اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر: کنایه های تلخ سالار عقیلی
آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با حضور وزیر ارشاد برگزار شد.

گزارش کامل مراسم اختتامیه جشنواره فجر 96

آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، در تالار وحدت برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حجت‌الاسلام مازنی، حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، طالبی مدیر دفتر موسیقی ارشاد و نوربخش دبیر جشنواره موسیقی فجر از جمله مسئولان فرهنگی حاضر در این مراسم بودند.

مهدی یراحی به عنوان برنده جایزه باربد در بخش خوانندگی موسیقی پاپ شد و پس از دریافت جایزه گفت:
نمی شود این بالا آمد و از مردم اهواز و وضعیت هوای غبارآلودشان حرفی نزد. یادمان نرود كه موسیقی پاپ استادی مثل مرحوم بابك بیات دارد كه همواره نامش در این عرصه ماندگار است. همچنین از همه همكاران خوبم برای تهیه آلبوم آینه قدی تشكر می كنم.

مهدی یراحی در پایان دو قطعه «هر جای دنیایی دلم اونجاست» و «نفس» را اجرا كرد.


نباید وقتی همدیگر را می‌بینیم رویمان را برگردانیم

سالار عقیلی پس از دریافت لوح تقدیر در جشنواره موسیقی فجر گفت:
ملاک جایزه نیست بلکه تاثیر گذاری مهم است.

امیدوارم هنرمندان موسیقی با هم خوب باشند و یکدیگر را در مراسم ختم نبینند؛ بلکه با هم دیدار داشته باشند تا بتوان کارهای خوب عرضه كرد. نباید وقتی همدیگر را می بینیم، رویمان را از هم برگردانیم.

در ادامه، سید عباس صالحی وزیر ارشاد پشت تریبون قرار گرفت و درباره موسیقی ایرانی گفت:
ایران با موسیقی نواحی خود به حیات خود ادامه داده است. كمتر موسیقیدانی را می شناسیم كه از مام وطن ننواخته باشد. صداها بیت از شاعران بزرگ ما با موسیقی ایرانی شنیده شده است. موسیقی ایرانی نمادی از مقاومت است. موسیقی ایرانی با كوك جان مردم این سرزمین همراه بوده است. در روزهای سختی همراه مردم بوده است. در ایام انقلاب اسلامی، در جوش و خروش خیابان ها موسیقی با خیابان‌ها همراه شد. شعر و شعار و موسیقی مردم با هم در آمیختند و قطعات موسیقی در جان مردم نشست. همچنین در هشت سال دفاع مقدس این موسیقی ایرانی بود كه در این دوره پر حادثه، حوادث را با خود مقطع بندی می كرد. ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه «خجسته باد این پیروزی» به خاطر می آوریم.

صالحی اظهار داشت:
موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست. همانگونه كه اقالیم ایرانی در جغرافیای خود چهار فصل پر رمز و راز را دارند،  موسیقی نواحی ایران هم پر ترنم و زیباست. موسیقی ایرانی نمایی از موسیقی شرقی و عرفانی هم هست.  اگر موسیقی ایرانی را با این نمادها می شناسیم؛ یعنی ایرانیت، قومیت، مقاومت و عرفان باید  قدر این هنر را بیش از پیش باید بدانیم.

وی درباره اهمیت جشنواره موسیقی فجر گفت:
این جشنواره  فرصتی برای حضور پیشكسوتان و جوانان است. فرصتی است برای نمایش موسیقی نواحی و گونه های متنوع جهانی. فرصتی است برای گفتگوی بین ملل. باید بر قوت های جشنواره افزود و آن را فرصتی برای همدلی اصحاب موسیقی ایرانی قرار داد. اینك در آغازین راه موسیقی فجر سی و چهارم، از همه می خواهیم تا كاستی ها را به ما بگویند تا ضعف ها بر طرف شود و بر قوت ها بیفزاییم.

پس از معرفی برگزیدگان در چند بخش مختلف، اعضای گروه موسیقی نواحی شش اقلیم به اجرای قطعاتی پرداختند.

پس از اجرای طولانی موسیقی شش اقلیم از ابراهیم قادری، موسیقیدان کرد و فرج علیپور خواننده اهل لرستان تقدیر شد.

 در ادامه، حمیدرضا نوربخش دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به ظرفیت بالای جشنواره موسیقی فجر در عرصه فرهنگی و حتی اقتصادی اشاره كرد.:
مروری بر سلسله جشنواره فجر به خوبی نشان دهنده ظرفیت موسیقی در همه شئون اجتماعی و فرهنگی است. این ظرفیت در حوزه اقتصادی به خوبی نمایان شده است؛ چرا که بیش از نیمی از فروش بلیت، به دست آمده از فروش کنسرت های غیر پاپ است. از دوره سی و یکم به بعد فروش بلیت ارتقا پیدا کرد و تمام هزینه های جشنواره از بلیت فروشی به دست آمد. همچنین بخش‌های سنتی و تلفیقی از پاپ فروش بیشتری داشتند. این در حالی است كه در دوره های گذشته، بخش پاپ بیشترین فروش را داشت و 80 درصد فروش بلیت را به خود اختصاص می داد. در عرصه سیاست‌گذاری، رویكرد فرهنگی جشنواره در این سالهای اخیر، به شكلی بود كه توجه به بخش موسیقی تلفیقی و كلاسیك بیشتر شد. تا پیش از این بیشتر توجه و تمركز بر موسیقی پاپ بود.

وی درباره بخش بین الملل جشنواره بیان كرد:
استقبال مخاطبان از بخش بین الملل گویای نگرش مردم به موسیقی است و نشان می دهد که مردم اتفاقات جشنواره را به خوبی رصد می کنند. هنرمندان هم باید در جهت رفع نواقص تلاش کنند.

دبیر سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر ادامه داد:
این جشنواره آیینه تمام نما و کارنامه‌ای موفق از هنرمندان موسیقی است. از همه عزیزانی که در آن سهیم بودند، تشکر می‌کنم. امیدوارم هنرمندان در جهت رفع معایب دوره های بعدی جشنواره کمک رسان باشند. جشنواره ای كه فقط با نگاه كیفی به آثار نگاه كرده و هرگز مانع حضور هنرمندان نخبه و فعال نیست.

نوربخش در پایان گفت:
شریف ترین هنرمندان در حوزه موسیقی فعال هستند. افرادی كه با وجود مشكلات با عشق وافر خود فعالیت می ‌كنند و امید دارند، مشكلات حل شوند. آنها از وزرات ارشاد می خواهند مسئله كپی رایت، لغو كنسرت ها، رونق صنعت نشر و روشن شدن تكلیف سیاست گذاری های كلی در عرصه موسیقی را حل كند.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir