به خلق موسیقی اریژینالی دست زد که تا آن زمان کسی نظیرش را نشنیده بود...

 انیو موریکونه آهنگساز و تنظیم کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی متولد دهم نوامبر ۱۹۲۸ در رم و در خانواده ای اهل موسیقی است. او از کودکی با موسیقی ارتباط داشت و ترومپت می نواخت. و در ۱۲ سالگی وارد کنسرواتوار موسیقی سانتاچچیلیا شد تا نوازندگی و هارمونی و بعد آهنگسازی و رهبری کرال بخواند. موریکونه در ۲۷ سالگی کار نگارش موسیقی متن فیلم را شروع کرد. اما آغاز شهرت و اعتبار جهانی اش مربوط به زمانی ست که برای فیلمهای یار دیرینش سرجو لئونه موسیقی نوشت. او برای موسیقی تریلوژی دلار و خوب بد زشت به کارگردانی لئونه، به خلق موسیقی اریژینالی دست زد که تا آن زمان کسی نظیرش را نشنیده بود. موریکونه با ترکیب بندی بدیع سازها، استفاده از اصواتی نامتعارف چون صدای آواز و ناقوس کلیسا و تازیانه و شلیک گلوله، و بهره گیری از ابزار الکترونیک به اضافۀ چاشنیِ سوت، لحن ترکیبی دنیای خاص لئونه را کاملتر کرد. بعد از این فیلمها همکاری موریکونه با طیف وسیع فیلمسازان جهان او را تبدیل به موفق ترین آهنگساز سینما کرد. فیلمهای به یاد ماندنی نبرد الجزیره، روزی روزگاری در غرب، دستۀ سیسیلی ها، ای مثل ایکار، روزی روزگاری در آمریکا، مأموریت مذهبی، تسخیرناپذیران، سینما پارادیزو، هملت، افسانۀ ۱۹۰۰، مالنا و ...، بخش عمده ای از جذابیت و ماندگاری خود را مدیون موسیقی درخشان و سرشار از نبوغِ سازنده اش هستند. قطعه های موسیقی موریکونه برای هر یک از این آثار با ریتم صحنه و بافت تصویر ترکیب می شود و معنا و حس و حال هر لحظه را در دست می گیرد تا درونمایۀ فیلم با جلوه ای بیشتر خودنمایی کند. البته این قطعات آنقدر زیبا و شنیدنی ست که می توان آنها را فراتر از فیلم و مثل یک موسیقی محض گوش کرد و لذتی فراوان برد.


انیو موریکونه دانشمندترین موسیقیدان نسل خودش است که نغمه های سحرانگیزش دنیایی رنگارنگ از احساسات متفاوت برای مان خلق کرده و نشان داده که موسیقی هم به اندازۀ تصویر از چه تأثیر و اهمیت بالایی برخوردار است.

-دنیا میرکتولی


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : caffemusighi.com


مطالب پیشنهادی  :
حضور لیلا حاتمی در جشنواره فیلم رم
هری پاتر شاخ درآورده!
هیچکاک و فیلمی در باره "روانی"
چوب حراج به یادگار‌های مشهور سینمای هالیوود
مهران غفوریان «خواستگار قلابی» می شود؟