شعرهای بی‌کس هنوز خوانده می‌شود و شاعر را مرگی نیست، چرا که شعرش به زندگی ادامه می‌دهد.
 سیزدهم مردادماه سالگرد درگذشت شیرکو بیکس است؛ شاعری که از عشق و زندگی می‌سرود. اما مگر شاعران هم می‌میرند؟

 شیرکو بی‌کس یکی از مطرح‎ترین شاعران کُرد است که در ایران هم شاعر نام‌آشنایی است و شعرهایش به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند. این شاعر با احمد شاملو دیدار داشته و سیدعلی صالحی نیز شعرهایش را بازسرایی کرده است. کتاب‌های دیگری از شعرهای این شاعر نیز در ایران منتشر شده است.

شعرهای بی‌کس هنوز خوانده می‌شود و شاعر را مرگی نیست، چرا که شعرش به زندگی ادامه می‌دهد.

شیرکو بی‌کس زاده سال 1940 در سلیمانیه عراق بود و پدرش، فائق بی‌کس، هم شاعر بود. او به دلیل مشکلات سیاسی پنج سال در سوئد زندگی کرد و پس از آن به عراق بازگشت. در سال 1968 اولین مجموعه شعر این شاعر به نام «مهتاب» منتشر شد. تاکنون از بی‌کس چندین مجموعه شعر، دو نمایشنامه منظوم و ترجمه «پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی و «عروسی خون» اثر لورکا به زبان کردی به چاپ رسیده است.

13 مرداد سال 93، شیرکو بی‌کس برای معالجه از کردستان عراق به سوئد، که چندسال در آن‌جا زندگی کرده بود، رفته بود که در پی بیماری همان‌جا از دنیا رفت.

پیکر بی‎کس به سلیمانیه عراق منتقل شد و بنا بر وصیت خودش در پارک آزادی سلیمانیه به خاک سپرده شد، تا زمانی که قطعه هنرمندان گورستان سلیمانیه آماده و پیکر این شاعر منتقل شود.

شیرکو وصیت کرده بود که به نامش جایزه‌ای ایجاد شود برای حمایت از شاعران جوان کُرد، اما با گذشت یک سال از درگذشت این شاعر، هنوز از برپایی این جایزه ادبی خبری نیست.

اولین سالگرد درگذشت این شاعر نیز چهاردهم مرداد در سلیمانیه و در سالن روشنبیری برگزار می‌شود. در این مراسم ابتدا خانواده او متنی را می‌خوانند و بعد مقاله‌ای از طرف دوستانش خوانده می‎شود. پیوند جاف، خواننده کرد، هم آهنگ‌های مورد علاقه این شاعر فقید را می‌نوازد و در پایان این مراسم پنج کتاب درباره شعر بی‌کس به حاضران تقدیم می‌شود که شامل این عنوان‌هاست؛ «اندوه‌ها برای شیرکو بی‌کس به سخن می‌آیند»، «شیرکو بی‌کس شاعری از گل»، «دوهزار واژه، دوهزار تصویر، دوهزار سال»، «اسطوره شیرکو بی‌کس»، «موسیقی در اشعار شیرکو بی‌کس».

 از مجموعه شعر‌های بی‌کس به «دو سرو کوهی»، «عقاب»، «رود»، «سپیده‌دم»،«آفات»، «کرکس»، «عطشم را شعله فرو می‌نشاند»، «دره پروانه‌ها»، «صلیب»، «مار و روزشمار یک شاعر»، «سایه و آزادی» و «این واژه بی‌آبرو» می‌توان اشاره کرد. همچنین شعرهای این شاعر به چندین زبان ترجمه و منتشر شده‌اند.

شیرکو بی‌کس از دست نخست‌وزیر سوئد جایزه جهانی توخولسکی، مدال افتخار در ادبیات، را دریافت کرده بود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
احسان علیخانی نظرات مخاطبان «ماه عسل» را شنید + عکس
گریم ترسناک «پژمان جمشیدی» در نقش یک قاتل! + عکس
از بیانسه تا گریم عجیب جانی دپ!!/ عکس های جدید ستارگان
ماجرای اختلاف محمدرضا و فرح پهلوی بر سر فیلم داریوش مهرجویی!!
جنجال مجری زن بی‌حجاب در شبکه خبری رسمی آل‌سعود!!