پرویز مشکاتیان
نوستالژی‌های مشکاتیان کم نیستند. به اعتقاد بیشتر طرفداران مشکاتیان، بهترین آثارش را همراه شجریان خلق کرده است. ما رفته‌ایم سراغ آلبوم‌هایی که...
 
صبح است ساقیا
نوستالژی‌های مشکاتیان کم نیستند. به اعتقاد بیشتر طرفداران مشکاتیان، بهترین آثارش را همراه شجریان خلق کرده است. ما رفته ایم سراغ آلبوم‌هایی که در این سال‌ها بیشتر از همه طرفدار داشته‌اند.

بیداد
 این یکی از آلبوم‌های بی نظیری بود که از همکاری گروه عارف و شیدا ساخته شد. بیشتر قطعات را پرویز مشکاتیان آهنگسازی کرده و تکنوازی‌هایش هم در ساز و آوازها و قطعات از بی‌نظیرترین کارهای اوست. تصنیف «روز وصل دوستداران یاد باد» و آوازهای همایون «یاری اندر کس نمی‌بینم. یاران را چه شد» و «باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش» برای همین آلبوم هستند.

دستان 
 این آلبوم تقریبا ً از اولین همکاری‌های شجریان و مشکاتیان بود ولی خیلی زود مثل توپ همه جا صدا کرد؛ آن قدر که هنوز هم جزء پرفروش‌های بازار موسیقی سنتی است. دستان در دستگاه چهارگاه که دستگاهی فوق العاده سخت در موسیقی سنتی است، اجرا شده و به همین دلیل تبدیل به یکی از آلبوم‌های بی نظیر موسیقی ایرانی شده است. تصنیف «صبح است ساقیا» و آواز «از در در آمدی و من از خود به در شدم» از قطعات معروف این آلبوم هستند.

نوا (مرکب خوانی)
 در موسیقی سنتی کسی که بتواند مرکب خوانی را اجرا کند، دیگر به مرحله استادی رسیده است. برای این که اجرای مرکب خوانی چه برای خوانندگان و چه برای نوازندگان، از مشکل‌ترین بخش‌های موسیقی است. برای همین هم به اعتقاد بیشتر هنرمندان، مشکاتیان و شجریان در این آلبوم هنرمندی خود را به اوج رسانده اند. تصنیف «جان جهان» و تکنوازی‌های سنتور مشکاتیان از شاهکارهای این آلبوم هستند.

مژده بهار
 ایرج بسطامی ‌یکی از خوانندگانی بود که مشکاتیان علاقه ویژه ای به او داشت و کارهای مشترک زیادی را با او انجام داده بود. بسطامی ‌هم همیشه روی همه آهنگ‌هایی که مشکاتیان می‌ساخت، بسیار خوب می‌خواند. همه آلبوم‌هایی که این دو با هم اجرا کرده اند، معروف و نوستالژیک شده اند اما معروف‌ترین در بین آنها آلبوم «مژده بهار» است که خیلی‌ها بسطامی ‌را با آن شناختند. تصانیف معروفی از بسطامی ‌مثل «گلعذار» و «طالع اگر مدد دهد» در همین آلبوم اجرا شده اند.

چاووش
 
 البته «چاووش» یک سری آلبوم داشت که آن را به شماره‌هایش می‌شناختند؛ مثل چاووش یک، چاووش دو و ... اما در بیشتر آنها پرویز مشکاتیان چه در قالب ترکیب گروه عارف و شیدا و چه به صورت انفرادی حضور داشت. در خیلی از آهنگ‌های وطنی مثل «همراه شو عزیز»، «سپیده»، «کاروان» و خیلی از تصانیف‌های دیگر که از آن دوران به یادگار مانده، مشکاتیان به عنوان نوازنده یا آهنگساز حضور داشته است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 231
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
مروری بر زندگی پرويز مشكاتيان
حكایت‌ جدایی شجریان ،علیزاده و کلهر
بهترین‌های استاد شجریان!
انتقادی‌ترین مصاحبه با علیرضا افتخاری
به یاد «افشین مقدم»