اظهار نظر اغلب مخاطبان در این گفت‌وگوها، حاکی از این است که شبکه آی‌فیلم در میان کانال‌های دیجیتال عملکرد خوبی داشته است
 افتتاح شبکه‌های دیجیتال که در راستای تخصصی شدن آنها انجام می‌گیرد، در شرایطی که روز به روز با اعمال محدودیت‌های بیشتر برای فعالیت شبکه‌های برون مرزی ایران در سطح جهانی و قطع برخی شبکه‌ها هم روبه‌رو هستیم، اقدام مثبتی تلقی می‌شود؛ اما اینکه آیا این اقدام در ادامه نیز به واسطه‌ی عملکرد مناسب شبکه‌های تازه تاسیس برای مخاطب راضی‌کننده تلقی می‌شود، پرسشی است که با گذشت مدتی از فعالیت این شبکه‌ها به پاسخ آن می‌رسیم.

خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با لحاظ کردن این مساله که شبکه‌های دیجیتال هنوز برای مردم عمومیت پیدا نکرده‌اند و بسیاری از مردم دستگاه گیرنده‌ی دیجیتال ندارند، به میان مخاطبان رفت تا عملکرد این شبکه‌ها را با آنان به گفت‌وگو بگذارد و مقایسه‌ای داشته باشد از میزان اقبال عمومی از شبکه‌های تازه تاسیس در مقایسه با شبکه‌های سراسری که سال‌هاست در بین مخاطبان شناخته و به راحتی دریافت می‌شوند.

***

اظهار نظر اغلب مخاطبان در این گفت‌وگوها، حاکی از این است که شبکه آی‌فیلم در میان کانال‌های دیجیتال عملکرد خوبی داشته است و مخاطبان به این دلیل آی‌فیلم را جا افتاده می‌دانند که خاطرات فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی را زنده می‌کند.

هر چنذ برخی کارشناسان نیز پخش برنامه‌های تکراری و آرشیوی را مهمترین عیب شبکه‌های دیجیتال می‌دانند؛ محمدرضا اصلانی از جمله هنرمندانی است که به تازگی در این زمینه اظهار نظر کرده و به ایسنا گفته است: شبکه مستند در حال حاضر شبکه نیست، بلکه تبدیل به اتاق پخش شده است.

اصلانی با بیان اینکه شبکه مستند یک نظام تولید است و مستند ایران را نمایندگی می‌کند، می‌گوید: این شبکه اصلی‌ترین بخش سینمای ایران است؛ در شبکه مستند باید حرف‌هایی متناسب با آن زده شود. درست نیست که صداوسیما زمانی که به بحران برمی‌خورد، اولین جایی که بودجه‌ی آن را کم می‌کند شبکه‌ مستند باشد.

***

در این میان عده‌ای دیگر شبکه پویا را شبکه موفق در میان شبکه‌ها می‌دانند و اظهار می‌کنند: این شبکه کارتون‌های خوب و به‌روزی را نشان می‌دهد و از همان بدو تولد به خوبی توانسته است مخاطب را نزد خود نگه دارد. اما باید منتظر بود که آیا این شبکه می‌تواند با شبکه‌های کودک ماهواره‌یی رقابت داشته باشد.

در میان این نظر سنجی ها عده‌ای از مخاطبان نیز با بر این باورند که شبکه‌های دیجیتال حرف جدیدی برای گفتن ندارند. آنها همچنین با انتقاد از مجریان تازه کار و دکور برنامه‌های شبکه ورزش، اظهار می‌کنند: مجریان شبکه ورزش پرت و دور از دنیای ورزش بودند به گونه‌ای که هیچ کدام اشراف کامل به المپیک نداشتند و با صحبت‌های غیرکارشناسانه‌ای که می‌کردند در بسیاری از موارد اخبار شایعه‌ای را نیز اعلام می‌کردند.

اما آنچه در زیر می‌خوانید نظرات تعدادی از مخاطبان درباره‌ی عملکرد شبکه‌های دیجیتال است که در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شده.

*** شبکه‌های دیجیتال حرف جدیدی برای گفتن ندارند

دختری 25 ساله، دانشجو رشته علوم ارتباطات درباره‌ی عملکرد شبکه‌های دیجیتال معتقد است: شبکه‌های دیجیتال حرف جدیدی ندارند. اگر شبکه پنج، «به خانه برمی‌گردیم» دارد شبکه جام جم نیز به عنوان مثال «خانه مهر» دارد. این برنامه‌ها چه چیزی دارد که فکر می‌کنید برای مخاطبان خارج از کشور می‌تواند جذاب باشد؟

وی از میان شبکه‌ها، شبکه آی‌فیلم را موفق و خوب می‌داند و می‌گوید: به ویژه‌برنامه «گپ» حرفی برای گفتن داشت و جذاب بود. شبکه‌ ورزش نیز به دلیل پرطرفدار بودن ورزش، پربیننده خواهد بود.

او همچنین درباره‌ی شبکه پویا اظهار می‌کند: باید منتظر باشیم که آیا این شبکه می‌تواند با شبکه‌های ماهواره‌یی رقابت داشته باشد یا نه.

*** شبکه ورزش و پویا شبکه‌های موفق دیجیتال

خانمی 31 ساله فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی، شبکه ورزش و پویا را جزو بهترین شبکه‌های دیجیتال می‌داند، اما اظهار می‌کند: متاسفانه این شبکه‌ها روی ماهواره نیستند، در صورتی که خیلی از مردم ما تلویزیون را از روی دستگاه ماهواره می‌گیرند. این در صورتی است که تلویزیون ما یک از اهدافش این است که مردم را از شبکه‌های ماهواره‌هایی بیگانه به سمت تلویزیون خودمان هدایت کند اما در حال حاضر با این شرایط کسانی که ماهواره دارند حاضر نیستند آن را کنار بگذارند و تلویزیون خودمان را تماشا کنند. در نتیجه این شبکه‌های تازه تاسیس ابتدا باید روی گیرنده‌ی ماهواره قرار بگیرند تا این جذابیت را ایجاد کنند.

او در ادامه شبکه ورزش و پویا را از شبکه‌های موفق دیجیتال می‌داند به این دلیل که این دو حوزه جذابیت خود را به طور ذاتی دارند و می‌گوید: اگر این شبکه‌ها در کشور دیگر هم افتتاح شوند، همین گونه جذاب خواهند بود.

*** عملکرد مثبت شبکه شما در ساخت سریال برای همه اقوام ایرانی

مردی 37 ساله با شغل آزاد با اعتقاد بر اینکه شبکه‌های دیجیتال تا حدودی میان مخاطب جا افتاده‌اند، اظهار می‌کند: از میان این شبکه‌ها آی‌فیلم و شبکه‌ شما جذاب‌تر است؛ به این دلیل که رویکرد آی‌فیلم این است که سریال‌های قدیمی تلویزیون را به مخاطب که برایش جذاب است، پخش می‌کند. شبکه شما هم به این دلیل خوب است که برای همه اقوام ایرانی سریال‌هایی داستانی از جمله آذری، اصفهانی، یزدی و ... می‌گذارد.

وی می‌گوید: شبکه نمایش هم در مناسبت‌ها به دلیل پخش فیلم‌های سینمایی جذاب عملکرد خوبی داشته است، اما شبکه آی فیلم از میان آن‌ها موفق‌تر بوده است.

*** شبکه مستند جای کار بیشتری دارد

مردی 40 ساله، کارمند یک شرکت خصوصی از میان شبکه‌ها، آی فیلم را جا افتاده‌تر می‌داند و درباره‌ی علت آن می‌گوید: این شبکه به این دلیل جا افتاده است که خاطرات فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی را برای مخاطب زنده می‌کند.

وی در ادامه شبکه مستند را با وجود اینکه برنامه‌های تکراری دارد، موفق می‌داند و اظهار می‌کند: برنامه‌های این شبکه به دلیل اینکه مستند است و مثل سریال نیست که مخاطب از آن زده شود، باعث می‌شود هر بار که پخش می‌شود مخاطبان تازه‌ای برای خود پیدا کند.

او با اعتقاد بر اینکه شبکه مستند هم نیاز به تبلیغ بیشتری برای مخاطب دارد و هم جای کار بیشتری دارد، اشاره می‌کند: مستند برای مخاطب خاص نیست بلکه در هر حوزه‌ای با مردم سر و کار دارد. در نتیجه نیاز به تبلیغ زیادی دارد تا مردم پیام درست را از آن دریافت کنند، نه اینکه سریال‌های تکراری ببینند.

وی در پایان اظهار می‌کند: تخصصی شدن شبکه‌ها باید پیش از این برآورده می‌شد، به این دلیل که یکسری تولیدات عمومیت پیدا کند.

*** امتیاز شبکه‌های دیجیتال به تخصصی بودن آن است

خانمی 27 ساله، دانشجوی ارشد در رشته جامعه‌شناسی درباره شبکه‌های دیجیتال اظهار می‌کند: افتتاح شبکه‌های دیجیتال به صورت کلی نسبت به قبل که تنها شش کانال داشتیم بهتر است و از تنوع بیشتری برخوردار است؛ البته ممکن است از تنوع شبکه‌های ماهواره‌یی پایین‌تر باشد اما مسلما نسبت به شبکه‌های قبلی بهتر است. در میان این شبکه‌ها شبکه‌هایی مثل شما و بازار خیلی جا افتاده نیست. اما به صورت کلی شبکه‌های دیجیتال این امتیاز را دارند که هر کدام شبکه‌ی تخصصی شده‌اند.

وی شبکه پویا را شبکه‌ای موفق می‌داند به این دلیل که به خوبی توانسته میان شبکه‌های دیگر رقابت کند به گونه‌ای که کارتون‌های خوب و به‌روز با دوبله‌های با کیفیت پخش می‌کند که برای همه جذاب‌ است. این در حالی است که شبکه ورزش هنوز به‌روز نشده است و در پوشش بازی‌های المپیک نقص، تاخیر، ناهماهنگی و گاف‌های زیادی داشت.

وی در ادامه درباره‌ی مجریان شبکه ورزش اظهار می‌کند: 90 درصد این مجریان حرفه‌یی نبوده و از فیلتری رد نشده‌اند در نتیجه علاوه بر اینکه کارایی لازم را ندارند جذاب هم نیستند.

وی در پایان، شبکه مستند را موفق می‌داند و می‌گوید: این شبکه باید به‌روزتر باشد.

*** دکور شبکه ورزش دکور 10 سال پیش 90 است

پسر دانشجویی، 22 ساله با بیان اینکه شبکه‌های دیجیتال برایش جا افتاده است و برخی از این شبکه‌ها را می‌بیند، شبکه نمایش را موفق‌تر می‌داند و می‌گوید: این شبکه به دلیل پخش فیلم‌های سینمایی جذاب از استقبال عمومی خوبی برخوردار بوده است.

وی در ادامه می‌گوید: شبکه ورزش را نیز به واسطه حضور کارشناسان مختلف در حوزه ورزشی و در یک ماه اخیر به دلیل پوشش بازی‌های المپیک در این شبکه نگاه می‌کنم. متاسفانه شبکه ورزش در پوشش بازی‌های المپیک دارای نقاط ضعفی بود. اول اینکه هدف‌گذاری این شبکه‌ مشخص نبود. به این دلیل که نمی‌دانست بازی‌های المپیک را نشان دهد یا خبر بازی‌های المپیک را پخش کند و در جاهایی که می‌بایست مهم‌ترین مسابقات المپیک را پخش کند، مسابقه‌ای که از هیچ اهمیتی برخوردار نبود را پخش می‌کرد.

وی درباره‌ی مجریان شبکه ورزش اظهار می‌کند: این مجریان خیلی پرت و دور از دنیای ورزش بودند به گونه‌ای که هیچ کدام اشراف کامل به المپیک نداشتند و با صحبت‌های غیرکارشناسانه‌ای که می‌کردند در بسیاری از موارد اخبار شایعه‌ای را نیز اعلام می‌کردند.

او با اشاره به اینکه شبکه ورزش در عین حال که تلاش می‌کرد، برخی بازی‌های المپیک را سانسور کند همه چیز از دستش در می‌رفت. این در حالی است که حساسیت به این شدت نیاز نبود.

وی در ادامه دکور شبکه ورزش را دکور 10 سال پیش برنامه «90» می‌داند و اظهار می‌کند: در حال حاضر سخیف‌ترین شبکه‌های ماهواره‌یی در این دو سه سال اخیر دکورهای جذابی طراحی کرده‌اند. این شبکه همچنین اخبار کم اهمیت و زرد را زیرنویس می‌کرد که هیچ ارزش خبری نداشت.

*** شبکه ورزش در المپیک خوب ظاهر نشد

پسری 23 ساله، دانشجوی رشته ارتباطات اظهار می‌کند: نمی‌شود گفت شبکه‌ی دیجیتالی موفق بوده است اما از میان شبکه‌ها، شبکه آی فیلم و مستند را نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم شبکه مستند رویکرد خوبی نسبت به آن چه که داشته است، دارد؛ اما آی‌فیلم که رویکرد آن پخش فیلم‌های قدیمی است به خاطر نوستالژی‌هایی که دارد جذاب است، اما بالاخره این سریال، چند بار و تا کی می‌خواهند پخش شوند؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه شبکه ورزش را نیز نگاه می‌کند به ویژه در بازی‌های المپیک، خاطرنشان می‌کند: درست است این شبکه نوپاست اما می‌توانست بهتر از اینها باشد. به گونه‌ای که در المپیک خوب ظاهر نشد. پوشش برنامه‌های المپیک به کنار، مجریان این شبکه از طرفی دیگر تجربه‌ی لازم را نداشتند به گونه‌ای که استرس در چشمان آنان دیده می‌شد و این مسایل باعث می‌شد بازی‌های المپیک را از شبکه سه بیشتر دنبال کنم.

این بیننده با اشاره به اینکه دکور شبکه ورزش جالب نبوده است، خاطرنشان می‌کند: پوشش بازی‌ها نیز در برخی موارد نامشخص بود؛ یعنی بخشی از بازی‌ها را پخش می‌کرد و سپس بلافاصله آن را قطع و بازی دیگری را نشان می‌داد. همچنین مسابقاتی که مرتبط با بازی‌های خانم‌ها بود را پخش نمی‌کرد در حالی که شاید خود آن رشته ورزشی مشکل خاصی نداشت. اما در کل شبکه سه نسبت به شبکه ورزش برنامه‌های المپیک را بهتر پوشش داد.

*** «گپ» آی‌فیلم موفق بود

خانمی خانه دار، 36 ساله درباره‌ی شبکه‌های دیجیتال اظهار می‌کند: شبکه پویا و آی‌فیلم برایم جاافتاده‌تر هستند، به این دلیل که شبکه آی‌فیلم علاوه بر اینکه برنامه «گپ» بسیار خوب و موفقی داشت، فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی را پخش می‌کند که برایم جذاب است. اما شبکه پویا نیز به دلیل پخش کارتون‌های جذاب، موفق بوده است.

وی در ادامه می‌گوید: یکی از نقاط ضعف شبکه آی فیلم این است که چرا زمانی که این شبکه برای عرب‌ها است بیش از اندازه پیام بازرگانی پخش می کند. این پیام‌ها به چه درد آن‌ها می‌خورد.

وی همچنین شبکه مستند را موفق دانست و گفت: گاهی اوقات این شبکه را می‌بینم و احساس می‌کنم ایرادی نمی‌شود به آن گرفت. از شبکه شما نیز سریال مرد نقره‌ای برایم جذاب بوده است و آن را دنبال کردم.

وی با اشاره به اینکه شبکه ورزش را نگاه نمی‌کند و برایش جذاب نیست، درباره‌ی علت آن می‌گوید: این شبکه ابتدا خوب شروع شد و برنامه‌های خوبی داشت، اما همزمان با المپیک مجریان این شبکه کم تجربه بودند و بیشتر به مجری برنامه‌های اقتصادی می‌خوردند. در نتیجه پوشش این شبکه (ورزش) خوب بود اما گزارش بسیار مهم است که اگر مجری‌ای کم تجربه و شناخته شده در این حوزه نباشد، نمی‌تواند مخاطب را جذب کند.

*** شبکه‌های بازار، شما و العالم از جذابیتی برخوردار نیستند

مردی 51 ساله با شغل آزاد درباره شبکه‌های دیجیتال می‌گوید: این شبکه‌ها برایم جا افتاده است اما فکر می‌کنم چند شبکه وجود دارد که ضعیف است مثل شبکه بازار، شما، العالم که از جذابیتی برخوردار نیستند.

وی در ادامه شبکه پویا را شبکه‌ای موفق در میان شبکه‌ها می‌داند و اظهار می‌کند: این شبکه کارتون‌های خوب و به‌روزی را نشان می‌دهد و به نظر من به خوبی توانسته است مخاطب را نزد خود نگه دارد.

وی می‌گوید: شبکه ورزش نیز موفق بوده؛ به ویژه در مسابقات المپیک که واقعا بازی‌ها را به خوبی پوشش می‌داد به همین دلیل آن را کامل نگاه می‌کردم. به گونه‌ای که بزرگترین رویداد ورزشی را به صورت کامل نشان می‌داد اما در این میان فکر می‌کنم شبکه ورزش به لحاظ دکوری زیاد جالب نبود. اما در میان گزارش‌های مردمی شبکه ورزش و کارشناسانی به طور همزمان می‌آوردند، از نقاط مثبت این شبکه بود. همچنین این شبکه یک ابداع خوبی که داشت این بود که خانواده قهرمانان المپیک را همزمان نشان می‌دادند. اما بهتر بود که در فضای بسته‌تر آن‌ها را نشان می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه شبکه ورزش بهتر است مواقعی که برنامه‌ی خاصی ندارد بازی‌های خودمان را نشان دهد، خاطرنشان می‌کند: شبکه ورزش حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که برنامه‌های تکراری بگذارد که جذاب باشند نه اینکه تیراندازی بازی‌های گوانجو نشان بدهند. در این زمینه حتی می‌تواند مستندی راجع به قهرمانان کشورمان در زمینه ورزش بسازد.

وی همچنین با انتقاد از شبکه آی‌فیلم می‌گوید: این شبکه گهگاهی برنامه‌های طنز چندین سال پیش را نشان می‌دهد که بسیار مضحک است و فکر می‌کنم به‌روز نیست و همین باعث می‌شود مخاطب از آن زده شود.

*** شبکه ورزش برنامه‌هایی که لازم بود را خوب پوشش داد

خانمی 25 ساله، دانشجوی رشته مدیریت درباره شبکه‌های دیجیتال اظهار می‌کند: این شبکه‌ها سرگرم کننده و خوب هستند و از میان آن‌ها شبکه آی فیلم موفق‌تر است؛ به این دلیل که این شبکه سریال‌ها و فیلم‌های قدیمی نشان می‌دهد که خاطره‌آور است و دلیل دیگر آن به برنامه «گپ» برمی‌گردد که در آن شخصیت هنرمندان و بازیگران بیشتر شناخته می‌شد.

وی همچنین شبکه ورزش را از بدو تولد تا بازی‌های المپیک مثبت می‌داند و می‌گوید: این شبکه برنامه‌هایی که لازم بود را به خوبی پوشش داد، مجریان این شبکه نیز خوب بودند اما دکور آن زیاد جذاب نبود. به گونه‌ای که دکور ورزشی نبود و نسبت به برنامه‌های ورزشی دیگر از سطح بسیار پایینی برخوردار بود.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir



مطالب پیشنهادی :
با درخت خرما هنر نمایی کنید
تازه های اکران + عکس های جدید
اهمیت لوکیشن یا محل فیلمبرداری در سریال های تلویزیونی
پوستر فیلم جدید دی کاپریو به کارگردانی تا رانتینو
ایتالیا نه اسراییل محل فیلمبرداری کیارستمی اصلاح شد