نوید افقه بازداشت شد! + جزئیات
خانه موسیقی بازداشت نوید افقه نوازنده برجسته تنبک را تایید کرد

نوازنده برجسته تنبک بازداشت شد

براساس گزارش‌های منتشر شده افقه در شهر شیراز بازداشت شده است. در اطلاعیه امروز خانه موسیقی درباره آخرین وضعیت موزیسین‌ها بازداشت شده در حوادث اخیر کشور، نام نوید افقه در لیست بازداشتی‌ها ذکر شده است.

نوید افقه در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در شیراز بازداشت شد. از نهاد بازداشت‌ کننده، دلیل بازداشت و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

نوید افقه نوازنده سرشناس تنبک است که کنسرت های داخلی و بین المللی فراوانی برگزار کرده است.  از آثار مستقل و مهم او می توان به آلبوم‌های «آوای خیال»، «آفرینش» و «معبد پیکره‌های چوبی» اشاره کرد.

افقه با هنرمندان سرشناس از جمله کیهان کلهر، بهداد بابایی، علی قمصری، حسام اینانلو و ... همکاری کرده است.

بیوگرافی نوید افقه

نوید افقه، ۲۰ آبان سال ۱۳۴۹ در شیراز متولد شد. فراگیری سازتمبک را از سال ۱۳۶۲ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی نزد محمود فرهمند آغاز نمود و طی دوره‌های مختلف از تجربیات وی بهره‌ مند شد. نوید افقه با گروه‌های مختلفی از جمله: سروش، فرامرز پایور، دالاهو، آئینه و مسیحا، گروه عارف و … در کنسرت‌های داخلی و خارجی همکاری داشته‌است.

او با نواختن سازهای تار و سه‌تار نیز آشنایی دارد. وی همچنین دوره‌های هارمونی، کنترپوان و ارکستراسیون را نزد کامبیز روشن‌ روان گذرانده‌است. او در سال ۱۳۷۹ نخستین آلبوم موسیقی خود را در ایران و یک سال بعد در فرانسه منتشر نمود. وی سه نمونه تمبک با صدادهی و تکنیک اجرایی متفاوت طراحی نموده‌است. او همچنین مدیر آموزشگاه موسیقی داروک در شیراز است و در آنجا به تحقیق و تدریس مشغول است.

در اسفند ۱۳۹۷ مراسم نکوداشت نوید افقه به همراه رونمایی از سردیس وی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز برگزار شد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: fararu.com/fa.wikipedia.org