از ابوالهول تا الهه عشق در موزه لوور کوچک در تهران + تصاویر
موزه لوور کوچک در تهران به دنبال توافق اولیه بین موزه‌ی لوور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دوشنبه ۱۴ اسفند ماه در موزه ملی ایران افتتاح شد.

معرفی برخی از آثار موزه لوور، که این روزها مهمان ایران هستند

«ژان لوک مارتینس» رئیس موزه لوور به همراه وزیر خارجه فرانسه که حاوی پیام های مهم سیاسی برای ایران بود، به کشورمان سفر کرد تا فقط لوور کوچک را افتتاح کند. او که ترجیح داد درباره برنامه های آینده لوور با ایران صحبت نکند، دیگران را به لذت بردن از نمایشگاهی که فعلا در ایران برگزار شده دعوت کرد و گفت:
«این که «لوور» خود را در موزه ملی ایران معرفی می کند، یعنی دارد از مخاطب ایرانی دعوت می‌کند بیاید و خود لوور را ببیند.»

بیشتر بدانید : آثاری موزه ایران باستان که هلندی ها را مسحور خود ساخت + تصاویر

در این موزه یکی از نفیس ترین تابلوهای رامبراند به نمایش درآمده است، که به وجود آن در این نمایشگاه به نوعی سنگ تمام موزه لوور برای موزه ملی ایران به حساب می آید. رامبراند نقاش معروف هلندی است که به سال ۱۶۰۶ در شهر لیدن به دنیا آمد ت. او نماینده بارز مکتب و سبک نقاشی هلندی و استاد سایه و روشن در نقاشی است.

موزه لوور کوچک در تهران

موزه لوور کوچک در تهران

یکی از آثار کم نظیر در تاریخ هنر جهان، مجسمه ابوالهول است. ابوالهول یا پیکر لمیده "فرعون هاکور" در نزد مصریان باستان، به عنوان نگهبان حافظ جهان شناخته میشد. این مجسمه از جنس سنگ گرانودیوریت در فاصله سال های 393 تا 379 پیش از میلاد ساخته شده است.

مجسمه ابوالهول از نمای جانبی در موزه لوور در تهران

مجسمه ابوالهول از نمای جانبی در موزه لوور در تهران

مجسمه ابولهول (فرعون هاکور) در موزه ملی ایران

مجسمه ابوالهول (فرعون هاکور) در موزه ملی ایران

مجسمه ابوالهول در تهران

مجسمه ابوالهول در تهران

حضور نمایندگان ایرانی و بین المللی در افتتاحیه نمایشگاه لوور کوچک در تهران

حضور نمایندگان ایرانی و بین المللی در افتتاحیه نمایشگاه لوور کوچک در تهران

فرآیند مومیایی شدن به این ترتیب است که ابتدا اندام درون حفره شکمی را خارج می کردند، و به درون این کوزه میگذاشتند، تا اعضای ضروری شان در دنیای بعدی نیز بتواند مورد استفاده قرار بگیرد. آن ها این کوزه ها را در کنار تابوتی که جسد اصلی در آن قرار داشت، نگهداری می کردند.

کوزه های امعاء و احشاء متعلق به مصر باستان

کوزه های امعاء و احشاء متعلق به مصر باستان

مجسمه مردی به نام نشور، مرزبان و رئیس گمرک، که سه ایزد اصلی پرستشگاه، را معرفی میکند، با کتیبه ای روی پایه آن با مضمون توصیف هدایای او از طرف حکمران به پرستشگاه، همچنین وعده ی او به سه کاهن که در اعضای پرستش "کا"(عنصر انرژی حیاتی در اندیشه مصر باستان) و مجسمه او .

مجسمه نشور در موزه ملی ایران در نمایشگاه لوور کوچک در تهران

مجسمه نشور در موزه ملی ایران در نمایشگاه لوور کوچک در تهران

مجسمه کاتبان مصر نیز این روزها مهمان تهران هستند. حالت چهارزانو نشستن آن ها حکایت از شان و احترام اجتماعی افراد فرهیخته و باسواد حتی در چند هزار سال قبل دارد.

مجسمه های کاتبان مصری در موزه ملی ایران در نمایشگاه موقت لوور کوچک در تهران

مجسمه های کاتبان مصری در موزه ملی ایران در نمایشگاه موقت لوور کوچک در تهران

کتیبه ای از میترا که در حال کشتن گاو نر است و تخمین زده شده قدمت آن به قرن دوم ـ چهارم میلادی مربوط شود، از منطقه صیدا در لبنان پیدا شده و سالم ترین کتیبه میتراییسم جهان به شمار می آید که تمام نشانه های این آیین را در خود جای داده و از این نظر ارزشمند شناخته شده است.

مِهرپرستی یا آیین مهر آیینی بود که بر پایه پرستش «میترا» (در پارسی میانه «مهر») ایزد ایران باستان، عدالت، پیمان و جنگ، در دوران پیش از آیین زرتشت بنیان نهاده شد. نوع دگرگون شده این آیین بعدها به صورت آیین رازوَری در امپراتوری روم اشاعه یافت و در طول سده‌های دوم و سوم پس از میلاد، در تمام نواحی تحت فرمانروایی روم، در سرزمین اصلی اروپا، شمال آفریقا و بریتانیا برپا بود و خدای آن «میتراس» (معادل یونانی میترا) نام داشت. رومیان از این آیین با عنوان «رازهای میتراس» یا «رازهای پارسیان» یاد می‌کردند، ولی امروزه محققان با عنوان میترائیسم از آن یاد می‌کنند.

نقش برجسته سنگی میترا در حال کشتن گاو نر در موزه ملی ایران

نقش برجسته سنگی میترا در حال کشتن گاو نر در موزه ملی ایران

تمدن بین النهرین که لوور در زمان تکمیل مجموعه خود سراغ آن ها رفت، آثاری قابل توجه برای نمایش در تهران دارد که مکشوفه هایی از  نینوا و خورس آباد عراق متعلق به تمدن آشور و سومر است که قطعه ای از نقش برجسته سر خراج گزار مادی از خورس آباد عراق متعلق به امپراتوری آشور، قطعه ای از نقش برجسته سربازان با کلاه پردار یافته شده از نینوای باستان متعلق به امپراتوری آشور و مجسمه گودِآ مربوط به دوره سومری را شامل می شود.

سر خراج گزار مادری و نیز سربازان کلاه پردار آشور باستان

سر خراج گزار مادری و نیز سربازان کلاه پردار آشور باستان

سنگ یادبود پیای کاتب و سه تن از همکارانش در حال اجرای یک آیین برای گاو نر آپیس نیز یکی از آثار درخشان متعلق به موزه ی لوور می باشد، که این روزها مهمان ایران و ایرانیان است.

سنگ یادبود پیای برای گاو نر آپیس

سنگ یادبود پیای برای گاو نر آپیس

 مجسمه زیر مربوط به امپراطور مارکوس اورلیوس از فرماندهان نظامی روم باستان در دوران حکمرانی آگوستوس می باشد.

 مجسمه نیم تنه امپراطور مارکوس اورلیوس

مجسمه نیم تنه امپراطور مارکوس اورلیوس

اثر زیر، یک خاکستر دان رومی ست که برای نگهداری خاکستر جسدسوزانده شده، به شکل یک سنگ مقبره درآمده، و در مرکز آن نام متوفی نقش بسته است. خاکستر مربوط به آژیروس برده ای است که در دوران امپراطوری تیبریوس کلودیوس زندگی می کرده است.

خاکستردان تیبریوس کلودیوس

خاکستردان تیبریوس کلودیوس آرژیروس

این خمره ها به گلدان های آمفورا مشهور هستند، نشانگر صحنه ای از مبارزه سه جنگجوی یونانی هستند. این خمره از جنس سفال می باشند، و برای نقاشی روی آن ها از خاک رس سرشار آهن سیاه استفاده شده است . این دو گلدان در ایتالیا کشف شده اند.

گلدان های آمفورا در لوور کوچک در تهران

گلدان های آمفورا در لوور کوچک در تهران

این نقش برجسته سنگ مزار بانوی متوفی دختر کلئوکن است و مربوط به دوره خلق حاشیه های تزئینی معبد پارتنون در شهر آتن می باشد. این سنگ مزار در جزیره ای در شمال یونان کشف شده است.

سنگ مزار تام فیلیپس

سنگ مزار با نام فیلیپس

 مجسمه فرشته در حال پرواز بخشی از یک مجموعه مجسمه با موضوع تدفین حضرت مسیح برای یک صومعه در شرق فرانسه است.

فرشته در حال پرواز اثر منسوب به آنتوان دوموآتوریه

فرشته در حال پرواز اثر منسوب به آنتوان دوموآتوریه

 دومینیک قدیس با پوشش سیاه و سفید فرقه دومینیکن را در سده سیزدهم میلادی تاسیس کرد. گل زنبق نماد این فرقه می باشد.

مجسمه دومینیک قدیس

مجسمه دومینیک قدیس

از «هیتی» ها فرهنگی که بین سوریه و ترکیه در هزاره اول و در جغرافیایی محدود وجود نیز اثری از قرن ۷۰۰ ـ ۸۰۰ پیش از میلاد به نمایش گذاشته شده، این هم یکی از معدود آثار مکشوفه باستان شناسان فرانسه بود که معرفی این فرهنگ ناشناخته را باعث شد. اثر نمایش داده شده از آن فرهنگ در ایران سنگ مزار مادر و پسری مزین به خط هیروگلیف لووی است که به ارزش کتیبه افزوده است.

سنگ مزار مادر و پسر

سنگ مزار مادر و پسر

الهه مینروا و جغدش نزد رومیان نماد الهه خرد و حکمت و عشق بوده است.

الهه مینروا با جغد در دست

الهه مینروا با جغد در دست

ساعت بازدید از «لوور کوچک» همزمان با موزه ملی ایران از ۹ صبح تا ۱۸ و ۴۵ دقیقه است. دسترسی به موزه ملی ایران از خیابان امام خمینی (ره)، ابتدای خیابان سی تیر امکانپذیر است.


نویسنده: پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ