دراین سریال كارآگاه علوی همانند تماشاگر نمی‌داند كه مجرم و قاتل كیست و اغلب تماشاگران هم در همین گنگی هستند. دراین سریال خود كارآگاه...
 
احمد نجفی كه 15 سال پس از بازی در سری اول سریال «كارآگاه علوی»، مدتی است كه بار دیگر این شخصیت را برای بینندگان تلویزیونی زنده كرده‌، با این اعتقاد كه «اگر قرار است سریالی موفق باشد، باید 10 تا 15 سال از ساخت سریال اول آن بگذرد و ببینیم هنوز در ذهن مردم هست یا نه و آن وقت سری دوم آن را آغاز كنیم»، یكی از دلایل ساخت سری دوم سریال «كارآگاه علوی» را این مساله عنوان كرد كه او و حسن هدایت (كارگردان) در هر جمعی كه ظاهر می‌شدند، همه از آنان سراغ «كارگاه علوی» را می‌گرفتند.
احمد نجفی در این زمینه  گفت: در این مدت بسیاری از افراد مرا «كارآگاه نجفی» صدا می‌كردند و حتی مرا «آقای علوی» می‌دانستند و همین مساله باعث شد كه ما طرح دوم این سریال را ارائه كنیم و آقای ضرغامی هم استقبال كردند.
تعویض مدیریت‌ها، تا حدودی ساخت سری دوم سریال «كارآگاه علوی» را به اخیر انداخت، اما با آمدن حسن اسلامی ‌مهر‌ (رییس مركز سیما فیلم) قضیه بسیار جدی گرفته شد و درحالی كه همه‌چیز حاضر بود، 8 ماه با نهایت دقت و مشورت با افراد، روی فیلمنامه كار شد.
نجفی ادامه داد كه «سطر‌به‌سطر سناریو زمانی كه سریال كارآگاه علوی كلید خورد، نوشته شده‌ بود و هیچ مطلب ننوشته‌ای نداشتیم.»

این بازیگر  تغییر در شیوه بازی‌اش در سری دوم كارگاه علوی را اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: این تغییر البته چندان اساسی نیست؛ چرا كه كارآگاه علوی كاراكتر‌ی كاملا شناخته شده است؛ اما به‌دلیل این‌كه خود قصه از زمانی آغاز می‌شود كه كارآگاه علوی به‌مدت 10 تا 12 سال در تبعید بوده و همسرش را از دست داده است و بچه‌هایش دربه‌در شده‌اند، كمی خلق‌وخوی عصبی و بدبینانه‌تر پیدا كرده است.
وی به این پرسش كه آیا در سری دوم سریال كارآگاه علوی شاهد شكست این كارآگاه در پاره‌ای پرونده‌ها هستیم؟ پاسخ مثبت داد و گفت: این اتفاق درسری جدید كارآگاه علوی بسیار رخ می‌دهد؛ چرا كه دوره دهه 20 تا 30 دوره نفوذ، فشار و شكل‌گیری شهربانی و دادگستری جدید آن موقع است؛ در آن زمان همه آدم‌ها دارای روابطی در دربار و شهربانی بودند و اجازه نمی‌دادند بسیاری از پرونده‌ها به سرانجام برسد. بنابراین در بسیاری از قسمت‌ها ماجرا كشف می‌شود، اما این‌كه چگونه كارآگاه علوی با آن ماجرا روبه‌رو شود مساله‌ای است كه به جریانات سیاسی آن دوران مربوط می‌شود.
نجفی تاكید كرد: هرچند كارآگاه علوی با شرط و شروطی سركار آمده است، اما در برخی از پرونده‌ها به او می‌گویند كه در قبال حقیقت سكوت كند كه با اعتراض او هم روبه‌رو می‌شود.
وی با اشاره به این‌كه كارآگاه علوی به نقد دهه 20 و 30 ایران می‌پردازد، دراین باره توضیح داد: دهه 20‌ و 30 درتاریخ ما، دوران وحشتناكی است؛ دهه‌ هرج‌ومرج و شكل‌گیری پلیس سیاسی است.
بازیگر نقش كارآگاه علوی در پاسخ به این پرسش كه آیا شخصیتی به‌نام كارآگاه علوی در دهه‌ی 20و30 حضور داشته است؟ گفت: حتما در آن دوره مفتشانی بودند كه وظیفه پیگیری پرونده‌های جنایی را برعهده داشته‌اند؛ اما این‌كه این افراد چقدر با معیارهای امروزی همخوانی داشته‌اند، مساله‌ای است كه از آن اطلاع ندارم چرا كه در آن دوران نبودم. ضمن این‌كه ما عكس و نوشته‌های چندانی از این افراد نداریم تا بتوانیم از آنها الگوبرداری كنیم.

احمد نجفی ادامه داد: این‌كه به‌طور خاص شخصیتی به‌نام كارآگاه علوی در آن دوران حضور داشته باشد، این‌گونه نبوده است؛ اما مفتشانی در آن دوره فعالیت می‌كردند كه ما دراین سریال نام یكی از آنها را كارآگاه علوی گذاشته‌ایم.
این بازیگر در پاسخ به این پرسش كه آیا سعی كرده است به هنگام ایفای نقش كارآگاه علوی از نمونه‌های موفق خارجی از جمله پورآرو، شرلوك هولمز و غیره الگو بگیرد؟ گفت: «كارآگاه علوی» به این افراد ربطی ندارد؛ ممكن است تمام كارآگاه‌ها یكی صفات مشتركی باهم داشته باشند و به‌دنبال كشف شهود و رمز‌وراز‌ها بروند اما اصلا نوع نگاه یك مفتش ایرانی با یك كارآگاه خارجی متفاوت است. حتی نوع جرایم هم با هم فرق دارد.
این بازیگر ادامه داد: كارآگاه علوی ربطی به كارآگاه‌های خارجی ندارد چرا كه ما سعی كردیم ایرانی بودنش را به‌طور بارز نشان دهیم و در غیر این‌صورت شخصیت كارآگاه علوی یك كپی از نمونه‌های خارجی می‌شود كه ما دلمان نمی‌خواسته این‌گونه باشد.
احمد نجفی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی تمایل اغلب سازندگان فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی به گنجاندن صحنه‌های اكشن به رغم مشكلات و ضعف‌هایی كه دراین حوزه وجود دارد گفت: یك واقعیت محض است كه ما به‌لحاظ لوازم و بودجه و تكنیك ساخت سریال‌های پلیسی نسبت به كشورهای پیشرفته عقب هستیم.
وی یادآور شد: ما چندی پیش فیلمی پلیسی درباره‌ی بمب‌گذاری با آقای حسن هدایت درجنوب ساختیم كه در آن برای درآوردن بسیاری صحنه‌های اكشن از جمله صحنه‌های تصادف و غیره مشكل داشتیم. درحال حاضر می‌توان با جلوه‌های ویژه كامپیوتری تا حدودی این صحنه‌ها را در آورد، اما هنوز قدرت اجرایی این كار را نداریم؛ خوشبختانه سیستم‌های جدید تا حدودی به كمك ما آمده‌اند، اما هنوز كامل نشده‌اند. بچه‌های جدید بسیار با استعدادی هم وارد این كار شده‌اند، اما آنها نیز نیاز به تجربه‌اندوزی دارند.
این بازیگر با اشاره به ضعف فیلمنامه در بسیاری سریال‌های پلیسی، در این باره اظهار كرد: ما باید باتوجه به امكانات موجود كشورمان سناروی‌ها را بنویسیم. خیلی راحت است كه من بگویم در صحنه‌ای 400 ماشین به هم برخورد كردند، اما امكان در آوردن این صحنه برای سینمای حال حاضر ما وجود ندارد. ولی نوشتنش یك دقیقه به‌طول می‌انجامد و یك خودكار و یك كاغذ می‌خواهد. نویسندگان ما باید به این مساله دقت كنند.
احمد نجفی گفت: ما هنوز از امكانات، سناریو و اجرای كارهای اكشن عقب هستیم، پس ناچاریم حتی جاهایی دستمان را ببندیم و بیشتر به رمز‌وراز بپردازیم.
ما مجبوریم برای جذاب‌كردن فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی به سمت رمز‌ و راز برویم، چرا كه امكانات فیلم‌های اكشن را نداریم و اگر هم داشته باشیم بسیار اندك است.
وی با اعتقاد بر این‌كه دستیابی به تكنیك‌های جدید فیلم‌ها و سریال‌های اكشن زمان می‌برد ابراز امیدواری كرد كه با ورود نیروهای جوان و با استعداد به این عرصه این زمان كوتاه شود و هرچه سریع‌تر این اتفاق رخ دهد.
احمد نجفی با بیان این‌كه در كارآگاه علوی تماشاگر با كارآگاه قدم‌به‌قدم جلو می‌رود، دراین باره اظهار كرد: دراین سریال كارآگاه علوی همانند تماشاگر نمی‌داند كه مجرم و قاتل كیست و اغلب تماشاگران هم در همین گنگی هستند. دراین سریال خود كارآگاه به دنبال كشف حقیقت می‌رود؛ بنابراین بیننده سعی می‌كند با او همراه شود.
این بازیگر اعتقاد دارد: این‌گونه پلیس نسبت به گونه‌های دیگر كه تماشاگر جلوتر یا عقب‌تر از كارآگاه حقیقت را می‌فهمد، بهتر است چرا كه باعث می‌شود بیننده از فیلم جدا نشود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir