در این میان شهرها و یا سکونتگاه هایی هستند که شاید تصور زندگی در آن ها، برای بسیاری از ماها غیرقابل تصور باشد. مناطقی که هزاران متر از سطح زمین یا سطح دریاها بلند تر بوده و به خاطر این ارتفاع....
 
 از نکات شگفت انگیزی که در بشر وجود دارد، وفق یافتن او با شرایط مختلف آب و هوایی و در نتیجه سکنی گزیدن حتی در بدترین مناطق جغرافیایی و سخت‌ترین فضاهای جوی است. زندگی در زیر آب به صورت معمولی، شاید تنها جایی باشد که به دلیل ساختار آناتومی انسان، مجال زندگی را به او ندهد.
قطب و خط استوا و به نوعی هرجا که از عارضه‌ای جغرافیایی به نام خشکی برخوردار باشد، می‌تواند، به عنوان زیست گاه بشر مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت انسان توانسته است در هر نقطه‌ای که از کمترین امکانات زندگی برخوردار بوده نیز به حیات خود ادامه داده و حتی نسل‌های طولانی را نیز در آن سپری کند.
در این میان شهرها و یا سکونتگاه هایی هستند که شاید تصور زندگی در آن ها، برای بسیاری از ماها غیرقابل تصور باشد. مناطقی که هزاران متر از سطح زمین یا سطح دریاها بلند تر بوده و به خاطر این ارتفاع، از حداقل عنصر حیاتی زمین، یعنی اکسیژن برخوردارند.
سفر به این گونه شهرها، همچون فتح قله‌هایی می‌ماند که گاها بدون در نظر گرفتن لوازم ضروری همچون کپسول‌های هوا، نشدنی به چشم می‌خوردند. اما چنین شهرهایی وجود داشته و همانند شهرهای معمولی از فرودگاه‌، بانک، هتل و دیگر امکانات رفاهی نیز برخوردارند.
این گزارش شاید دلخواه کوهنوردانی باشد، که می‌خواهند به غیر از کوه های مرتفع تجربه سفر به شهرهای مرتفع و استنشاق هوایی خالی از اکسیژن را داشته باشند. شهرهایی که شاید اقامت در آنها مشکل تر از صعود به قله‌ای صعب العبور باشد.
 
نامچه بازار، ‌نپال:
شهر نامچه بازار در نپال با ارتفاع سه هزار و پانصد متری خود از سطح دریا یکی از مرتفع ترین شهرهای جهان است که سابقا به عنوان مرکزی تجاری برای ساکنان بومی نپال به شمار می‌رفته است. اما امروز، این شهر یکی از پایگاه‌ها و در حقیقت توقف گاه‌هایی است که کوهنوردان پیش از صعود به اورست در آن استراحت می‌کنند.
برای ورود به این شهر که هم اکنون نیز به عنوان مرکز تجاری ساکنان منطقه کومبو نپال شناخته می‌شود، راه‌ها و مسیرهای متنوع و متعددی وجود دارد. نامچه بازار برخلاف محدوده کوچک خود ار بانک، اداره پلیس و حتی پلیس گمرک مخصوص برخوردار است. شایان ذکر است، این شهر کوچک و مرتفع برای پذیرایی از میهمانان خود از هتلی محلی با نام شاعرانه "هتل چشم انداز اورست" سود می‌برد که اتاق‌هایی اکسیژنه داشته و مسافران آن می‌توانند از هوایی که نسبت به بیرون از اکسیژن بیشتری برخوردار است بهره ببرند.
 
لهاسا، ‌تبت:
بدون شک باید شهر لهاسا، مرکز منطقه خود مختار تبت را یکی از مشهورترین شهرهای مرتفع جهان دانست. شهری با ارتفاع سه هزار و 650 متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد که در کوهپایه‌های هیمالیا قرار داشته و جمعیت آن به 250 هزار نفر می‌رسد. با این وجود، بیشتر مردم این شهر را نه به عنوان شهری مرتفع بلکه مقری برای دالایی لاما، رهبر بودایی‌های جهان می‌شناسند. رهبری با نام اصلی تنزین جیاتسو که در سال 1959 به دستور حکومت کمونیست وقت چین مجبور به ترک تبت شده و درحال حاضر در هند زندگی می‌کند.
شهر تبت، همواره به عنوان شهری مذهبی شهرت داشته و همه ساله میزبان بودایی‌های بی‌شماری است که برای زیارت معابد به این شهر مسافرت می‌کنند. به جرات می‌توان چنین گفت که تمام معابد بودایی ساخته شده در این شهر همچون معبد مشهور کاخ پوتالا از جاذبه‌های مهم گردشگری نیز به شمار می‌روند. گفتنی است شهر لهاسا به دلیل ویژگی‌های خود در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.
 
پوتوسی، بولیوی:
یکی دیگر از مرتفع‌ترین شهرهای جهان در کشور بولیوی واقع شده است. شهری به نام پوتوسی، که با ارتفاع چهار هزار و 90 متری خود پیش از این به به عنوان شهر معدن‌های نقره و همچنین یکی از بزرگترین شهرهای تمام قاره آمریکا شهرت جهانی داشته و امروز نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
باید گفت، تاریخ کهن اکتشاف نقره و معادن نقره این شهر به صورت بارز و برجسته‌ای بر هویت ساکنان و مردم این شهر تاثیر گذاشته است. لازم به ذکر است شهر پوتوسی در کتاب "‌دون کیشوت" اثر معروف و مشهور نویسنده فرانسوی، سروانتس، به عنوان ضرب المثلی از وفور ثروت نام برده شده است.
 
ال آلتو، بولیوی:
ال آلتو که به "ارتفاع" معنی می دهد نیز با ارتفاعی چهار هزار و 150 متری، یکی دیگر از مرتفع‌ترین شهرهای بولیوی به شمار می‌رود. این شهر از جمعیتی بالغ بر 650 هزار نفری سود می‌برد. طبق اسناد موجود، زمان توسعه یافتن شهر ال آلتو از هنگامی آغاز شد که خط راه آهنی میان شهرهای لاپاز،‌پایتخت کلمبیا و دریاچه تیتیکاکا، از دریاچه‌های مهم کلمبیا که در ال آلتو قرار دارد، کشیده و مسافرت های ریلی به دو منطقه شکل گرفت.
گفتنی است از زمانی که فرودگاهی به نام لاپاز در این شهر تاسیس شد، مسافرت به آن نیز توسعه بیشتری گرفت به نحوی که نام ال آلتو، ‌امروز علاوه بر مسافران کلمبیایی برای گردشگران بین‌المللی نیز شناخته شده است.
 
لا رینکونادا، پرو:
مرتفع‌ترین شهر این فهرست که می‌توان آن را مرتفع‌ترین شهر جهان نیز خواند، در پرو قرار گرفته است. شهری به نام لا رینکونادا که پنج هزار و 100 متر بالاتر از سطح دریا قرار داشته و تقریبا باید گفت زندگی در آن برای عده کثیری از مردم غیر قابل تصور است.
این شهر در سال 2003 میلادی از سوی نشریه علمی نشنال جئوگرافیک، رسما به عنوان مرتفع ترین سکونتگاه ثابت و دایمی بشر معرفی شد. این شهر نزدیک به 30 هزار سکنه دارد که بیشتر آنها در معدن طلای آن مشغول به فعالیت هستند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: chtn.ir/ سید محمد برازنده
 
مطالب پیشنهادی:
 18 مکان طبیعی کره زمین که شما در آنجا احساس کوچک بودن می‌کنید!! (+عکس)
 مکانی حیرت‌انگیز‍‍؛ موج نوردی در صخره‌ها!! (+عکس)
بزرگترین آینه طبیعی دنیا (تصویری)
زیباترین چشم‌اندازهای روی کره زمین!!
 زمین‌های پر از گل هلند: رنگین‌کمانی که زیاد عمر نمی‌کند! (تصویری)