از ستاره پسیانی تا مهدخت مولایی: پرکارترین بازیگران زن تئاتر + عکس
در این گزارش بازیگرانی که در تئاتر سال گذشته در بیش از یک اثر به ایفای نقش پرداخته اند را معرفی می نماییم

پرکارترین بازیگران زن تئاتر پیش از شیوع بیماری کرونا

تئاتر همواره یکی از هنرهای محبوب در میان اهالی هنر بوده و طی سال‌های گذشته نیز فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده است، هرچند این هنر این روزها یکی از کابوس‌های سالیان گذشته خود را پشت سر می‌گذارد اما این هنر طی سال گذشته یادآور دوران خوبی برای دوستداران نمایش بود. پیش از تعطیلات طولانی مدت تئاتر به دلیل شیوع بیماری کرونا این هنر شاهد روی صحنه رفتن آثار متعددی بود، آثاری که در آن بازیگران مختلفی حضور داشتند، به همین مناسبت به معرفی بازیگرانی که در تئاتر سال گذشته در بیش از یک اثر به ایفای نقش پرداخته اند خواهیم پرداخت. 

الهه شه پرست

الهه شه ‌پرست متولد ۱۳۶۴ و فارغ‌التحصیل کارگردانی از دانشگاه سوره است. از آثار و فعالیت‌های این هنرمند می‌توان به تفنگ میرزا رضا بر دیوار است و در پرده‌ سرم شلیک می‌کند، گور به گور، شیش و بش، ناسور، خشم اژدها، دو روی روایت نادری، وو، بالاخره این زندگی مال کیه، بالستیک زخم، تیم شنا، مضحکه دزدها و سرآشپز پیشنهاد می‌کند اشاره کرد.

الهه شه پرست
الهه شه پرست

شه‌پرست سال ۹۸ در ۶ نمایش ایفای نقش کرده است؛ یک ساعت آرامش نوشته فلوریان زلر و به کارگردانی سید جواد روشن از ۱۹ فروردین تا ۱۸ اردیبشهت سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر، وقتی کبوترها ناپدید شدند نوشته سوفی اکسانن و کارگردانی هستی حسینی از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد و ۲۲ شهریور تا ۲ آبان در تئاتر مستقل تهران، رویای یک شب نیمه تابستان نوشته ویلیام شکسپیر و کارگردانی مصطفی کوشکی از ۳۱ تیر تا ۸ شهریور در تئاتر مستقل تهران، رگ نوشته ایوب آقاخانی، ویدا دانشمند و فرهاد امینی و کارگردانی ایوب آقاخانی از ۴ شهریور تا ۱۹ مهر در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر، سکوت سفید نوشته تام استوپارد و کارگردانی کوروش سلیمانی از ۱۹ آبان تا ۲۹ آذر در سالن ۱ عمارت نوفل لوشاتو و پسر نوشته فلوریان زلر و کارگردانی علی مقدم از ۲۰ بهمن تا ۲۰ اسقند در سالن ۱ عمارت نوفل لوشاتو.

سوسن پرور

سوسن پرور زاده ۲۸ آبان ۱۳۵۴ در اراک بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. وی از سال ۱۳۷۲ بازی در تئاتر را آغاز کرده و در سال ۱۳۸۷ با سریال بزنگاه به شهرت رسید. از آثاری که او ایفای نقش کرده می‌توان زندان زنان، ردکارپت، روزگار قریب، خوب بد زشت، هایلایت و مکبث را نام برد.

سوسن پرور
سوسن پرور

پرور سال گذشته با ۴ نمایش مثبت فکر کن به نویسندگی و کارگردانی علی دهبان از ۶ مرداد تا ۸ شهریور در تئاتر هامون، ساعت نوشته امانوئل روبلس و کارگردانی مهدی رشیدی و حمیدرضا هدایتی از ۷ مهر تا ۱۶ آبان در تالار حافظ، فیلادلفیا من دارم میام نوشته برایان فریل و کارگردانی الهام صحت از ۷ آذر تا ۶ دی در سالن ۲ تماشاخانه سپند و سه تفنگدار و یکی نوشته عقیل جماعتی و کارگردانی مهدی شاه حسینی از ۲۰ دی تا ۱۴ بهمن در سالن ۲ تماشاخانه سپند در تئاتر حضور داشته است.

الهام شعبانی

الهام شعبانی متولد ۱۳۶۰ طراح لباس و بازیگر تئاتر و تلویزیون و سینما اهل ایران است. وی دارای مدرک لیسانس طراحی لباس و مدرک معرق است. او دانش آموخته طراحی لباس از دانشگاه الزهرا است. این بازیگر با سابقه تئاتر و سینما چند سالی است که در حوزه طراحی لباس در تئاتر، سینما و تلویزیون نیز فعالیت می‌کند. هملت، گنجفه، باغ شکرپاره، یادم تو را فراموش، گاندو، ریکاوری، راپورت‌های دکتر مصدق، خواب زمستانی، مکبث، ترنج، ناتمام، مخاطب خاص، من چه جوری یک.. و داستان‌های میان رودان از جمله کارهای درخشان بازیگری و طراحی لباس شعبانی محسوب می‌شوند.

الهام شعبانی
الهام شعبانی

او سال گذشته در ۳ نمایش غلامرضا لبخندی به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج از ۱۸ فروردین تا ۱۷ اردیبشهت در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، کمیته نان به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج از ۲۳ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر و اتینا نوشته رسول کاهانی و کارگردانی حسین دیردار از ۹ مرداد تا ۸ شهریور در سالن شماره ۱ خانه نمایش مهرگان به ایفای نقش پرداخته است. او همچنین طراح لباس ۷ نمایش نیز در سال ۹۸ بوده است؛ غلامرضا لبخندی، کمیته نان، مگس، اتینا، قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی، من یه زنم صدامو می‌شنوین و جنایات قلب.

بهناز بستان دوست

بهناز بستان‌دوست متولد ۲۶ تیر ۱۳۵۳ بازیگر باسابقه تئاتر، رادیو و سینما فارغ التحصیل رشته نمایش از دانشگاه آزاد است و با بزرگانی نظیر داود میر باقری، سیاوش طهمورث، میکائیل شهرستانی، گلاب آدینه و اکبر زنجانپور همکاری داشته است. او فعالیت خود را با تئاتر شروع کرد و در سال ۱۳۷۳ با نمایش تئاتر تلویزیونی مجموعه طنز، به کارگردانی محمد رحمانیان به صحنه رفت. یکسال بعد از ورود به تئاتر از سال ۷۴ بعنوان بازیگر به رادیو رفت و قریب به ۳۰۰۰ نمایش و سریال رادیویی بازی کرد، او علاوه بر این نویسنده نمایش رادیو نیز می‌باشد.

بهناز بستان دوست
بهناز بستان دوست

مجموعه بلند صبح چهار فصل در سال ۱۳۹۱ از جمله پر مخاطب‌ترین برنامه ایشان در رادیو بود که استقبال خوبی از آن شد. بستان دوست اولین بار در سال ۱۳۷۶ با فیلم سینمایی ساحره جلوی دوربین رفت، اما بعد از ۲۲ سال تجربه بازیگری در سال ۹۵ با سریال چرخ و فلک وارد قاب تلویزیون شد. او سال گذشته با ۳ نمایش وقایع اتفاقیه نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی شهرام عبدلی فروردین ماه در تماشاخانه سنگلج، روباه نوشته شهرام سلطانی و به کارگردانی معصومی خزایی ۲ تا ۳۱ تیر در پردیس تئاتر شهرزاد و رگ نوشته ایوب آقاخانی، ویدا دانشمند و فرهاد امینی و کارگردانی ایوب آقاخانی از ۴ شهریور تا ۱۹ مهر در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر در تئاتر حضور داشت.

مهدخت مولایی

مهدخت مولایی متولد ۱ اردیبهشت ۱۳۷۰ در تهران و دانش آموخته رشته بازیگری است. او فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد. تجربه حرفه‌ای اولین حضور او در فیلم بلند، بازی در نقش کوتاهی در فیلم دختر به کارگردانی رضا میرکریمی سال ۱۳۹۴ بود. مولایی در آااادت نمی‌کنیم، ویلایی‌ها و ترور خاموش نیز ایفای نقش کرده است.

مهدخت مولایی
مهدخت مولایی

او سال گذشته در سه نمایش سیزیف به نویسندگی محمدصادق گلچین عارفی و کارگردانی محمد برهمنی از ۱۶ خرداد تا ۲۸ تیر در تئاتر مستقل تهران، پرواز عمود کبوتر دریایی دودی بر فراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس نوشته پویا پیرحسینلو و کارگردانی سیما شیبانی از ۱۶ دی تا ۲۰ بهمن در سالن ۲ تماشاخانه سپند و الویرا ۲۰۲۰ نوشته بریژیت ژاک و کارگردانی بابک کریمی از ۲۷ بهمن تا ۲۶ اسفند در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر بازی کرده است.

ستاره پسیانی

ستاره پسیانی زاده ۱۷ شهریور ۱۳۶۴ بازیگر سینما و تئاتر است. وی دختر آتیلا پسیانی و فاطمه نقوی بازیگران سینما و تلویزیون است. او برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن در سی و ششمین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر در بخش مسابقه ایران (ب) برای بازی در نمایش «صد در صد» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی است. از نمایش‌های او می‌توان به تجربه‌های اخیر، شکلک، مرگ هوتن، خدای کشتار، دکلره، اگه بمیری، اتاق ورونیکا و الیورتوئیست اشاره کرد.

ستاره پسیانی در تئاتر کمدی
ستاره پسیانی در تئاتر کمدی

او در سال ۹۸ در سه نمایش صد در صد نوشته مارکس لید و به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی از ۱۷ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد، بداهه نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی آروند دشت‌آرای از از ۱۸ مهر تا ۲۲ آبان سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و سپس در تماشاخانه ملک و قصر موروثی خاندان فرانکنشتاین به نویسندگی و کارگردانی آتیلا پسیانی از ۱۶ آبان تا ۲۲ آذر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر ایفای نقش کرده است. 

 

بیشتر بدانید : آیا بازیگران زن فروش تئاتر در تهران را تضمین می کنند؟!


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mizanonline.com