هنرمعرق بازی طبیعت با هنر است . وقتی تابلویی با رنگهای متفاوت چوب بدست می آید،شاید برای کسی که چوب را نمی شناسد جای تعجب باشد که چگونه این همه تنالیته رنگی را می توان از چوب بدست آورد . ..
 

هنرمعرق بازی طبیعت با هنر است. وقتی تابلویی با رنگهای متفاوت چوب بدست می آید،شاید برای کسی که چوب را نمی‌شناسد جای تعجب باشد که چگونه این همه تنالیته رنگی را می توان از چوب بدست آورد. در شیوه جدید معرق، حتی می‌توان پرتره ای را بوسیله تنوع رنگی چوب بوجود آورد، و این اوج بازی و مهارت هنرمند است که چه نوع رنگ و از چه نوع چوبی برای کار معرق استفاده کند. کسانی که کار معرق انجام داده اند می‌دانند انتخاب نوع چوب و و خوش نقش بودن چوب چقدر در کیفیت تابلو معرق اهمیت دارد و چه کار سخت و استادانه ای است. شاید برش معرق با تمرین و ممارست حاصل شود اما انتخاب چوب علاوه بر آشنایی با انواع چوبها به درک زیبایی شناسی هنرمند هم نیازمد است .

آنچه باعث تمایز یک تابلو معرق زیبا و با کیفیت از نوعهای دیگر (بازاری ) آن می‌شود, علاوه بر برش خوب و نداشتن درز بین تکه های بریده، انتخاب چوب هایی با کیفیت و خوش رنگ و خوش رگه می‌باشد. متاسفانه امروزه کارهای زیادی با اسم معرق وارد بازار شده است که با معرق واقعی فاصله زیادی دارد و شاید اگر کسی معرق واقعی را نشانسد نداند که برخی از تابلو با چوبهای رنگ شده ساخته شده اند و سود جویان آثار هنر از این عدم آگاهی مشتریان این تابلو هار را به قیمت گزاف می‌فروشند. هدف ما ابتدا آشنایی شما با هنر معرق است و بعد برای علاقمندان این هنر بیان روش کار معرق است و بعد  ما گامی فراتر نهاده ایم  برای کسانی که به این کار مشغولند و بصورت روش غیر آکادمیک به این هنر می‌پردازند اطلاعات تخصصی و دانشگاهی این هنر را چون آسیب شناسی و شناخت انواع چوب ها را  برای شما آورده ایم. هدف ما شناخت بهتر و ارتقا دادن این هنر زیباست.
 
 جلوه‌هايى زيبا از هنر معرق (گزارش تصويرى)
 
معرفی و تاریخچه معرق
ابزار و مواد اولیه معرق
مراحل اجراى يك تابلوى معرق
گونه‌هاى مختلف هنر معرق
آسیب شناسی معرق
 
 
تهیه و تنظیم : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ _ نسرین شاهرخی
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ