دست جاعلان در جیب مولوی!
 در این بین، اشعار مولانا با 103 مورد اثر جعلی شناسایی شده، بیش از دیگر شاعران مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و به نوعی، می‌توان گفت در این عرصه رکورددار است

نگاهی به آمار و ارقام پویش «مبارزه با نشر جعلیات در فضای مجازی»

مولانا دوستداران متفاوتی دارد. خواننده‌ها هنوز برای ارائه یک اثر جذاب به سراغ غزلیات او می‌روند، ترکیه در پی ثبت او به عنوان یک شاعر ملی است و در فضای مجازی نیز، عده‌ای به دنبال ثبت اشعار او به نام خود هستند یا برعکس. می‌بینید؟!


دوستداران او را نمی‌توان در یک دسته قرار داد. این قضیه درباره شاعران دیگر نیز صدق می‌کند و بر اساس آماری که در ادامه خواهیم گفت، اشعار جعلی و جعل شعر، در فضای مجازی به سرعت در حال رشد است.پویش «مبارزه با نشر جعلیات در فضای مجازی» به تازگی چهار ساله شده است. این پویش نتیجه همت جمعی از دانشجوهای ادبیات فارسی، تاریخ و جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است که همگی یک دغدغه مشترک، یعنی جلوگیری از جعل شعر را دارند. این گروه آثار منسوب به بزرگان ادبی و شخصیت‌های تاریخی در فضای مجازی و درستی انتساب آن‌ها را بررسی می‌کند. بر اساس آماری که تا تابستان سال 97 از این پویش وجود دارد، از زمان فعالیت این گروه تاکنون، 557 اثر جعلی شناسایی شده است. در این بین، اشعار مولانا با 103 مورد اثر جعلی شناسایی شده، بیش از دیگر شاعران مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و به نوعی، می‌توان گفت در این عرصه رکورددار است. از قرار معلوم احمد شاملو نیز، به واسطه نامه‌های عاشقانه‌ برای همسرش، آیدا، جعل‌خور بالایی دارد و 50 مورد از این رقم به اشعاری برمی‌گردد که به دروغ، از او دانسته‌اند. این تعداد درباره سهراب سپهری که بیشتر آثار شاعری به نام کیوان شاهبداغ خان را به نام او می‌شناسند، به 44 مورد و برای حسین پناهی که جمله‌‌های قصار و اشعار کوتاهِ ضرب‌داری دارد، به 66 اثر می‌رسد. فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی، تنها بانوان این فهرست هستند که به ترتیب با 34 و 33 مورد اثر جعلی شناسایی شده منتسب به آن‌ها، در آخر این فهرست قرار دارند.

 

بیشتر بدانید : تکیه‌کلام‌های ادبی؛ از مولوی تا فروغ فرخزاد

بیشتر بدانید : دیداری که مولانا را مولانا کرد

بیشتر بدانید : 8 مهر روز بزرگداشت مولانا

بیشتر بدانید : سه شعر از حسین پناهی


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com