طنین موسیقی در گوش نصف جهان
دومین جشنواره موسیقی اصفهان از تاریخ 14تا 23 اردیبهشت ماه در هنرسرای خورشید برگزار خواهد شد.
منطقه اصفهان، دبیر دومین جشنواره موسیقی اصفهان  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه فرهنگی شکل گرفت و لازم بود در کنار آن شهرداری به مباحث فرهنگی از جمله موسیقی وارد شد.

محمد ایزد خواستی افزود: در چند سال گذشته موسیقی در اصفهان ارتقای بسیاری پیدا کرده است. نزدیک به 200 کنسرت در پنج سال اخیر برگزار شده و ظرفیت گروه‌های فعال به شش برابر گذشته رسیده است.

وی با اشاره به ژانرهای موسیقی که در جشنواره امسال اجرا خواهد شد، ادامه داد: عمده موسیقی‌هایی که اجرا می شود ایرانی است و نزدیک به 15 درصد موسیقی کلاسیک و 10 درصد سایر ژانرها است.

ایزد خواستی با تاکید بر اینکه هنرمندان بسیاری در برگزاری این جشنواره شرکت دارند، تصریح کرد: شرکت و همکاری هنرمندان در این برنامه آن را به جشنواره‌ای مردمی تبدیل کرده است.

دبیر دومین جشنواره موسیقی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه کمی زمان لازم را از دست دادیم، اضافه کرد: برخی گروه‌های موسیقی به جشنواره نرسیدند و و همچنین برخی از گروه‌ها به دلیل این که از سایر استان‌ها آمده بودند آثارشان پذیرفته نشد زیرا این جشنواره برای اصفهان و موسیقی اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره امسال تنها در سالن‌های هنرسرای خورشید اجرا خواهد شد، گفت: سالن‌های دیگر اصفهان امکانات کافی برای اجرای موسیقی را ندارند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم این جشنواره را تنها در سالن‌های هنرسرای خورشید برگزار کنیم.

ایزدخواستی افزود: نزدیک به 50 میلیون تومان برای این جشنواره هزینه شده است و از ارکسترها و گروه‌های موسیقی حمایت مالی انجام دادیم.

تجلیل از شش پیشکسوت موسیقی

هم‌چنین حسن منصوری از اساتید موسیقی اصفهان با بیان این که اصفهان یکی از مراکز موسیقی خیز در ایران است، اظهار کرد: جا دارد از بزرگان موسیقی این شهر که در زمینه موسیقی کار کرده‌اند تجلیل به عمل آید.

این استاد موسیقی با اشاره به این که تعداد اساتید موسیقی اصفهان بسیار است، اضافه کرد: تا آن جا که امکان داشت از شش نفر که عبارتند از ساسان سپنتا، نعمت الله ستوده، احمد هنرمند، محمد گلستانه زاده، ناصر یزدخواستی و احمد مراتب تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: در گوشه‌ای از این جشنواره نیز غرفه‌ای نصب خواهد شد و به آموزش ساخت ساز می‌پردازد.

منصوری ساختن ساز را یکی از هنرهای اصیل اصفهان دانست و گفت: در اصفهان ساخت ساز در کنار نوازندگی رونق بسیار داشت و با این کار ضمن این که بازدیدکنندگان با سازهای ملی آشنا می‌شوند هر شب یکی از سازندگان ساز معرفی و با سازندگان ساز در اصفهان نیز آشنا خواهند شد.

این استاد موسیقی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود، افزود: متاسفانه مسئولان در سال‌های گذشته بیشتر زمان خود را برای مقابله با هجمه‌های سیاسی و فرهنگی صرف کردند و زمانی برای پرداختن به مسائل فرهنگی نداشتند. اما اکنون فرصتی پیدا شده تا برای کار فرهنگی زمان بگذاریم و آن را تعالی دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در کنار هند و غرب یکی از سه خاستگاه موسیقی در جهان است، اظهار کرد: اجرای جشنواره‌هایی همچون جشنواره پیش رو می‌تواند مردم را با موسیقی و سازهای ملی آشنا و نقش موسیقی در فرهنگ ایرانی را بیان کند.

هم‌چنین مدیر فرهنگی هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان این که هفته نکو داشت اصفهان یکی از کارهای برازنده شهری با اصالت اصفهان بوده است، گفت: جشنواره موسیقی اصفهان غیر رقابتی است ولی امیدواریم در سال‌های آینده به صورت گسترده و رقابتی آن را برگزار کنیم.

سلطان آقایی دلیل غیر رقابتی بودن جشنواره موسیقی را وجود ژانرهای مختلف در این جشنواره دانست و ادامه داد: نمی‌توان میان ژانرهای مختلف رقابت برقرار کرد و علاوه بر این که در جشنواره امسال همه گروه‌های فاخر شرکت و در حد خود بسیار مطلوب و خوب موسیقی اجرا می کنند.

مدیر فرهنگی هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های جشنواره موسیقی اضافه کرد: این جشنواره بستری برای آشنایی مردم با عرصه هنر و موسیقی است و هم مکانی برای آشنایی و شناخت هنرمندان اصفهان است.

سلطان آقایی با تاکید بر این که شهرداری صرفا یک نهاد خدماتی نیست، تصریح کرد: برنامه‌های هنری و فرهنگی در راستای ارتقای هویت و فرهنگ شهری است و شهرداری در این زمینه رابطه خوبی با سایر نهادها از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان دارد.



گرد آوری: فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


  مطالب پیشنهادی:
تعیین حکم فرزان اطهری، همبازی لیلا حاتمی
از بیانسه تا حسن روحانی + تصویر حسن روحانی در مجله تایم
همکاری دوباره آقا و خانوم اسمیت با هم
سلحشور: مبتذل‌ترین بازیگران سینمای ایران جایزه گرفتند!
مریل استریپ: فکر می کردم برای بازیگر بودن زیادی زشتم!+ تصاویر