اکبر اکسیر
«ملخ‌های حاصلخیز...» شاید عنوان عجیبی برای یک مجموعه شعر باشد اما وقتی نام اکبر اکسیر به عنوان سراینده پای این دفتر می‌آید این نام چندان هم...
 
 اکبر اکسیر در چهارمین مجموعه شعر فرا نویی خود با زبانی طنز آمیز به زندگی شهری، محیط زیست و جامعه نظر می‌‌کند و این بار از منظر ملخ‌هایی حاصلخیز دنیای افکارش را به روی مخاطب باز می‌کند.
 «ملخ‌های حاصلخیز...» شاید عنوان عجیبی برای یک مجموعه شعر باشد اما وقتی نام اکبر اکسیر به عنوان سراینده پای این دفتر می‌آید این نام چندان هم شگفت انگیز به نظر نمی‌رسد چرا که دفتر های قبلی اکسیر نیز همگی با این حال و هوا سروده شده اند و این چهارمین دفتر شعر فرانو این شاعر نو پرداز که انتشارات ابتکار نو آن را چاپ و منتشر می‌کند.
 
در چهارمین دفتر شعر اکبر اکسیر به نام «ملخ‌های حاصلخیز» با 80 قطعه شعر طنز آمیز رو به رو هستیم که از ویژگی های چون کوتاهی شعرها، طنز آمیز بودن، ملموس بودن و پرداختن به موضوعات جامعه و توجه به محیط زیست را در خود جای داده است در واقع این مجموعه در ادامه مجموعه های قبلی این شاعر است و در این اثر نیز درست همان سبک و سیاق رعایت می‌شود.
 
اکبر اکسیر خود درباره این اثر می‌گوید: در این مجموعه موضوع همان موضوع انسان مدرن شهری است البته باید گفت زبان این مجموعه کمی‌نرم‌تر و شعرها ساده‌تر و طنز شعر نیز پر رنگ‌تر از دیگر مجموعه ها است.
 
وی ادامه می‌دهد: در این مجموعه از تمامی ‌موضوعات در ارتباط با انسان و زندگی شهرنشینی بهره گرفته شده است و در این مجموعه برخلاف آلبومهای قبلی از بازیهای زبانی فاصله گرفته شده است و به گونه ای که می‌توان گفت این مجموعه  به یک طنز خاص رسیده است.
 
این شاعر از چاپ مجدد آثارش نیز خبر داد و گفت: کتاب «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» در حال حاضر به چاپ سوم رسیده است و  چاپ پنجم کتاب «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند» نیز در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به پایان رسید و قرار است این اثر برای ششمین بار توسط انتشارات ابتکار نو تجدید چاپ شود و همچنین چاپ کتاب «پسته لال سکوت دندان شکن» نیز در نمایشگاه تمام شده و این اثر نیز به چاپ سوم رسیده و توسط انتشارات ابتکار نو در حال آماده سازی برای چاپ چهارم است.
در بخشی از کتاب جدید او می‌خوانیم:
«صدای خروس می‌آید
خرده ریز سفره می‌شوم
پله پله پایین می‌آیم
حیاط کوچک مادربزرگ
درخت نارون
گربه های بازیگوش
جوجه های بهاره
غوغای مرغ‌ها
گنجشک ها
به طبقه همکف می‌رسم
صدای خروس می‌آید
از موبایل قسطی همسایه..»
 
اکبر اکسیر در چهارم اسفند 1332 در محله آبروان شهرستان مرزی آستارا متولد شد بعد اتمام دوره کارشناسی به عنوان دبیر دبیرستانهای آستارا شروع به کار کرد و در سال 82 از این حرفه بازنشسته شد. در کنار پرداختن به شعر به نقد، طنز، روزنامه نگاری و طراحی آرام نیز می‌پردازد مدتی کار شاعری را رها کرد و از سال 82 با انتشار مجموعه شعر فرا نویی «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» به دنیای شعر بازگشت و بعد از آن نیز این شیوه را ادامه داد او در شعرهای فرانویی اش با شعرشویی و شعرکثیف مبارزه نموده و با ترد دوم شخص مفرد مونث از شعر فارسی توجه به اشیاء و محیط زیست و میراث فرهنگی را در شعر امروز به چالش کشانده و به زبان مردم از درد مردم گفته است. اکبر اکسیر همچنین برنده مسابقه نقد سومین جشنواره انتخاب رسانه و خبرنگاران سال 83 است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
شاعرانگی‌های آقای مدیر
جزیره‌ای كه خودم ساخته‌ام...
 پرده ای در آفتاب (شعری از عطار)
 دوستان شرح پریشانی من گوش کنید
گفتگو با افسانه شعبان‌نژاد