«جان مریم» در‌ آسانسور و «کیتارو» در راز بقا!
 در این مطلب به دنبال سرنوشت چند قطعه موسیقی معروف رفته‌ایم که تا امروز از آن‌ها استفاده‌های گاه بی‌ربطی شده و در این بین حتی یک بار هم اسمی از آهنگ‌ساز آن برده نشده است

 سرنوشت عجیب چند قطعه موسیقی مشهور

بتهوون، کیتارو و بسیاری از آهنگ‌ساز‌های مطرح دیگر هر روز در جا‌های مختلفی می‌نوازند و خودشان خبر ندارند! برخی آثار مشهور این آهنگ‌سازها، بی آن که بخواهند یا بدانند، سال‌هاست در جایی استفاده می‌شود که شاید دلخواه آهنگ‌سازش نباشد. دست کم درباره قطعه مشهور بتهوون باید این طور باشد.

در ادامه به دنبال سرنوشت چند قطعه موسیقی معروف رفته‌ایم که تا امروز از آن‌ها استفاده‌های گاه بی‌ربطی شده و در این بین حتی یک بار هم اسمی از آهنگ‌ساز آن برده نشده است.

«برای الیزه» بتهوون و خودروی حمل زباله!

بتهوون آهنگی را که به عنوان آهنگ خودروی مخصوص حمل زباله، پیغام‌گیر تلفن و گاهی روی اسباب‌بازی می‌شنوید، برای محبوبش ساخته است. او در جوانی عاشق دختری به نام الیزه شد. بتهوون این عشق را دست‌مایه خلق قطعه شاهکار «برای الیزه» کرد؛ هر چند او در رسیدن به محبوب ناکام ماند. این قطعه بعد از مرگ بتهوون به وسیله یکی از دوستانش کشف شد. بعد‌ها نامه عاشقانه‌ای از او پیدا شد که با توجه به دانسته‌ها درباره زندگی بتهوون، می‌توان مخاطب آن را همان عشق جوانی این آهنگ ساز بزرگ دانست.

بوی پیراهن یوسف و بوق انتظار

بوق انتظار چاشنی هرباره تماس گرفتن با اداره‌ها و سازمان‌های مختلف است. به احتمال زیاد، هنگام برقراری تماس با این نهادها، چند دقیقه‌ای معطل پاسخ اپراتور یا وصل شدن به داخلی مد نظرتان بوده‌اید.

در این بین، یک موسیقی پشت خط تلفن می‌شنوید که در بیشتر مواقع قسمتی از موسیقی متن درخشان فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف»، ساخته مجید انتظامی است.
البته اگر دقت کنید صدا‌و‌سیما از این قطعه به دلیل تم محزون آن، در مناسبت‌های عزاداری نیز استفاده می‌کند.

کیتارو و راز بقا

بسیاری از آثار موسیقایی کیتاروی ژاپنی، به طبیعت برمی‌گردد. او تا به حال چند بار در ایران روی صحنه رفته است؛ اما در ایران بیشتر با «جاده ابریشم» شناخته می‌شود، آن هم روی مستند‌های حیات وحش! شاید باورش سخت باشد که کیتارو این قطعه را برای یک سریال تلویزیونی ساخت و با ساخت همین موسیقی، برنده جوایز «گرمی» و «گلدن گلوب» شد؛ اما عاقبت سر از راز بقا درآورد.

از کرخه تا راین و جان مریم در آسانسور

آسانسور‌ها قصه موسیقی جالبی دارند. در بعضی از آن‌ها می‌توان قطعه بی‌کلامی از «یانی» را شنید، در بعضی می‌توان با موسیقی قطعه «جان مریم» کامبیز مژدهی بین طبقه‌ها جا‌به‌جا شد و در برخی دیگر، با موسیقی از «کرخه تا راین». زنده یاد عزت‌ا... انتظامی یک بار درباره این آهنگ که ساخته پسرش مجید انتظامی است به ایسنا گفته است: «من یک بار در خودرو نشستم، مجید یک کاست گذاشت و گفت: «بابا اینو گوش کن». بعد من زار زار گریه کردم. گفتم «این آهنگ چیه؟» گفت برای فیلم «از کرخه تا راین» است. گفتم «فیلمش کو؟» گفت این فعلا آهنگشه، فیلمشم بعدا میاد! بعدا دیدم تمام آسانسور‌ها این آهنگ را گذاشتند!»

یک قطعه آمریکایی و پیام بازرگانی

با کمی دقت در موسیقی متن پیام‌های بازرگانی می‌توان متوجه شد که موسیقی این پیام‌ها برشی از قطعه موسیقی‌های مشهور دنیا و ایران است. جالب این که، موسیقی تیتراژ اعلام پیام بازرگانی نیز خودش برش کوتاهی از قطعه بی‌کلام «Caught In The Act» اثر «دبورا هنسن کنانت» آهنگ‌ساز و هارپ‌نواز آمریکایی است. او این قطعه را ۲۹ سال پیش، یعنی در سال ۱۹۹۰ میلادی ساخت. سال‌هاست صدا‌و‌سیمای ایران از این قطعه به عنوان موسیقی تیتراژ پیام‌های بازرگانی استفاده می‌کند.

 

بیشتر بدانید : یادی از محمد نوری؛ صدای خاطره‌ی مردم ایران (+عکس)

بیشتر بدانید : «بتهوون» گوش دهید تا از بدبختی‌ها رها شوید

بیشتر بدانید : تار موی بتهوون، نابغه موسیقی جهان به حراج گذاشته شد + عکس و جزئیات

بیشتر بدانید : گفتگو با کیتارو به مناسبت پانزدهمین نامزدی‌اش در «گرمی»


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه خراسان