نیمه‌ی تاریک و مخوف تایلند! از قاچاق انسان تا قتل گردشگران
در کنار این همه پیشرفتی که گردشگری تایلند دارد،خبرهایی از رسانه‌ها پخش می‌شود که گردشگران را نگران می‌کند، خبرهایی درباره قتل گردشگران، قاچاق انسان و اذیت و آزار حیوانات. در ادامه می‌خواهیم ببینیم این خبرها تا چه اندازه معتبر است

سفر به تایلند از نگاهی دیگر

تایلند جزو مقصد‌های رویایی گردشگران کشورهای مختلف دنیا است و برای ایرانی‌ها هم تایلند نامی آشنا و شناخته شده است. تایلند ویژگی‌های زیادی برای جلب توجه مسافران خود دارد: سواحل چشم‌نواز، جنگل‌های بکر، معبدهای با شکوه، زندگی شبانه خیابان‌ها و غذاهای افسانه‌ای تنها نمونه‌های مشهورش هستند. همه‌ی این جاذبه‌ها در کنار هم باعث شد تا تایلند، محبوب مهاجران، گردشگران، سرمایه‌گذاران و... شود و صنعت گردشگری، جایگاهی ویژه در این کشور پیدا کند. طبق آمارهای رسمی دولت تایلند، سهم سالانه گردشگری از اقتصاد تایلند، حدود ۷۰ میلیارد دلار است. اما در کنار این همه درخشش و پیشرفتی که گردشگری تایلند دارد، خبرهایی همیشه از رسانه‌ها پخش می‌شود که گردشگران را نگران می‌کند، خبرهایی درباره قتل گردشگران، قاچاق انسان و اذیت و آزار حیوانات که بیش از همه باعث بدگمانی خارجی‌ها نسبت به تایلند می‌شود. در ادامه می‌خواهیم ببینیم این خبرها تا چه اندازه معتبر است.

آیا جزیره کوتائو (Koh Tao) خطرناک است؟

با اکثر گردشگران تایلند که صحبت کنید، جزیره کوتائو را مانند دیگر مناطق ساحلی تایلند معرفی می‌کنند، جزیره‌ای در خلیج تایلند که هتل‌های ساحلی کم هزینه دارد و سواحل ماسه‌ای آن هم برای لذت بردن از تعطیلات عالی هستند اما اخیراً این جزیره به دلیل خبرهای مرگی که از آن پخش شد شهرت بدی پیدا کرد. درسال ۲۰۱۴ وقتی که جسد دو توریست در ساحل جزیره پیدا شد، حرف‌های زیادی زده می‌شد. این پرونده در نهایت به نتیجه رسید و مسئول این دو قتل، دو کارگر مهاجر از میانمار شناسایی شدند.

سفر به تایلند,تایلند,عکس های تایلند,قاچاق انسان در تایلند,خطرهای سفر به تایلند,گردشگری تایلند
جزیره کوتائو تایلند

در اتفاق دیگری که در سال ۲۰۱۷ در جزیره کوتائو افتاد، جسد یک گردشگر بک‌پکر بلژیکی در جنگل‌های جزیره پیدا شد. پلیس مرگ این گردشگر را خودکشی اعلام کرد اما تحقیقات بعدی احتمال قتل یا درگیری را هم مطرح کرد. در چند سال گذشته چند مرگ مشکوک دیگر هم اتفاق افتاد و بازماندگان این افراد هم تلاش‌های پلیس را ناامید کننده اعلام کردند. در کل نمی‌توان انکار کرد و گفت که این جزیره کاملاً امن است و همه‌ی این قتل‌ها اتفاقی بوده است.

پناهندگی قبیله‌ی کایان و تبدیل شدنشان به جاذبه‌ی گردشگری

در حالی که خبر قتل‌ها در تایلند مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، تایلند هم با مشکلات متعددی به واسطه مهاجرت مردم از کشورهای فقیر همسایه مثل میانمار، کامبوج و لائوس رو‌به‌رو است. در همه جای دنیا، کارگران مهاجر و پناهنده‌ها، قربانی جرایم و نرخ بالای بیکاری می‌شوند و تایلند هم از این قاعده مستثنا نیست. شاید تصویری از زنان قبیله کایان در ذهن شما باشد، زنان و دخترانی که حلقه‌های طلایی رنگ را به گردن خود می‌اندازند. اکثر مردمان این قبیله تحت خشونت و آزار و اذیت سازمان‌یافته قرار داشتند و به همین دلیل مجبور به پناهندگی در تایلند شدند. پناهندگی که در تایلند دارند منجر به حق شهروندی نشده است و در حال حاضر حقوق محدودی دارند که باعث مشکلات دیگری مثل سوء استفاده و حتی قاچاق انسان می‌شود.

سفر به تایلند,تایلند,عکس های تایلند,قاچاق انسان در تایلند,خطرهای سفر به تایلند,گردشگری تایلند
قبیله‌ی کایان در تایلند


مردم قبیله‌ی کایان در یک منطقه‌ی مشخص زندگی می‌کنند اما با وجود تلاش‌هایی برای سازماندهی و تامین نیازهای این گروه از مهاجران، مشکلات متعددی گریبان‌گیرشان شده است. اکثر این افراد درآمد حداقلی خود را از طریق توریست‌ها به دست می‌آورند و مشغول به کارهایی مثل فروش صنایع دستی و... هستند، اما به علت این که محل سکونتشان اغلب زمین‌های دارای مالک خصوصی هستند و مجبور می‌شوند سهمی به مالکان بپردازند، در مقابل زمین‌دارانی که نفوذ بالایی دارند شانسی ندارند. گزارش‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد آنها را مجبور می‌کنند به خارج از تایلند بروند. در هر حال اگر گردشگران به این منطقه نروند، درآمد کم این پناهندگان از بین می‌رود و معلوم نیست چه آینده‌ی تاریکی در انتظارشان خواهد بود. اکثر افراد قبیله کایان حالا در روستایی به نام Huay Pu Keng ساکن شده‌اند و زندگی‌شان به توریست‌ها متکی است.

گردشگری جنسی و قاچاق انسان در تایلند

تایلند چندین محله و خیابان با شهرت جهانی دارد که گردشگری جنسی را در این کشور رواج داده است. پدیده‌ای که در بسیاری از جنبه‌ها، در به وجود آمدنش گروه‌های قاچاق انسان نقش دارند و در کنار آن، توریست‌هایی که برای بهره‌برداری از این وضعیت به تایلند سفر می‌کنند هم در رونق گرفتن آن نقش داشته‌اند. در گزارش سازمان ملل آمده است که تا سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳ میلیون کارگر مهاجر در تایلند وجود داشته است. با این که بخش قابل توجهی از این جمعیت وارد صنعت ماهیگیری و کارخانه‌ها می‌شوند اما گروهی از همین جمعیت به سمت خیابان‌های گردشگری جنسی هدایت می‌شوند. در واقع این وضعیت باعث می‌شود تا باندهای قاچاق انسان تقویت شوند و فساد همچنان جریان داشته باشد.

از طرف دیگر باید در نظر داشت که همسایگان تایلند جزو کشورهای با پایین‌ترین تولید ناخالص داخلی در آسیا هستند. هر کدام از کشورهای ویتنام، لائوس، کامبوج و میانمار مشکلاتی دارند که باعث می‌شود تایلند را به تنها راه گریز از این وضعیت برای مردم تبدیل کند. با توجه به وضعیت موجود و وابستگی شدید تایلند به درآمد گردشگری، انگیزه‌ی زیادی برای سخت‌گیری در قوانین ضد قاچاق انسان و گردشگری جنسی وجود ندارد. درباره‌ی مقصر بودن گردشگران هم فقط کافی است در خیابان‌های شناخته شده به زبان‌هایی که صحبت می‌شود دقت کنید، اکثر گردشگران غربی هستند که با اهداف مشخص به تایلند می‌آیند.

فیل‌ها و دیگر حیوانات که مورد آزار و اذیت هستند

در سال ۲۰۱۶ و درست بعد از بسته شدن معبد ببر در تایلند بود که از رونق فعالیت‌های گردشگری با محوریت حیوانات تا حدودی کاسته شد. با این که گفته می‌شد ۱۳۷ ببر موجود در این معبد در کنار راهبان زندگی بهتری نسبت به باغ وحش دارند اما منتشر شدن خبرهای خرید و فروش پوست و دیگر محصولات به دست آمده از حیوانات در بازارهای سیاه، اوضاع را تغییر داد.

سفر به تایلند,تایلند,عکس های تایلند,قاچاق انسان در تایلند,خطرهای سفر به تایلند,گردشگری تایلند
آزار حیوانات در تایلند


در یک گزارش مشخص شد که همین معبد روزانه ۱۵ هزار دلار از طریق گردشگر‌ها درآمد داشت و همین ببرها یا اعضای بدن و پوستشان هم در بازارهای سیاه چینی به فروش می‌رسیدند. در شمال تایلند هم فیل‌سواری از کارهای مورد علاقه گردشگرها است. همین فعالیت‌ها هم از نظر اخلاقی مورد سوال است. در گزارش تهیه شده توسط الجزیره مشخص شد که بچه‌ فیل‌ها به تایلند قاچاق می‌شوند و آموزش‌های وحشتناکی به آنها تحمیل می‌شود تا برای سواری دادن به گردشگرها آماده شوند.

گردشگرانی که به حقوق حیوانات اهمیت می‌دهند باید قبل از انتخاب مقصد‌های خود کمی تحقیق کنند، برخی از این پناهگاه‌‌های حیوانات در حد فقط یک نام هستند. با این حال چند مرکز نگهداری از حیوانات و محافظت و درمان حیوانات مورد اذیت و آزار قرار گرفته، مثل Boon Lott's Elephant Sanctuary هستند که کارهای مفیدی انجام می‌دهند. در این مرکز خبری از فیل‌‌سواری نیست. اگر می‌خواهید به این گونه‌های طبیعی کمک کنید باید از این کارها در سفرهای خود پرهیز کنید.

آیا هنوز هم باید به تایلند سفر کرد؟

بدون شک بله، اما باید در تور تایلند هوشمندانه عمل کنید. کمتر جایی در تایلند باقی مانده است که ماشین صنعت گردشگری آن را شخم نزده باشد. با این حال باز هم می‌توان از مسیرهایی که گفته شد فاصله گرفت و تایلند واقعی را که ترکیبی از فرهنگ و سنت‌های بودایی، طبیعت زیبا و غذاهای خوشمزه است را تجربه کرد. هر کشوری در دنیا مشکلات خاص خودش را دارد و نمی‌توان گفت اکثر کشورهای دنیا امن هستند اما برای سفر به کشوری مثل تایلند بهتر است قبل از سفر کمی تحقیق کنید و برنامه‌ی خود را آگاهانه تنظیم کنید.

 

بیشتر بدانید : دلایلی برای سفر به تایلند که شاید از آن ها بی خبر باشیم

بیشتر بدانید : عکس های دلخراش از جشنواره گیاهخواران در تایلند (+16)

بیشتر بدانید : عکس‌هایی از زیبایی‌های تایلند!

بیشتر بدانید : زیباترین سواحل تایلند را بشناسید +عکس



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: lastsecond.ir