خوشنویسی
حتماً لازم نیست خطاط باشی یا بخواهی خطاط بشوی. خوب است كه گاهی سراغ این هنر بروی و ساعتی سرت را با انواع و اقسام خط‌های عجیب و غریب گرم كنی. یك بار امتحان كنید...
 
 برای بعضی‌ها كار و كاسبی است و برای بعضی‌ها سرگرمی. خیلی‌ها هم مثل هر هنری سراغش می‌روند و بعد از مدتی بی‌خیالش می‌شوند
 این حرف‌ها مهم نیست، مهم این است كه در این دوره و زمانه، خطاطی و خوشنویسی هنر است. باید اعتراف كرد كه گاهی از ساعت‌ها خیره شدن به بعضی از آثار خوشنویسی و خطاطی سیر نمی‌شوی. حتماً لازم نیست خطاط باشی یا بخواهی خطاط بشوی. خوب است كه گاهی سراغ این هنر بروی و ساعتی سرت را با انواع و اقسام خط‌های عجیب و غریب گرم كنی. یك بار امتحان كنید. نگاه كردن به دستنویس‌ها و سیاه مشق‌ها، دل و دماغ عجیبی به آدم می‌دهد.

 كجا خطاطی یاد بگیریم؟

 اكثر مراكز فرهنگی منطقه كلاس‌های خوشنویسی برگزار می‌كنند و برای خطاط شدن فقط كافی است به یكی از این مراكز سر بزنید و ثبت‌نام كنید. فرهنگسرای سالمند روزهای یكشنبه و سه‌شنبه از ساعت 15 تا 17 دوره خوشنویسی نستعلیق و تحریری را برگزار می‌كند. همچنین خانه فرهنگ حافظیه روزهای چهارشنبه از ساعت 15 تا 16:30، خانه فرهنگ مهرآور روزهای یكشنبه از ساعت 15:30 تا 17، مجتمع كوثر روزهای یكشنبه و سه شنبه از ساعت 16 تا 18، خانه فرهنگ صدرا روزهای پنجشنبه از ساعت 14:30 تا 17 و خانه فرش نیز روزهای چهارشنبه از ساعت 15:30 تا 17:30 دوره‌های خوشنویسی را برگزار می‌كنند.

چقدر باید بپردازیم؟

برای ثبت‌نام در دوره خوشنویسی فرهنگسرای سالمند، برای 10 جلسه باید مبلغ 14 هزار تومان پرداخت كنید. خانه فرهنگ حافظیه هم برای 12 جلسه كلاس خوشنویسی مبلغ 12 هزار تومان از شما می‌گیرد. در خانه فرهنگ مهرآور برای 12 جلسه كلاس خوشنویسی باید 12 هزار تومان، در خانه فرش برای 4 جلسه 10 هزار تومان، در خانه فرهنگ صدرا برای 4 جلسه مبلغ 14 هزار تومان و در مجتمع كوثر برای 10 جلسه باید مبلغ 25 هزار تومان هزینه كنید.

وسایل مورد نیاز

 آنهایی كه می‌خواهند خوشنویسی تحریری یاد بگیرند فقط كافی است یك مداد معمولی و یك دفتر همراه داشته باشند، اما آنهایی كه با قلم و دوات سر و كار دارند به وسایل دیگری هم نیاز دارند:

قلم نی:
بهترینش قلم نی اهل دزفول است با این نشانه‌ها: قهوه ای مایل به سرخ كه رنگ گوشت داخل آن متمایل به سفید است. قطری مشابه مداد معمولی دارد و شكستگی، كجی و انحراف هم نباید داشته باشد.

 مركب:
بهترین نوعش در عین پررنگی و غلظت، كشش قابل قبولی باید داشته باشد.

قلم تراش:
لطفاً با چاقوی آشپزخانه به جان قلم نیفتید. قلم تراشی اصول دارد. این كار را باید با قلم تراش مخصوص كه تیغه‌اش فرم خاص داشته و از جنس فولاد خشك و سخت است انجام دهید.

 قط زن:
وسیله‌ای است كه هنگام قط زدن نوك قلم، زیر آن قرار می‌دهند. نكته مهم، نرم تر بودن جنس قط زن از نوك قلم است. بالای این وسیله كمی ‌باید انحنا داشته باشد.
 
قلمدان: این همه زحمت برای تهیه و تراش قلم كه نباید بیهوده هدر برود. قلمدان را برای همین منظور استفاده می‌كنند.

 زیر مشقی:
از آنجا كه كار خطاطی ظریف و نی‌های قلمزنی حساس است، برای حركت بهتر نوك قلم روی كاغذ، باید زیر آن كمی‌ صاف و نرم باشد. چند لایه روزنامه یا اگر دارید چرم طبیعی كفایت می‌كند. 

لیقه:
نخ یا الیاف ابریشمی ‌كه داخل دوات می‌گذارند تا جوهر را بهتر بشود برداشت. 
 
دوات: ظرف دهانه گشادی است كه مركب و لیقه را داخل آن می‌گذارند. شیشه، چینی یا پلاستیكی‌اش هم موجود است.

كاغذ:
كاغذی كه برای خطاطی استفاده می‌كنید بهتر است گلاسه یا نیمه گلاسه باشد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir