ویزای برندگان جایزه گرمی به ایران را نمی دهند!
هنوز تکلیف ویزای هنرمندان سرشناس آلبوم «ناگفته» مشخص نیست و پاسخ روشنی از سوی مسئولان وزارت خارجه در این خصوص داده نشده است.

ماجرای آلبوم "ناگفته" حافظ ناظری

آلبوم « ناگفته» حافظ ناظری، که اولین اثر از خاورمیانه است که به صدر فروش آثار موسیقی کلاسیک جهان راه یافته، به تهیه‌کنندگی شرکت سونی امروز به صورت دیجیتالی منتشر شد. این در حالی است که ویزای نوازندگان سرشناس این آلبوم که اغلب از برندگان جایزه گِرَمی (Grammy Awards) هستند، برای کنسرت شهریور ماه « ناگفته» هنوز صادر نشده و وضعیت آن در هاله‌ای از ابهام است.

این آلبوم نخستین اثر از «پروژه سمفونی رومی» است که حافظ ناظری در چند سال گذشته مشغول کار بر روی آن بوده است. حافظ ناظری پیش از این آلبوم «مولویه» را در سال 2007 در خارج از ایران منتشر کرده که از سوی نشریات معتبری مثل لس آنجلس تایمز (The Los Angeles Times) و بوستون گلوب (The Boston Globe) ، به عنوان یکی از پنج اثر برتر سال برگزیده شده است. نشریه لس آنجلس تایمز همچنین در سال 2009، حافظ ناظری را یکی از پدیده‌های فرهنگ جهان شناخته است.

آلبوم « ناگفته» 16 قطعه دارد و همانند سمفونی کلاسیک، چهار فصل یا موومان دارد؛ با این تفاوت که ساختار فرمال سمفونی در آن به هم ریخته و هر موومان خود دارای چند موومان است. این چهار فصل فصل آفرینش شامل دو قطعه «صلح اتمی» و «ماده سیاه» است. فصل هستی تنها دارای یک قطعه «زندگی» است. فصل «‌ناگفته» که بخش اصلی آلبوم را تشکیل می دهد، سوییتی در هفت موومان است که بر اساس هفت وادی عرفان یا «هفت شهر عشق» عطار نامگذاری شده اند: طلب، عشق، درک، رهایی، یگانگی، حیرت، عدم مطلق. فصل پایانی که «بازگشت ابدی» نام دارد، شش قطعه دارد: رقص کهکشان ها، نزول، رهایی، سکوت، عروج و در نهایت، جاودانگی‌.

از دیگر نکات برجسته درباره آلبوم «ناگفته»، حضور 38 برنده جایزه گِرَمی در آن است.

هنرمندان و نوازندگان برجسته ای نظیر دیپاک چوپرا (Deepak Chopra) و ذاکر حسین (Zakir Hussain) در این آلبوم با حافظ ناظری همکاری کرده‌اند. در سال گذشته قرار بود این هنرمندان برای برگزاری کنسرت آلبوم «ناگفته» به ایران بیایند، اما به رغم هماهنگی‌های انجام شده، مجوز حضور در ایران برای آنها صادر نشد.

امسال نیز قرار است کنسرت این آلبوم در شهریور ماه برگزار شود، اما هنوز تکلیف ویزای هنرمندان سرشناس آلبوم «ناگفته» مشخص نیست و پاسخ روشنی از سوی مسئولان وزارت خارجه در این خصوص داده نشده است. با این همه، حافظ ناظری اعلام کرده که امسال مانند سال گذشته کنسرت خود را در صورت صادر نشدن ویزای هنرمندان آلبوم منتفی نمی‌کند و در صورت لزوم، با نوازندگان ایرانی «ناگفته» را به روی استیج می برد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir