دیگر خیلی‌ها باورشان شده است که مدیری مرد هزار چهره است؛ از همان زمانی که نشان داد علاوه بر ایده‌های تازه در کارگردانی، بازیگر خوبی هم هست و اتفاقا در موسیقی هم...

بهار میاد با چهچهه!
با آمدن بهار بازار آلبوم‌های موسیقی هم حسابی داغ می‌شود
در این چند سال دیگر آن قدر تاریخ انتشار آلبوم‌ها عقب و جلو شده اند که ما هم به این راحتی‌ها نمی‌توانیم کامینگ سون جمع کنیم.
دلیلش هم این است که این آلبوم‌ها از زمانی که کار تهیه شان تمام می‌شود، تا زمان پخش شان باید هفت خوان رستم را برای انتشار و تکثیر و تبلیغات و... رد کنند. با همه این حرف‌ها خبرهایی که از این ور و آن ور می‌رسد حاکی از آن است که بازار موسیقی در بهار حسابی داغ خواهد بود و یک عالمه آلبوم‌های رنگارنگ قرار است وارد بازار می‌شود که احتمالا نکاتی به بازار بی‌رونق این روزها می‌دهد. به غیر از این خیلی از چهره‌های قدیمی موسیقی پاپ مثل علیرضا عصار، خشایار اعتمادی و امیر کریمی هم پس از مدت‌ها سکوت و خروج از گردونه رقابت‌ها دوباره می‌خواهند به بازار برگردند و این می‌تواند نوید آن باشد که که کیفیت آثار موسیقی هم یک تکانی بخورد.
 
پاپ‌ها
تو راست می‌گی  علی اصحابی
اصحابی و آلبوم جدید اش، «تو راست می گی» به نوعی آخرین طعمه مافیای موسیقی شدند و آلبوم او قبل از انتشار رسمی در بازار موسیقی کشور، روی اینترنت منتشر شد تا همه رویاهای این خواننده جوان قبل از انتشار آلبومش، نقش بر آب شود.
همین اتفاق باعث شد که شرکت ایران گام هم دریک مقابله به مثل اصولی، انتشار آلبوم اصحابی را به تاخیر بیندازد تا شاید آب رفته را به جوی بازگرداند، آلبومی که قطعا با قطعه «غریبه» یا شعری از  یاحا کاشانی» کلی سرو صدا به پا خواهد کرد و شنیده‌ها خبر از تنظیم‌های حرفه ای  «الیاس شیرزاد» و ملودی‌های خوب و جوان پسند خود اصحابی دارند.
 
این سی دی رو بخر  محسن یگانه
پس از مخالفت‌هاب پی در پی با نام «تابوت» که یگانه با نگاهی به ترجیع بند یکی از بهترین قطعات آلبوم (نباشی کل این دنیا، برام مثل یه تابوته/نبودت مثل کبریت و دلم انبار باروته) آن را به عنوان نام آلبوم انتخاب کرده بود. بالاخره او دست به دامان هوادارانش شد و انتخاب عنوان آلبومش را به همه پرسی گذاشت. نتایج به دست آمده اما از قرار معلوم چنگی به دل محسن نزد تا «این سی دی رو بخر» تا این لحظه نام آلبوم جدید یگانه باشد. آلبوم جدید یگانه قرار است تا اواسط اردیبهشت در بازار موسیقی منتشر شود.

کنسرت گروه دارکوب/ مهران مدیری و حامد بهداد
دیگر خیلی‌ها باورشان شده است که مدیری مرد هزار چهره است؛ از همان زمانی که نشان داد علاوه بر ایده‌های تازه در کارگردانی، بازیگر خوبی هم هست و اتفاقا در موسیقی هم حرف‌های بسیار برای گفتن دارد؛ هم یکی از بزرگ ترین آرشیو دارهای موسیقی است و هم خوب می‌تواند بخواند.
این را دیگر تمام کسانی که در کنسرت دارکوب شرکت کرده بودند، تایید می‌کنند. به زودی آلبومی با صدای او و حامد بهداد توسط گروه دارکوب منتشر خواهد شد که 12قطعه دارد. هشت قطعه از این مجموعه بی کلام و چهار قطعه از جمله حیران و بیا بریم کوه با صدای «مهران مدیری» و دارکوب و تربت با صدای «حامد بهداد» است. شرکت ایران گام قرار است این اثر را که تلفیقی از کنسرت گروه در اریکه ایرانیان و تالار بزرگ کشور است، به صورت صوتی و تصویری منتشر کند.

ترانه‌های خط شکن/ رضا یزدانی
این که بعد ازانتشار آلبوم «هیس» در سال 85 چه اتفاقاتی افتاد که یزدانی تا به امروز آلبوم جدیدی را وارد بازار موسیقی کشور نکرده است؛ برای خودش ماجراها دارد. یزدانی پس از این که مسعود خان کیمیایی را مجذوب آثار خود کرد، با یک تغییر مسیر ملموس وارد دنیای سینما و تصویر شد و پس از تجربه‌های پر خاطره ای مثل «حکم» و «رئیس» استاد و حضوری متفاوت در تلویزیون با خواندن تیتراژ «مرگ تدریجی یک رویا» و خواندن ترانه قهرمانی تیم استقلال در مستند پر سرو صدای «آبی استقلال 2» به یک باره موقعیتی ویژه را به دست آورد و این اواخر هم با «محاکمه درخیابان» ثابت کرد سرقفلی تمام فیلم‌های کیمیایی شش دانگ به نام او زده شده است. کار به همین جا ختم نشد و ایفای یکی از نقش‌های اصلی اپیزود دوم «طهران، تهران» کار را به جایی رساند که او آرام آرام از پیشه اصلی خود فاصله بگیرد و همین اتفاقات باعث دوری چهار ساله او از بازار موسیقی کشور شود. اما این دوری قرار است ظرف 40 روز آینده با آلبوم «ترانه‌های خط شکن» پایان یابد؛ آلبومی که قرار است عطش عشق راک‌های طرفدار یزدانی را برطرف کند. دو قطعه  «نگران خودمم» و «خلیج فارس» هم جزء قدیمی ترین کار‌های آلبوم هستند. «بهروز پایگان» و «فرزین قره گوزلو» اکثر تنظیم‌ها را بر عهده داشته و خود یزدانی هم ملودی‌ها را ساخته است. مثل همیشه یغما گلرویی ترانه سرای اول آلبوم است و البته چند ترانه سرای جوان از جمله حمید زاهد زاده هم او را یاری کرده اند.

سنتی‌ها
کنسرت ماهور/ حسین علیزاده
حسین علیزاده اگر چه در سال جاری همچون بسیاری دیگر از استادان موسیقی سنتی در ایران برنامه ای را به اجرا در نیاورد اما به همراه کیهان کلهر و با خوانندگی حمیدرضا نوربخش کنسرت‌های متعددی را در سالن‌های معتبر آمریکا از جمله «کارنگی» نیویورک و دانشگاه ‌هاروارد شهر بوستون و همچنین شهرهای ساراتوگا، لس آنجلس، ونکوور و تورنتو به اجرا درآورد. به نظر می‌رسد که فعلا خبری از اجراهای زنده، توسط او درایران نباشد و تنها باید به آثاری که از او منتشر می‌شود، قناعت کرد. اما قرار است انتشارات آوا خورشید اثری از او منتشر کند. آلبوم «کنسرت ماهور» برگرفته از برنامه ای است به همین نام که آن را در سال 73 به همراه ارشد طهماسبی و مجید خلج در آمریکا برگزار کرده و همان طور که از اسمش پیداست در دستگاه ماهور اجرا شده است.
 
مستند نواهای گمشده/ حسین علیزاده
 استادان موسیقی ایران در این سالها، بیشتر وقت‌ها بار مسوولیت خیلی‌ها را بر دوش کشیده اند. خیلی‌هایشان یک تنه برای معرفی موسیقی ایران در جهان تلاش کرده اند. بعضی‌هایشان به تنهایی پژوهش‌هایی را به انجام رسانده اند که کار یک تیم تحقیقاتی بزرگ است و حالا هم حسین علیزاده در مستندی با نام «نواهای گمشده»، تلاش کرده است تا به معرفی سازهای باستانی ایران بپردازد که سال‌هاست فراموش شده اند و دیگر خبری از آنها در ارکستر‌های موسیقی سنتی نیست؛ سازهایی که البته خیلی‌هایشان به اندازه ای دارای توانایی هستند که می‌توان با آنها بسیاری از کمبودهایی را که در صدا دهی ارکسترها وجود دارد و مانع از تحقق بسیاری از ایده‌ها می‌شود، برطرف ساخت. این مستند تصویری هم البته خبر خوش دیگری برای دوستداران علیزاده است که به زودی منتشر می‌شود.
 
هزار گیسو/ ملیحه سعیدی
ملیحه سعیدی، بانوی قانون نواز ایرانی مدت‌هاست که به تنهایی تلاش‌های بسیاری را در راه ارتقای ساز قانون انجام می‌دهد. او به همراه همسرش سازی را که بیشتر به عنوان یک ساز عربی شناخته می‌شد، به عنوان سازی ایرانی ضبط کرد. پیش از آن، ساز قانون در ایران «هزار گیسو» نام داشت؛ چرا که سیم‌های آن از روده حیوانات بود و اضافه سیم‌ها هم در سمت راست ساز آویزان بود که شبیه گیسو میشد. او حالا قرار است مجموعه هزار گیسو را که شامل 100 سال قانون نوازی در ایران است با حمایت حوزه هنری به انجام رساند.

مجموعه آثار/ لوریس چکناواریان
 علاقه مندان موسیقی و آن‌هایی که موسیقی برایشان ارزش بیشتری از ناله و نفرین‌ها یا قربان صدقه‌های عاشقانه دارد و دلشان می خواهد تا آن را به شکل جدی تری دنبال کنند، حتما زحمت خواندن کتاب‌هایی را هم به خود خواهند داد که در این زمینه به انتشار درمی‌آیند.
به خصوص این که این کتاب‌ها مجموعه آثار اپرا و سمفونی‌های لوریس چکناواریان باشد؛ آن هم در 8500صفحه که باید آن را حاصل 50 سال تلاش این آهنگساز در عرصه موسیقی دانست. این آثار شامل چهار اپرا، پنج سمفونی و تمامی کنسرت‌های او در طول نیم قرن گذشته است. این اما تمام ماجرا نیست. این آهنگساز همچنین 12 قطعه رت بر اساس اشعار فردوسی برای صدای شهرام ناظری ساخته که چند سالی است از انتشار آنان خبری نیست اما با توجه به فعالیت‌های اخیر استاد ناظری در زمینه فردوسی خوانی، امید به انتشار آنان در همین ماه‌ها می‌رود.
 
گرفتاری/ علیرضا افتخاری
علیرضا افتخاری در آخرین گفت و گویی که انجام داده، اعلام کرده است که از این پس تعداد آلبوم‌های کمتری را به بازار موسیقی عرضه خواهد کرد. این شاید خبر خوشی باشد برای تمام طرفداران خواننده ای که خیلی‌ها صدایش را آسمانی می دانند چون در این سال‌ها تعداد آثار منتشرشده او به اندازه ای بوده که مانع از آن می‌شود که فرصت لازم برای گوش دادنشان فراهم شود. با وجود این به زودی آلبوم «گرفتار» او به آهنگسازی جلیل عندلیبی منتشر می‌شود. این اثر شامل دو لوح فشرده به نام‌های «گرفتار» و «جاده ابریشم» است که می‌توان در آن تصانیفی چون گرفتار، زندگی و... را مشاهده کرد.
اشعار این آلبوم از وحشی بافقی، ابوالقاسم لاهوتی و هما میر افشار است و یکی از قطعات این آلبوم، تصنیف زندگی است که سال‌ها قبل عبدالوهاب شهیدی آن را خوانده است. مجوز این آلبوم به نام شرکت ایران مولانا دریافت شده اما با طراحی و بسته بندی شرکت آوای باربد منتشر شده است.
 
باده نوشین، عاشقی، هوای آفتاب/ سالار عقیلی
سالار عقیلی این روزها به همراه گروه موسیقی دستان مشغول برگزاری کنسرت دراروپاست. این اما تمام فعالیت‌های عقیلی نیست. به نظر می‌رسد که خواننده جوان و خوش صدای موسیقی ایران امسال را با انتشار سه اثر بسیار فعال آغاز کند. قرار است آلبوم «عاشقی» او همین روزها به بازار عرضه شود. او این آلبوم را با همکاری ارشد طهماسبی (آهنگساز و نوازنده تار) منتشر کرده است. این چهارمین آلبوم عقیلی و ارشد طهماسبی است که آواز آن به صورت «مرکب خوانی» اجرا شده است. همچنین آلبوم «هوای آفتاب» با همکاری نوید دهقان (که کنسرت سال 87 این هنرمند را در تالار وزارت کشور در بر می‌گیرد) هم به زودی منتشر می‌شود. دیگر آلبوم منتشر شده این هنرمند «باده نوشین» است که با آهنگسازی هوشنگ فراهانی توسط انتشارات سروش منتشر خواهد شد. باده نوشین توسط سروش منتشر می‌شود و بقیه آلبوم‌ها توسط انتشارات «آوای باربد».
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 255
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 برنامه‌های سالار عقیلی برای سال جدید!
 پرفروش‌ترین آلبوم‌های زمستانی سنتی و پاپ
سیر کردن در آهنگ‌های معروف وطنی!
نگاهی به تازه‌ترین تصنیف محمدرضا شجریان
بهترین بی‌کلام‌های موسیقی ایرانی!