزند. این افراد پس از آموختن سفالگری به لالجین برگشتند.

لالجین همدان
شهر لالجین همدان

لالجین که امروزه لقب شهر جهانی سفال ایران را به خودش اختصاص داده، قطب‌های گردشگری استان همدان و مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه است. این شهر در گذشته با نام‌های لَلین و لالون شناخته می‌شد. برخی از محققان معتقدند نام فعلی شهر لالجین تغییریافته واژه لاچین است.

لالجین همدان
نقشهٔ شهر لالجین همدان

لاچین پرنده‌ای شکاری از رده شاهین در گروه سیاه‌چشمان است که در آفریقا، غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا زندگی می‌کند. البته گویا یکی از قبیله‌های ترک نیز با این نام شناخته می‌شد. هم‌اکنون شهری که به صورت رسمی و قانونی جزئی از جمهوری آذربایجان است، اما در واقع جزئی از جمهوری قره‌باغ کوهستانی است با نام لاچین شناخته می‌شود و گروهی باور دارند که به احتمال زیاد در گذشته منطقه‌ای که امروز لالجین در آن قرار گرفته، سرزمین ترکان لاچین بوده است.

لالجین همدان
غروب لالجین

برخی از افراد نیز کلمه لالجین را ترکیبی از دو کلمه لاله و جین به معنای آبادی لاله می‌دانند. در اینجا باید گفت لالجین در طول تاریخ دو بار به دست مغول‌ها و افغان‌ها به شدت ویران شد.

انتخاب لالجین همدان به‌ عنوان شهر جهانی سفال

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از انتخاب لالجین به عنوان شهر جهانی سفال خبر داد و افزود: در راستای ارسال پرونده‌های این دو شهر (لالجین و مشهد) به شورای جهانی صنایع دستی، داوران این شورا اردیبهشت ماه سال۱۳۹۵ازشهرهای مشهد و لالجین بازدید کردند و داوری خود را ارائه دادند و نتایج آن را برای کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع دستی ارسال کردند. پس از بررسی‌های نهایی و اعلام نظر رؤسای چهار منطقه اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و آفریقا، خوشبختانه طبق نامه‌ای از سوی خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و بر اساس اعلام رسمی دفتر رئیس شورای جهانی صنایع دستی، مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و لالجین به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شد.

بیشتر بدانید : آیا سفال های لالجین همدان سمی اند؟!

بیشتر بدانید : سفالگری در لالجین (گزارش تصويرى)

بیشتر بدانید : مناطق مهم سفالگرى در ايران

بیشتر بدانید : صنایع دستی همدان

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: wikipedia.org/yjc.ir