مرتضی پاشایی دیگر برای مردم پدیده نیست!
کیفیت آلبوم «اسمش عشقه» واقعا ضعیف است. اگر بخواهیم صادقانه و بدون تعصب روی مرتضی پاشایی درباره قطعات حرف بزنیم، این کارها حتی در حد اولین آلبوم پاشایی هم نیستند.

ماجرای آلبوم ضعیف مرتضی پاشایی

آلبوم «اسمش عشقه» آخرین اثر مرحوم مرتضی پاشایی که بعد از مرگ او کارهایش انجام شده، چند روزی است که به بازار آمده و در کمال تعجب در حد انتظار نتوانست بازار موسیقی را در دست بگیرد. با توجه به موجی که بعدت از فوت پاشایی میان مردم ایجاد شده بود، همه فکر می کردند آلبوم در همان اولین روز انتشارش نایاب شود ولی اگر سری به سوپری ها بزنید هنوز هم اولین نسخه هایشان از این آلبوم کامل به فروش نرفته.

در فضای مجازی هم تقریبا یک جور دعوا به راه افتاده. دعوا بین طرفداران و مخالفان مرتضی پاشایی نیست. بین دو گروه هوادار افراطی و هوادار منطقی است. مرتضی پاشایی سال گذشته تبدیل به چنان پدیده ای شد که فروش آلبوم آخرش باید در همان هفته اول تبدیل به یک اتفاق بزرگ می شد. یک رکوردشکنی در بازار موسیقی، چه عواملی باعث شده این آلبوم کمتر از حد انتظار ظاهر شود.

1- مهم ترین دلیلش احتمالا اعتماد از دست رفته مردم است. همه بحث ها سر آثاری که بعد از مرگ مرتضی پاشایی قرار شد به بازار بیاید، از فیلم ساختن و مستندسازی درباره اش گرفته تا همین آلبوم باعث شده مردم حتی نسبت به خانواده پاشایی که در حال حاضر نمایندگانش هستند، بی اعتماد باشند و با تردید به سمت این آلبوم بروند. به خصوص که در نهایت فقط پایه های اولیه این آلبوم توسط مرتضی پاشایی گذاشته شده و کارهای فنی، تنظیم و میکس و مستر و حتی نهایی شدن برخی قطعات توسط آهنگساز کار با نظارت خانواده پاشایی صورت گرفته است. اینکه مردم هنرمندی را دوست دارند و کارهایش را قبول دارند، دلیل نمی شود کار برادر و رفیق و دوست و آشنایش را تایید کنند.

2- کیفیت آلبوم «اسمش عشقه» واقعا ضعیف است. اگر بخواهیم صادقانه و بدون تعصب روی مرتضی پاشایی درباره قطعات حرف بزنیم، این کارها حتی در حد اولین آلبوم پاشایی هم نیستند. استقامت او در حال مریضی و تلاشش برای خواندن و ادامه دادن کارش تحسین برانگیز است ولی اگر خودش بود حاضر می شد قطعاتی از او منتشر شوند که در حال بیماری خوانده و ضعف صدایش در آنها کاملا مشخص است؟

بعید به نظر می رسد مرتضی پاشایی با حساسیتی که روی کارش داشت راضی می شد کار نصفه ای که خوانده توسط شخص دیگری کامل شود و به بازار بیاید؟ مردم شاید از پشت صحنه یک آلبوم خبر نداشته باشند اما همیشه حس درستی نسبت به اتفاقات هنری دارند. «اسمش عشقه» اتفاق هنری نیست. استفاده از احساسات مردم است نسبت به خواننده جوان با استعدادی که حالا میان ما نیست.

3- این یکی احتمال در مورد دلیل عدم استقبال مردم از آلبوم شاید ضعیف تر از بقیه باشد اما قرار است عادلانه قضاوت کنیم. ماجراهای حقوقی و جدل ها باعث شد بین انتشار این آلبوم و زمان مرگ پاشایی فاصله زیادی بیفتد. شاید آن موج برای مردم حالا دیگر تمام شده است. شاید جامعه شناسان حق داشتند که شور مردم را با یک اتفاق، مقطعی می دانستند. شاید پاشایی دیگر برای مردم پدیده نیست.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه هفت صبح