تلویزیون در سال‌های گذشته در ایامی مثل محرم، ساخت سریال‌های مناسبتی قابل قبولی را به ثبت رسانده که نمونه‌ی شاخص آن «شب دهم» حسن فتحی است که...

در حالی در محرم امسال سریال‌های تلویزیونی حجم کمتری را در جدول پخش شبکه‌ها به خود اختصاص می‌دهند که همواره ساختار نمایشی در مناسبت‌ها و خصوصا ایامی مثل محرم و رمضان، از پرمخاطب‌ترین قالب‌های برنامه‌سازی بوده است.

به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تلویزیون در سال‌های گذشته در ایامی مثل محرم، ساخت سریال‌های مناسبتی قابل قبولی را به ثبت رسانده که نمونه‌ی شاخص آن «شب دهم» حسن فتحی است که به طور خاص به موضوع محرم می‌پرداخت و استقبال بی‌نظیری هم از آن شد.

شاید بتوان اینگونه گفت که پس از ساخت سریال «شب دهم» و استقبال از آن، تلویزیون به ساخت سریال‌های مناسبتی مطمئن شد و تولید مجموعه‌ها در مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند نوروز، ماه رمضان، دهه‌ فجر و ... هم مرسوم شد.

پس از «شب دهم» حسن فتحی‌، مجموعه‌هایی چون «معصومیت از دست رفته»، «روزهای اعتراض»‌، «پریدخت»‌، «بانو»‌، «خون‌بها»‌، «تا رهایی»، «فرات» و ... هم سریال‌هایی هستند که در دهه‌های محرم‌ سال‌های بعد پخش شدند و توانستند از مخاطب تلویزیونی نمره‌ی قبولی بگیرند.

با این حال پخش برنامه‌های جذاب و مخاطب‌پسند در مناسبت‌های مذهبی، همواره با انتقادهایی هم همراه بوده و برخی از کارشناسان مذهبی بر این عقیده‌اند که برنامه‌های متعدد تلویزیون نباید مانع حضور مردم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) باشد و کاهش تولید این سریال‌ها فرصت بیشتری را برای مشارکت گسترده‌ی مردم در مساجد، هیات‌ها و تکایا فراهم می‌کند.

و اما بر اساس این گزارش ایسنا، تلویزیون در ایام محرم 91 به پخش دو سریال «یک تکه زمین» (که دهه‌ی دوم محرم از شبکه دو پخش می‌شود) و «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» بسنده کرده است و سریال‌های تکراری «فرات» و «رسم عاشقی» را هم به روی آنتن می‌برد.

شبکه اول سیما که پخش سریال «راستش را بگو» به کارگردانی محمدرضا آهنج را از ششم آبان ماه آغاز کرده است، پخش این سریال را تا نیمه‌های محرم ادامه می‌دهد؛ از سوی دیگر سریال «یلدا» ساخته‌ی حسن میرباقری از گزینه‌های پخش از این شبکه، پس از اتمام «راستش را بگو» است که دهه‌ی دوم صفر پخش می‌شود.

شبکه دو سیما هم سریال «یک تکه زمین» به کارگردانی مهدی کرم‌پور را برای پخش در دهه‌ی دوم محرم در نظر گرفته است که آنونس‌های آن نیز از تلویزیون پخش می‌شود. این سریال داستان مردی به نام حاج حیدر را روایت می‌کند که در یک نانوایی سنگکی در یکی از محله‌های قدیمی تهران مشغول به کار است و پسران او نیز در کارخانه کوچکی آرد مرغوب برای پخت نان‌های فانتزی تولید می‌کنند.

این سریال اولین تجربه سریال‌سازی مهدی کرم‌پور است و او پیش از این فیلم‌های سینمایی پل چوبی‌، چه کسی امیر را کشت، جای دیگر و طهران تهران را کارگردانی کرده است.

بر اساس این گزارش مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» که در مناسبت‌ها به کمک شبکه تهران می‌آید، در 10 قسمت با موضوعات محرمی به روی آنتن می‌رود. اپیزودهای جبران‌، دروغ‌، نظر کرده‌ و سرانجام از جمله اپیزودهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. محسن یوسفی،‌ حسین فلاح‌، مسعود‌ آقابابائیان از جمله کارگردانان این مجموعه هستند. این سریال ویژه ایام محرم همزمان با دهه اول محرم روزهای فرد ساعت 19 به روی آنتن می‌رود.

شبکه تهران علاوه بر این مجموعه، سریال‌های «دختران حوا‌» و «عملیات 125» را در دستور پخش دارد که این سریال‌ها در روزهای عاشورا و تاسوا پخش نخواهند شد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir


مطالب پیشنهادی:
سازنده سنگ صبور "سنتوری" پدر شد
صدا و سیما برای عقب نماندن از ماهواره دست به دامان سریال‌های ترکیه‌ای شد !
درگیری مهران رجبی و میرطاهر مظلومی بر سر خرید یک خانه+عکس
«سلول» استفن کینگ سینمایی می‌شود
لحن سیاه، تلخ و جدی برای سوپرمن جدید سینما