چقدر در ماه درآمد دارید؟ بیشتر از 500-400 هزار تومان؟ برای دیدن یک اجرای زنده موسیقی حاضرید چقدر پرداخت کنید؟ بیشتر از ده درصد درآمدتان در یک ماه؟ آیا...

به ساز و بفروش!
 در فصل داغ کنسرت‌های پاپ به دنبال پاسخ این سوال رفتیم که چرا بلیت کنسرت‌های موسیقی این قدر گران است؟
چقدر در ماه در آمد دارید؟ بیشتر از 500-400 هزار تومان؟ برای دیدن یک اجرای زنده موسیقی حاضرید چقدر پرداخت کنید؟ بیشتر از ده درصد درآمدتان در یک ماه؟ آیا بلیت کنسرت در ایران واقعا گران است؟ این‌ها سوال‌هایی هستند که شاید برای شما هم زمانی که پشت گیشه بلیت فروشی برای تهیه بلیت می‌روید و قیمت‌های عجیب و غریب آن‌ها را می‌بینید برایتان پیش آمده باشد. بلیت کنسرت گران‌ترین کالای فرهنگی این روزهاست. علت گران بودن این بلیت‌ها چیست؟ چقدر از این پول سهم هنرمندان است و چقدر در جیب تهیه کننده‌ها می‌رود؟ اصلا در آمد یک شب کنسرت چقدر است؟ برای انجام یک کنسرت چه هزینه‌هایی می‌شود؟ این‌ها سوال‌هایی هستند که ما در این پرونده به دنبال جواب دادن آن‌ها بوده ایم.
 
*درآمد 70 میلیون تومان برای یک شب فقط مربوط به بلیت فروشی می‌شود. در بعضی از کنسرت‌ها کمک‌های اسپانسر هم به این رقم اضافه می‌شود.
* هزینه‌ها از جمله اجاره سالن و قیمت تمام شده برای هر صندلی بر اساس سالن همایش برج میلاد که ظرفیت بلیت فروشی برای 1800 نفر دارد و این روز‌ها بیش از هر سالن دیگری میزبان گروه‌های موسیقی است، تنظیم شده است.
* هزینه‌ها ی برگزاری بر اساس کنسرت گروه آریان که در پاییز گذشته بر گزار شده تنظیم شده اند.
* قیمت بلیت کنسرت‌هایی که این روزها برگزار می‌شوند، بین 25 تا 50 هزار تومان است.
* رقم‌ها تقریبی هستند و با در نظر گرفتن هزینه‌هایی پیش‌بینی نشده به عدد بزرگ ترشان گرد شده‌اند.

اجاره سالن  20 میلیون تومان
خوان اول برگزاری یک کنسرت موسیقی، اجاره یک سالن خوب است. معمولا تعریف برگزار کنندگان کنسرت از یک سالن خوب، سالنی است که امکانات نور و صدا و پارکینگ و... خوبی داشته باشد و تعداد صندلی‌هایش هم زیاد باشد. البته معمولا تمام این شرایط با هم جور نمی‌شوند. در ایران سالنی وجود ندارد که تمام استاندارد‌های برگزاری یک کنسرت موسیقی را داشته باشد و تعداد صندلی‌های آن هم زیاد باشند. سالن همایش برج میلاد نسبت به سالن‌های دیگر بیشتر این شرایط را دارد. تعداد صندلی‌های سالن حدود 2 هزارتاست که البته تمام آن‌ها به خاطر وضعیتی که در سالن دارند قابلیت بلیت فروشی ندارند. معمولا کنسرت گذارها برای این سالن 1800 بلیت بیشتر نمی‌توانند بفروشند. از این 1800 تا فقط 400 تا از صندلی‌ها هستند که با حداکثر قیمت که معمولا 50 هزار تومان است می‌شود فروخت و همین طور قیمت بلیت‌ها پایین می‌آیند تا 25 هزار تومان.
نسبت هزینه: 29 درصد درآمد
سهم هر صندلی: 12هزار تومان
 
نور و صدا 4 میلیون تومان
معمولا سالن‌ها خودشان این امکانات را ارائه می‌کنند، البته با یک قرارداد جداگانه. خود کنسرت گذارها هم می‌توانند خودشان این امکانات را فراهم کنند، اما به دردسرش نمی‌ارزد. برای همین هم ترجیح می‌دهند از همان امکانات سالن‌ها استفاده کنند. هر چند همیشه هم از کیفیت بد این سیستم‌ها می‌نالند ولی در نهایت امکانات آماده سالن‌ها خیلی برایشان به صرفه تر است تا این که بخواهند همه را از بیرون بیاورند.
نسبت هزینه: شش درصد درآمد
سهم هر صندلی: 2200 تومان

جانبی 3 میلیون تومان
هزار و یک جور هزینه‌های ریز و درشت دیگر هم هست که شاید هیچ کدامشان به چشم نیایند. اما وقتی روی هم جمع می‌شوند، مبلغ هنگفتی می‌شوند. این هزینه‌ها شامل چاپ بلیت و راهنمای کنسرت و ساخت دکور و از این جور چیزها می‌شود.
نسبت هزینه : چهار درصد درآمد
سهم هر صندلی: 1600 تومان

انتظامات  2 میلیون تومان
اداره اماکن برای تامین امنیت کنسرت مبلغی را دریافت می‌کند. این رقم معمولا با توجه به وضعیت کنسرت و میزان جمعیت و با توجه به سختی کار تامین امنیت مراسم بالا و پایین می‌شود مثلا در مورد کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا که سه سال پیش در سالن وزارت کشور برگزار شد، مدیر برنامه کنسرت مدعی بود که اداره اماکن برای برگزاری هر شب 5 میلیون تومان درخواست کرده است. البته اداره اماکن آن را رد کرد و در نهایت موضوع به خوبی و خوشی تمام شد. با این که این مبلغ برای سالن‌های مختلف فرق می‌کند اما معمول آن 2 میلیون تومان برای هر شب است.
نسبت هزینه: سه درصد درآمد
سهم هر صندلی: 1100 تومان
 
تهیه کننده  10 میلیون تومان
نقش اصلی در برگزاری کنسرت‌ها، تهیه کننده یا همان کنسرت گذارها هستند؛ برای این که تمام هزینه‌ها را آن‌ها به عهده می‌گیرند و در نهایت قیمت بلیت‌ها را هم آن‌ها تعیین می‌کنند. با همه این‌ها هیچ تضمینی برایشان وجود ندارد که چقدر سود از برگزاری کنسرت نصیبشان شود. برای این که آنها سودشان را پس از پرداخت تمام هزینه‌های کنسرت محاسبه می‌کنند و به قول معروف هر چقدر ته دخلشان بماند برای خودشان بر می‌دارند. اگر هزینه‌های یک کنسرت خیلی بیشتر از حد معمول باشد یا بلیت‌هایش فروش نرود، باید یک مقدار هم از جیبشان بگذارند.
نسبت هزینه : 15 درصد
سهم هر صندلی: 7800 تومان
 
تبلیغات      5 میلیون تومان
یک کادر کوچک تبلیغی در صفحه آخر یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار که ممکن است شما بارها با آن برخورد کرده باشید؛ چیزی حدود یک میلیون و نیم برای برگزار کننده کنسرت آب می‌خورد. حالا اگر کنسرت گذار بخواهد شش تا از این کادرهای تبلیغاتی در روزنامه منتشر کند چیزی حدود 9 میلیون تومان برایش آب می‌خورد؛ این غیر از هزینه بیل بورد و دیگر کارهای تبلیغاتی ای است که معمولا برای یک کنسرت انجام می‌دهند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر هزینه تبلیغات را بر تعداد شب‌های کنسرت تقسیم کنید،‌ چیزی حدود 5 میلیون تومان برای هر شب آب می‌خورد.
نسبت هر هزینه: هفت درصد
سهم هر صندلی: 2800 تومان
 
عوامل       5/3 میلیون تومان
هر کنسرت کلی عوامل دیگر دارد که کارهای پشت صحنه و تدارکات را برعهده دارند؛ کارهایی مثل انتظامات داخل سالن، کنترل بلیت‌ها، عکاسی و فیلم برداری و خیلی کارهای دیگر. اما هزینه این عوامل معمولا بالاتر از 3 تا 4 میلیون تومان نمی‌زند.
نسبت هر هزینه: 5 درصد
سهم هر صندلی: 2هزار تومان

هنرمندان     20 میلیون تومان
شاید خیلی‌ها که از دور نگاه می‌کنند تصور کنند که بیشتر درآمد این کنسرت در جیب هنرمندانی می‌رود که این برنامه را اجرا می‌کنند، اما همیشه هم این طور نیست. فکر کنید یک گروه 20 نفری که برای اجرای کنسرت چند ماه تمرین کرده اند، درآمد یک شب کنسرت‌شان می‌شود 20 میلیون تومان؛ یعنی اگر بخواهند به صورت مساوی بین خودشان تقسیم کنند، نفری یک میلیون بیشتر به هر کدام نمی‌ر‌سد. معمولا هنرمندان با تهیه کننده کنسرت قرارداد می‌بندند و دستمزد شخصی می‌گیرند. در نتیجه فروش بلیت‌ها و قیمت آنها  تاثیری در دستمزد آن‌ها ندارد.
نسبت هزینه: 30درصد
سهم هر صندلی:  12هزار تومان
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 266/ سید علی اصغر رضوی
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
سالن‌ها ايرانی، قيمت‌ها هاليوودی!!
 بزرگان فراموش شده‌ ملك پدری و سروران سرزمین اجنبی
 بازار داغ آلبوم‌های جدید چهره‌های موسیقی در فصل بهار!
ماجرای جالب فروش اشیاء پرخاطره هالیوود!!
 بهترین آلبوم‌های دهه 80 میلادی به انتخاب رولینگ استون