فرهاد فخرالدینی راز سکوت چهار ساله‌اش را شکست
فرهاد فخر‌الدینی رهبر سابق ارکستر موسیقی ملی ایران که قرار است اسفندماه امسال بار دیگر در برج میلاد به روی صحنه برود از جزئیات کنسرتی با ارکستر مهرنوازان سخن گفت. فرهاد فخر‌الدینی: چهارسال و چند ماه به...
فرهاد فخر‌الدینی گفت: چهارسال و چند ماه به دلیل شرایطی که در دولت قبلی وجود داشت، از موسیقی کناره گیری کردم اما هم اکنون بار دیگر دور هم جمع می‌شویم و روی صحنه می‌رویم حالا با هر نامی که فعالیت کنیم.

رهبر سابق ارکستر موسیقی ملی ایران که قرار است اسفندماه امسال بار دیگر در برج میلاد به روی صحنه برود از جزئیات کنسرتی با ارکستر مهرنوازان سخن گفت.

فخر‌الدینی توضیح داد: بیش از دو سال از آخرین کنسرت ارکستر مهرنوازان می‌گذرد و هم اکنون با سالار عقیلی و شورای فنی ارکستر یعنی شهرام توکلی و علی اکبر قربانی و همچنین با مدیریت پیمان میرآقاسی به روی صحنه خواهیم رفت.

او ادامه داد: با این دوستان در حال هم فکری هستیم که ببینیم چه قدمی می‌توانیم برای موسیقی ملی ایران برداریم. باید بگویم تنوع قطعاتی که در اختیار داشتیم آنقدر زیاد بود که به سختی توانستیم قطعاتی را برای کنسرت پیش رو انتخاب کنیم.

وی افزود: این کنسرت شامل قطعات بسیار خاطره انگیز است. برای مثال آثاری از جواد لشکری که در 92 سالگی هنوز برای اجرای آثارش شوق دارد را اجرا خواهیم کرد و تعدادی از قطعات هم با تنظیم شهرام توکلی و علی اکبر قربانی همراه هستند.

فخرالدینی تاکید کرد: ما در ارکستر مهرنوازان دستمان پر است این کنسرت هم نمونه‌ای بسیار پربار از آثار خاطره‌انگیز است و همچنین حدود 8 قطعه در این کنسرت نواخته خواهد شد که برای اولین بار روی صحنه اجرا می‌شوند.

او از علی تجویدی‌، همایون خرم‌ و جواد لشکری به عنوان هنرمندانی یاد کرد که آثارشان در این کنسرت شنیده خواهد شد.

این آهنگساز همچنین گفت: کنسرت با صدای بسیار زیبای سالار عقیلی همراه است. او برایم مثل عزیزی است که هیچ وقت در این باره تعارف نمی‌کنم.

رهبر سابق ارکستر ملی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این کنسرت‌ها تنها درتهران برگزار می‌شوند‌، گفت: یکی از آرزوهای من این است که وقتی برنامه‌ای آماده می‌شود. همه مردم در این کنسرت‌ها حضور داشته باشند و شما می‌دانید که من اولین کسی هستم که اجرای چنین کنسرت‌هایی را در فضای باز باب کردم.

او توضیح داد: اولین کنسرت با چنین تجربه‌ای به کنسرت سال 77 در چهل‌ستون اصفهان بر می‌گردد که با ارکستر ملی به آنجا رفتیم و در فضای باز آنجا اجرا داشتیم. هر شب پنج هزار نفر شاهد اجرای ما بودند و فکر می‌کنم اگر 10 شب هم اجرا می‌رفتیم باز می‌توانستیم کارمان را ادامه دهیم.

این آهنگساز خاطر نشان کرد: ما کار می‌کنیم که نغمه‌های خود را که حاوی بهترین پیام‌های انسانی هستند به مردم اهدا کنیم و بگوییم این ندای مهر ماست که به گوش شما می‌رسد.

فخر‌الدینی که صبح 4 اسفند ماه در تالار وحدت سخن می‌گفت،‌ درباره کناره گیری چند ساله‌اش از موسیقی گفت: ما خیلی وقت‌ها خواسته‌هایی داریم که تحقق پیدا نمی‌کند و دولت آن طور که باید ما را حمایت نمی‌کند. ارکستر موسیقی ملی ایران سال‌ها پیش در ژنو کنسرت گسترده‌ای داشت که با استقبال خوبی هم روبروشد. اما دریغ از یک خبر که تلویزیون در این باره منتشر کند.

او ادامه داد: ما برای فعالیت‌هایمان صحنه و امکانات می‌خواهیم. ارکستر هم که در این سال‌ها فعال نبود من چهار سال و چند ماه کناره‌گیری کردم اما خوشحالم که دوباره با دوستانم دور هم جمع شده‌ایم این دور هم بودن مهم است. حالا مهم نیست که با چه نامی کار کنیم. خوشحالم که با تمام سختی‌ها این ارکستر دوباره اجرا دارد و دوستانم مرا تنها گذاشته‌اند.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه سخنانش خطاب به خبرنگاران حاضر در نشست، گفت: شما خبرنگاران همیشه یاور ارکستر موسیقی ایران بودید و ما را تنها نگذاشتید. اینک هم که ارکستر مهرنوازان در حال فعالیت است،‌ از آن حمایت می‌کنید.

فخرالدینی اضافه کرد: قبل از اینکه دولت تدبیر و امید به روی کار بیاید هنرمندان روی خوشی از دولت قبلی ندیدند و وقتی هنرمند روی خوش نبیند. چطور می‌تواند فعال باشد و کار کند. اما امیدوارم با وعده‌های این دولت وضع موسیقی بهتر شود.

وی افزود: من آن سال‌ها بنا به نارضایتی از دولت کناره گیری کردم. ارکستر ملی یک کشور نباید براساس ندانم‌کاری آدم‌ها تعطیل می‌شد و کسی متوجه نبود که چه اتفاقی افتاده است و من هم آن زمان کناره گیری کردم. خیلی‌ها به من گفتند که برگردم اما بر نگشتم. اما امروز با شناختی که از آقای مرادخانی دارم تصمیم‌هایی گرفته‌ام. اما به دور از وعده‌های شیرین باید منتظر عمل باشیم.

او تاکید کرد: اگر این وعده‌ها در عمل اجرایی شود بار دیگر در خدمت موسیقی کشورم خواهم بود.

فخرالدینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این وجود چرا حضور در جشنواره موسیقی فجر امسال را نپذیرفت،‌ توضیح داد: من در جشنواره امسال نبودم زیرا هنوز خواسته‌های من و همکارانم تحقق پیدانکرده است. آرزوی روزی را دارم که هنرمندان با عشق کارشان را ادامه دهند. حرف‌ها خیلی قشنگ هستند اما هنوز از عمل فاصله دارند من منتظر عمل هستم.

رهبر ارکستر مهرنوازان تاکید کرد: من برای مناسبت‌ها کار نمی‌کنم من برای موسیقی این مملکت تلاش می‌کنم. عاشق موسیقی هستم و اگر چند بار دیگر به دنیا بیایم باز هم آهنگساز و نوازنده خواهم شد.

او همچنین گفت: ارکستر موسیقی ملی ایران مثل درختی بود که میوه‌هایش بعد از رسیده شدن می‌گندید و پایین درخت می‌ریخت اما کسی نبود که آنها را بسته بندی کند و به بازار برساند.

آهنگساز امام علی(ع) درباره قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا کند،‌ گفت: سه تابلو از سوئیت ابن سینا که از ساخته‌های بنده است،‌ «بهار دلکش» اثر درویش‌خان، «رنگ شرقی» اثر علی‌اکبر قربانی‌، «وای از شب من» اثر همایون خرم،‌ »نازنین یار من» اثر جواد لشگری،‌«چرا خاموشی» اثر فخری ملک‌پور و ... ‌ از جمله قطعاتی هستند که در این کنسرت اجرا می‌شوند و تنظیم بیشتر قطعات کار شهرام توکلی و علی اکبر قربانی است.

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه این نشست، سالار عقیلی که قرار است خوانندگی این کنسرت را برعهده داشته باشد، در سخنانی گفت: برای اجرای این برنامه قطعات زیادی داشتیم که باعث شده بود تصمیم گیری برای انتخاب آهنگ سخت باشد. در این کنسرت آثاری خاطر انگیز اجرا می‌شوند که امیدوارم چند شب به یاد ماندنی را رقم بزند.

افشین معصومی نیز که برگزاری این کنسرت را برعهده دارد، اظهار کرد: این کنسرت 13 و 15 اسفند ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ  
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
ترانه علیدوستی و دخترش در صفحه اول یک روزنامه فرانسوی + عکس
پایان ممنوع‌الکاری هانیه توسلی در تلویزیون
شقایق دهقان پاسخ همسرش را داد + متن نامه
فاجعه‌ای که رخ نداد؛ الناز شاکردوست تا دم مرگ رفت!
رقص و آواز، شرط حضور آیشواریا در فیلم ایرانی!
گاف‌های تصویری در 7 فیلم آخرالزمانی + تصاویر