این آلبوم که فقط چهار هفته پس از توزیع محدود در تهران نایاب شد، حتی بازار سیاه هم برایش به وجود آمد. جذابیت و وسوسه گوش کردن این‌ آلبوم زمانی چند برابر می‌شود که بدانید...
 
شهر در دست شوالیه
گزارشی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های سنتی و پاپ بازار نه چندان داغ موسیقی در روز‌های نه چندان سرد زمستان
فکر می‌کنید این روز‌ها وقتی کسی به یک فروشگاه موسیقی وارد می‌شود، سراغ چه آلبوم‌هایی را می‌گیرد؟ برای پیدا کردن جواب این سوال به حال و هوای این روز‌های ویترین نوار فروشی‌های شهر سرکی کشیدیم تا از پر فروش‌های حوزه‌های مختلف موسیقی سر در بیاوریم. گذشته از این، یک بازی پر هیجان دیگر هم قرار است با هم داشته باشیم؛ این که چه آلبوم‌هایی برای بعد از ایام محرم و صفر درصف انتظار هستند که با ورودشان، شانس خود را برای یک تکان اساسی در بازار موسیقی امتحان کنند.
 
سنتی‌ها
1 - شهرام ناظری
سفر عسرت
بعد از سرو صدای آلبوم «رندان مست» در بازار موسیقی سنتی، این عرصه شاهد جولان و حکومت شوالیه و خاندانش بود؛ به طوری که با کار‌های قوی و قابل تاملشان، تشنگان این عرصه را سیراب کرده اند. «The book of austerity» که معادلش در زبان فارسی «کتاب ریاضت» یا همان «سفر عسرت» می‌شود، شاهکار جدید شوالیه آواز ایرانی است که چند وقتی هست در بازار موسیقی منتشر شده است. این آلبوم که فقط چهار هفته پس از توزیع محدود در تهران نایاب شد، حتی بازار سیاه هم برایش به وجود آمد. جذابیت و وسوسه گوش کردن این‌ آلبوم زمانی چند برابر می‌شود که بدانید این آلبوم دو سال پیش در خارج از کشور، منتشر شده بود و حدود پنج سال هم پشت در‌های مجوز گیر کرده تا بالاخره موفق به اخذ مجوز انتشار شده است. این آلبوم شامل 10 قطعه است که نوازنده‌های بنامی چون سیامک آقایی، بیژن کامکار، شروین مهاجر، ارسلان کامکار و همایون نصیری در آن نواخته اند.
 
2- محمد رضا شجریان
رندان مست
فروش کم نظیر آلبوم «رندان مست» استاد شجریان که در روز‌های پر خبر پس از انتخابات صورت گرفت، قطعا هم دلیلی به جز حاشیه‌هایش برای تبدیل شدن به پر فروش‌ترین آلبوم محمد رضا شجریان ندارد. اعداد و ارقام متفاوتی هم درباره میزان فروش این آلبوم دهان به دهان چرخید ولی تنها اظهار نظری که دراین مورد در رسانه‌ها پیچید این بود که میزان فروش این آلبوم، رکورد فروش پر مخاطب‌ترین کار استاد، یعنی «شب، سکوت، کویر» را شکسته است.

3- حسین علیزاده
در آن سوی
آمدن یک آلبوم جدید از حسین علیزاده همیشه در بازار موسیقی خبر ساز بوده است؛ چه زمانی که آن گروه رویایی شان را همراه با شجریان و کلهر داشتند و چه حالا که خودش به عنوان آهنگساز گروه‌های دیگر را هدایت می‌کند. این آلبوم جدید هم دست کمی از آلبوم‌های قبلی اش ندارد. نشانه‌اش هم این که با این که حدود دو ماه از انتشارش می‌گذرد اما همچنان جزء پر فروش‌های ویترین فروشگاه‌های محصولات فرهنگی است. نوازندگان این گروه ترکیبی از گروهی اند به نام «هم آوایان» و ارکستر سمفونیک که 15 قطعه ساخته شده توسط علیزاده را نواخته اند. دو قلو‌های علیزاده (نیما و صبا) هم به همراه رضا عسگر زاده در چند قطعه این آلبوم،‌ کار تکنوازی را بر عهده داشته اند. اگر هنوز در حال و هوای «نینوا»ی علیزاده به سر می‌برید،‌ بهتر است حتما این آلبوم را هم گوش کنید؛ چرا که این آلبوم هم مثل نینوا تمی حزن آلود و غم انگیز دارد؛ البته این بار بر اساس مویه‌های کردی.

4- سالار عقیلی
دریای بی پایان و مایه ناز
گروه دستان یکی از آن گروه‌هایی است که اگر سنتی باز باشید، با دیدن نامش روی جلد یک آلبوم برای خرید آن نباید شک به دلتان راه بدهید؛ مخصوصا این که در کنار اسم این گروه،‌ نام سالار عقیلی – خواننده جوان و خوش آوازه سنتی که این روز‌ها خیلی فعال و پر جوش هم هست – باشد. محبوبیت ترکیب این اسم‌ها را می‌شود از آن جایی فهمید که با گذشت چند ماه از انتشار این آلبوم، هنوز هم اسم آن را می‌شود بین پر فروش‌های بازار دید. البته چند هفته ای است که آلبوم بعدی عقیلی با نام «مایه ناز» که آن را با همکاری همسرش حریر شریعت زاده و آرش فرهنگ فر تهیه کرده، جای آلبوم قبلی را در بین پر فروش‌ها پر کرده است. دلیل اصلی اش هم این است که عقیلی در این آلبوم به باز خوانی کار‌های قدیمی و معروفی از پرویز یاحقی، روح الله خالقی، نصرالله زرین پنجه و... پرداخته است.

5- علیرضا قربانی
رسوای زمانه
این آلبوم راست کار نوستالوژی باز‌هاست؛ آن‌هایی که عشقشان آهنگ‌های برنامه گل‌هاست و هنوز در حال و هوای آهنگ‌های سه – چهار دهه پیش سیر می‌کنند. بیشتر آهنگ‌های این آلبوم، باز خوانی آهنگ‌های قدیمی همایون خرم – آهنگساز پر آوازه برنامه گل‌ها- ست و البته خیلی از آن‌ها هم از ساخته‌های جدید او هستند. هر چند به قول خود استاد خرم، قربانی به خوبی از پس خوانندگی این آلبوم بر آمده است اما با این حال، هر گلی بوی خودش را دارد و صدای بزرگانی چون حسین قوامی و غلام حسین بنان روی این آهنگ‌ها جاودانه خواهد بود.

پاپ‌ها
1- رضا صادقی
یکی بود یکی نبود
مرد مشکی پوش جنوبی با اتفاقات عجیب و غریبی که برای آلبومش افتاد، پیش بینی می‌شد که با کاری قوی تر و بهتر وارد گود رقابت شود و بتواند مخاطبانش را راضی کند. او با پیشینه خوبی که با آلبوم «وایسا دنیا» داشت، می‌توانست با کمی حوصله و دقت بیشتر، آلبومی متفاوت تر از آن چیزی را که شاهدش هستیم روانه بازار موسیقی کند. اما با جو ناامید کنند‌ه‌ای که در بازار موسیقی وجود دارد، همین آلبوم هم نسبت به بقیه کار‌ها توانسته بیشتر بفروشد. لو رفتن چند تا از ترک‌های این آلبوم باعث شد تا انتشار آن با کمی تاخیر رو به رو شود چون تهیه کنندگان آلبوم فکر می‌کردند با وجود این، آلبوم چندان موفق نخواهد بود اما حدس آن‌ها چندان هم درست نبود و آلبوم در عرض چند هفته‌ای که روی ویترین قرار دارد، تبدیل به پر فروش ترین آلبوم پاپ این روز‌ها شده است.
 
2- علی لهراسبی
آلبوم 14
هر چند آلبوم «14» با صدای علی لهراسبی، توانست لقب «پر فروش ترین آلبوم سال» را در بین آلبوم‌های ضعیف امسال کسب کند و همچنان در بین پر فروش‌ها جا خوش کند و با این که « 14» آلبوم شسته رفته ای از آب در آمده ولی به نظر بعضی منتقدان باز هم قابل مقایسه با کار‌های سطح یک پاپ نیست. با این حال این آلبوم با تنظیم‌های خوب و قوی بهروز صفاریان، یک سرو گردن از بقیه کار‌های موجود در بازار بالاتر بود و با شایستگی عنوان پر فروش‌ترین آلبوم پاپ سال را با خود یدک می‌کشد.
 
3- حمید عسگری
کما2
او هم سوای همه تبلیغاتی که برای آلبومش شد،‌آن طور که باید و شاید نتوانست هواداران خود را راضی نگه دارد. هر چند که کنسرت‌های او همیشه شلوغ و پر تردد است ولی آلبومش چندان چنگی به دل نمی‌زند و تنها قطعه پنجم است که تا حدودی توانسته است همه گیر شود و خودش را نشان دهد. فروش خوب آلبوم قبلی کما1 باعث شد تا تهیه کنندگان این آلبوم فکر کنند که تولید سریالی آلبوم‌های موفق موسیقی هم مثل فیلم‌های سینمایی جواب می‌دهد اما انتقاد طرفداران موسیقی پاپ به این کار نشان داد که در همه جا هم این فکر جواب نمی‌دهد.

4- فرمان فتحعلیان
با مردم بیگانه
خبر سازی آلبوم جدید فرمان فتحعلیان شاید به خاطر این بود که بعد از پنج سال آلبوم جدید خودش را وارد بازار کرد. شاید همه انتظار داشتند که این آلبوم با تاخیر زیادی که داشت یک کار تاپ از آب در بیاید اما بر خلاف تصور، حال و هوای آلبوم تفاوت چندانی با آلبوم‌های قبلی او ندارد؛ همان ترکیب همیشگی که فتحعلیان روی آن کار می‌کند؛ هندی، پاپ و عرفانی. مضامین تمام ترانه‌ها هم مثل گذشته به صورت مستقیم و غیر مستقیم درباره امیر المومنین (ع) کار شده است.
 
5- بهنام صفوی
عشق من باش
حتما یادتان هست همین چند هفته پیش، در همین صفحه سراغ رضا صادقی رفتیم و درباره شباهت عجیب صدای او و بهنام صفوی صحبت کردیم. بالاخره پیش بینی ما هم درست از آب در آمد و این شباهت صدا و سر و صدایی که به این خاطر به پا کرد باعث شد تا این آلبوم هم جزء پر فروش‌های بازار برود. هر چند خود صفوی همیشه تکذیب می‌کند که کارش خیلی شبیه صادقی است و پای تقلید درمیان بوده است اما بدون شک بیشتر افراد – به خصوص طرفداران صادقی- به خاطر همین تشابه صدا و آهنگ‌ها به سراغ آلبوم او رفته اند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 248/ بهمن بابازاده- سید علی اصغر رضوی
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
بهترین بی‌کلام‌های موسیقی ایرانی!
نگاهی به آلبوم «در آن سوی...» ساخته حسین علیزاده 
 آلبوم رضا صادقی با همه جنجال‌های دور و برش!
پرطرفدارترین آلبومهای پرویز مشکاتیان
10 ترانه پرطرفدار این روزها را شنیده‌اید؟!