سال مرگ موسیقی
دنیای موسیقی در سال 2016 با چهره‌های سرشناسی وداع کرد، از لئونارد کوهن خواننده عاشقانه‌های پرطرفدار تا جرج مایکل ستاره موسیقی...

هنرمندانی که تنها خاطراتشان به سال 2017 خواهد رسید

ژانویه 2016 به نیمه نرسیده بود که خبر آمد دیوید بویی موزیسین سرشناس آمریکایی از دنیا رفت. اخبار غم‌انگیر در دنیای موسیقی از ماه نخست میلادی آغاز و تا روزهای پایانی دسامبر ادامه یافت، 26 دسامبرخبر آمد که جرج مایکل نیز درگذشت تا به این ترتیب سال میلادی با تلخی برای دوستداران موسیقی به پایان برسد.

در ادامه مروری بر مرگ چهره‌های شاخص موسیقی در سال 2016 صورت می‌گیرد.

ستاره ی سیاه

دیوید بویی

  دیوید بویی بعد از بیش از ۴۰ ساله فعالیت حرفه‌ای در ژانرهای مختلف موسیقی چشم از جهان فروبست. او بعد از ماه‌ها نبرد با سرطان درگذشت. خبر درگذشت این هنرمند به این ترتیب منتشر شد: «دیوید بویی بعد از یک نبرد ۱۸ ماهه با سرطان، امروز در آرامش و در کنار خانواده‌اش درگذشت. بسیاری از شما در این غم سهیم خواهید بود، اما ما از شما می‌خواهیم تا در این زمان اندوه، به حریم خصوصی خانواده او احترام بگذارید.»

او تنها سه روز پیش (هشتم ژانویه) که روز تولدش هم بود، جدیدترین آلبوم خود با عنوان «Blackstar» را منتشر کرده بود.

بویی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ نسبتا ساکت بود، اما در سال ۲۰۱۳ و با انتشار آلبوم «روز بعد» به صدر اخبار بازگشت. این آلبوم به رتبه دوم ۲۰۰ آهنگ برتر بیلبورد رسید. با وجود اینکه همیشه هوادارانش می‌خواستند این ستاره راک گوشه‌گیر تورهای بیشتری برگزار کند، بویی نسبتا دور از دید عموم باقی مانده بود و در نیویورک زندگی می‌کرد.

گلن فری و هتل کالیفرنیای ماندگار

گلن فری

  روز سه‌شنبه 29 دی ماه مصادف با 18ژانویه 2016 بود که خبر آمد، گلن فری خواننده، ترانه‌سرا و نوازنده گروه «عقاب‌ها» در سن 67 سالگی درگذشت. گروه «عقاب‌ها» طی بیانیه‌ای در فیسبوک علت مرگ او را عوارض ناشی از آرتریت روماتوئید، کولیت حاد و سینه‌پهلو اعلام کردند.

فری، یکی از بنیانگذاران گروه «عقاب‌ها» بود که 6 نوامبر سال 1948 در دیترویت آمریکا به دنیا آمد. او در سال ۱۹۷۱ همراه با دان هنلی گروه موسیقی «عقاب‌ها» را در لوس‌آنجلس بنا نهاد و طولی نکشید که به یکی از مشهورترین گروه‌های موسیقی جهان در سبک راک تبدیل شدند.

ترانه هتل کالیفرنیا از مشهورترین کارهای «عقاب‌ها» است که در سال ۱۹۸۲ منحل شد. اعضای این گروه در سال ۱۹۹۴ و برای اجرای چند تور موسیقی و به مدت کوتاهی دوباره درکنار هم جمع شدند.

«عقاب‌ها» در طول عمر حرفه‌ای خود هفت آلبوم موسیقی را به بازار عرضه کردند که معروفترین آن مجموعه‌ای از بهترین ترانه‌های این گروه است که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد و بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن فروش رفت.

وداع بنفش با پرینس

 پرینس

پرینس خواننده سرشناس آمریکایی که با آهنگ‌هایی چون «بوسه» و «باران بنفش» به عنوان صدای دهه هشتاد میلادی شهره بود، پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه مصادف با 21 آوریل 2016 در 57 سالگی درگذشت. بعد از درگذشت این هنرمند صحفه نخست روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و نمای ساختمان‌های آمریکا در یادبود درگذشت این چهره به رنگ بنفش درآمدند.

پیکر بی‌جان پرینس پنجشنبه در منزل مسکونی‌اش پیدا شد. او در دهۀ 80 میلادی با آلبوم‌هایی چون «1999» و «باران بنفش» به یک سوپراستار تبدیل شد. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پس از درگذشت پرینس گفت که جهان هنرمندی خلاق را از دست داد.

موسیقی بدیع پرینس در سبک‌های مختلفی مانند راک، فانک و جاز گسترده بود. او در دوران فعالیت هنری خود بیش از 100 میلیون دلار از آهنگ‌های ضبط‌ شده‌اش را فروش رساند.

پرینس زاده مینیاپولیس بود و پس از مرگش استادیوم و میدان مرکزی این شهر نیز به رنگ بنفش درآمدند. در همین راستا بسیاری از ساختمان‌های مهم در نیویورک و نیواورلئان نیز ظاهری بنفش پیدا کردند. البته آبشار نیاگارا هم که به مناسبت تولد 90 سالگی ملکه انگلستان بنفش شده بود، اکنون پس از درگذشت پرینس به نمادی از این خواننده بدل شده است.

سازمان فضایی آمریکا ناسا از جمله اولین نهادهایی بود که به مرگ این خواننده واکنش نشان داد. ناسا در یادبود پرینس تصویر یک سحابی بنفش را منتشر کرد و نوشت : «یک سحابی بنفش، در گرامیداشت پرینس که امروز درگذشت.»

لئونارد کوهن و عاشقانه‌های ماندگارش

لئونارد کوهن

روز بیستم آبان مصادف با هفتم نوامبر 2016 خبر آمد خالق عاشقانه‌های ماندگار در گذشته است. در متنی که به مناسبت درگذشت لئونارد کوهن خواننده کانادایی در فیسبوک او منتشر شد، آمده بود:‌ «با غمی بسیار به اطلاع می‌رسانیم که لئونارد شاعر، هنرمند و ترانه‌سرای افسانه‌ای درگذشت.»

این خواننده متولد مونترال کانادا همین ماه گذشته چهاردمین آلبوم موسیقی خود با عنوان «تاریک‌تر می‌خواهیش» را به بازار موسیقی عرضه کرده بود.

نام کوهن سال ۲۰۰۸ در تالار مشاهیر موسیقی «راک اند رول» ثبت شد. او که در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمده بود بعدها به تعلیمات ذن در آیین بودا علاقه‌مند شد. کوهن از سال ۱۹۹۴ تا سال ۱۹۹۹ از دنیای موسیقی فاصله گرفت و در یک مرکز بودایی در شرق لس‌آنجلس سکنی گزید.

او در این باره گفته بود: «زندگیم سامان نداشت و پر از آشفتگی بود و در آنجا اندکی نظم و ترتیب پیدا کرد. این شد که باز به دنیای موسیقی بازگشتم

پس از انتشار خبر درگذشت این هنرمند جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا درگذشت او را تسلیت گفت.

جرج مایکل

جرج مایکل

بامداد دوشنبه ششم دی ماه مصادف با 25 دسامبر 2016 خبر آمد که جرج مایکل خوانند ه 53 ساله به مرگ طبیعی در خانه خود درگذشته است. این خواننده که فعالیت حرفه‌ای خود را از دهه ۸۰ میلادی آغاز کرده بود، در منزل مسکونی خود در آکسفوردشایر چشم از جهان فروبست.

خبر درگذشت جرج مایکل را مشاور رسانه‌ای او اعلام کرد. در بیانیه‌ای که در این باره منتشر شده، آمده است: «با اندوه فراوان خبر درگذشت دوست عزیزمان جرج را اعلام می‌کنم او در آرامش از دنیا رفت.»

جرج مایکل در لندن به دنیا آمده بود. او از جمله خوانندگان پرطرفدار دنیای موسیقی بود و بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش در سراسر جهان به فروش رفت.

تک‌آهنگ‌های مشهور این خواننده همانند «نجوای بی‌پروا» (Careless Whisper) و «ایمان» (Faith) بارها در صدر فهرست آهنگ‌های پرفروش بازار موسیقی بریتانیا قرار گرفتند.این خواننده در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود سه بار برنده جایزه موسیقی بریت و دو بار برنده جایزه گرمی شده بود. او در طول زندگی خود به دلیل مصرف مواد مخدر مشکلات بسیاری پیدا کرد و به همین دلیل بارها به تیتر رسانه‌ها راه یافت.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir