شهداد روحانی
مطمئنا جایزه اسکار برای من نمره 20 نیست. البته شاید با گرفتنش دستمزدم بیشتر شود. آرزوی من اگر بخواهم از صمیم قلب بگویم، دوست دارم...
 
شهداد روحانی رهبر 52 «ارکستر سمفونیک دنی اکه» همچنان می‌خواهد رهبری ارکستر سمفونیک برلین را تجربه کند، با این​حال او پیش از آغاز جشنواره موسیقی فجر به ایران آمد تا بار دیگر ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کند. و می‌داند که چه حرف‌هایی این طرف و آن طرف به سبب این همکاری برایش درمی‌آورند، او هدفی از این کار دارد که آ‌ن‌را با چلچراغ در میان گذاشته است.
 
همکاری با جشنواره کمی بحث‌های حاشیه‌ای به دنبال دارد از آنها خبر دارید؟
بله کم و بیش من از سال 2001 تقریبا هر سال یک بار با ارکستر سمفونیک تهران اجرا داشتم. فقط از سه سال بیش تا امسال فاصله افتاد. این بار برنامه آمدن من، با جشنواره همزمان شده است. مهم برای من همکاری با ارکستر سمفونیک تهران است و برنامه‌ریزی نکرده بودم که برای جشنواره اجرا کنم. من اعتقاد دارم اگر دانشی هست، باید به نسل‌های بعدی منتقل شود. در هر شرایطی که باشم، این کار را انجام می‌دهم.
 
پس آن شور و شوقی که نوازنده‌های ارکستر سمفونیک از شما، رفتار و حضور شما تعریف می‌کنند هم از همین نظریه می‌آید؟
اصلا همین باعث می‌شود، من بیایم. بچه‌ها در شرایط خیلی خوبی نیستند و وقتی با هم همکاری می‌کنیم. خوشبختانه جو عوض می‌شود و احساس می‌کنم این تأثیر مثبتی روی بچه‌ها دارد. راستش آمدنم به ایران و همکاری با ارکستر برای من آسان نیست. چون روزنامه‌های آن طرفی چیزهایی می‌نویسند که خیلی حقیقت ندارد. من هدفم برای خودم روشن است مهم‌ترنی مسئولیتم این است که اگر هنر و دانشی دارم، باید به نسل‌های بعدی کشورم منتقل شود.
 
در ایران یکی از مهم‌ترین نقدهایی که به شما می‌شود، آن آلبوم مشترک با علیرضا عصار است، اینکه چرا شهداد روحانی که در رده بالای موسیقی کلاسیک کار می‌کند، با یک خواننده پاپ کار کرد؟
من خیلی با خواننده کار نمی‌کنم چون آهنگ‌سازی هستم که دوست دارم روی آهنگ حرف‌هایم را بزنم. کارهای ایشان زیبا بودند و آقای عصار هم از پس کار خودش برمی‌آمد. اجراهای خوبی صورت گرفت و خاطره خوبی از آن کار دارم.
 
امکان دارد که چنین همکاری‌هایی ادامه‌دار باشد؟
من اگر چند مورد را بپسندم، اشکالی برای همکاری نمی‌بینم. یکی اینکه کار مورد قبولم باشد. دیگر، شخصیت آن هنرمند خیلی برایم مهم است و اینکه باید من به قول معروف دست و بالم باز باشد برای اینکه کار به چه شکلی اجرا و ضبط شود اگر اینها باشد مشکلی برای همکاری نیست.
 
در زمینه موسیقی فیلم، شما فقط «سلام سینما» را در این‌جا کار کردید؟
سلام سینما هم در واقع استفاده از موسیقی‌های قبلی من بود. موسیقی فیلم باید برای همان صحنه نوشته شود. البته گاهی پیش می‌آید که یک موسیقی قبلا ساخته شده با یک صحنه تناسب دارد. مثلا الان از من سه تا سی‌دی در بازار خارج از ایران هست که جزو موسیقی لایبرری موزیک قرار می‌گیرد که از 10 سال، 15 سال پیش خیلی آن‌جا پا گرفته است. مثلا شما 10 دقیقه موسیقی می‌سازید در مورد «فرار» یا مثلا ً 10 قطعه کوتاه در مورد «جنگ».
 
در ایران و خارج از ایران شما را با کنسرت یانی می‌شناسند. چون آن کار، تولید جدیدی بود و در آن زمان، مانند آن انجام نشده بود. چه عاملی وجود داشت که آن کار را متمایز می‌کرد؟
موسیقی یانی، موسیقی یونانی است و من سعی کردم در تنظیم، از ترکیب موسیقی غربی و موسیقی شرقی استفاده کنم تا نتیجه‌اش کار تازه‌ای شود. اجرای کار هم توسط ارکستر فیلارمونیک لندن انجام شد. گروه دیگری که در واقع گروه ریتم ما بودند، با سازها و نوع اجرایشان تلفیقی از جز آمریکایی ارائه می‌دادند و به هر حال این موسیقی به دل شرقی‌ها و غربی‌ها نشست و جایش را در تمام دنیا باز کرد. آن کنسرت حتی برای یانی هم یک تحول جدید بود در آن کنسرت من هم رهبری ارکستر را به عهده داشتم و هم ویولن می‌زدم.
 
برادرزاده‌تان رویایش گرفتن اسکار موسیقی است، شما هم دنبال همچین چیزی هستید؟ اصلا آزوی شما چیست؟
راستش خیلی در موردش فکر نکردم. من فقط مثل یک کارگری که با کارش ساختمان را می‌سازد دارم کارم را جلو می‌برم باید دید به کجا می‌رسیم. مطمئنا جایزه اسکار برای من نمره 20 نیست. البته شاید با گرفتنش دستمزدم بیشتر شود. آرزوی من اگر بخواهم از صمیم قلب بگویم، دوست دارم مردم ایران در هر جای دنیا که هستند در بهترین شرایط باشند حالا برای من که موزیسین هستم واقعا دوست دارم موزیسین‌های ایرانی به چیزی که استحقاقش را دارند برسند و جزو بهترین‌ها در دنیا باشند اما راستش بردن جایزه‌ها برایم مهم نیست.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
مصاحبه با شهداد روحانی
 گفت‌وگو با میلاد عمرانلو، سرپرست گروه آوازی تهران
 مصاحبه با محمدرضا شجریان در روز 70 سالگی‌اش
كوبنده مثل داركوب!
گفت وگو با فرشید اعرابی نوازنده و آهنگساز