سریال "میکاییل" بهترین مجموعه پلیسی تا به امروز
سریال "میکاییل" به کارگردانی سیروس مقدم ، یکی از بهترین مجموعه های پلیسی تلویزیون در چند سال اخیر است که به خوبی زندگی شخصی و کاری یک پلیس را اریه داده است.

جبار آذین منتقد در خصوص مجموعه تلویزیونی «میکائیل» و نگاه خوب سیروس مقدم به مقوله ژانر پلیسی گفت: مجموعه تلویزیونی «میکائیل» در نوع ساخته‌های آثار تلویزیونی دارای چند شاخصه است که می‌توان آن را به عنوان یک اثر پلیسی خوش ساخت و  جذاب مطرح کرد و نگاه پلیسی- اجتماعی به شخصیت پلیس و وقایع و رخدادهای جامعه به لحاظ فرهنگ، سنت و وفاداری به آئین‌های ملی باعث شده این مجموعه متمایز از دیگر آثار پلیسی شود.

آذین در خصوص فیلمنامه خوب «سعید نعمت الله» و پردازش موفق «سیروس مقدم» اظهار داشت: شخصیت پردازیهای بسیار درست «سعید نعمت اله» باعث شده تا جدال خیر و شر دو قطب پلیسی و خلافکار با استفاده از شیوه‌های آثار پلیسی سنتی و مدرن به درستی پرداخت شود و این قدرت پرداخت بستری را برای «مقدم» مهیا کرده تا با تصویر سازی مناسب به یکی از بهترین مجموعه‌های پلیسی در تلویزیون تبدیل شود.

وی ادامه داد: این مجموعه صرفا به  حادثه پردازی بسنده نکرده و با نگاه تحلیلی به زندگی و آدم‌ها دریچه‌ای تازه‌ای را در ژانر «پلیسی-اجتماعی» به روی مخاطبان بگشاید.

«میکائیل» با شکستن کلیشه‌های متداول آثار پلیسی و خلق شخصیت‌های انسانی و اجتماعی توانست مرزهای سینمای پلیسی کلیشه‌ای را در نوردد و به عنوان یک اثر خوش ساخت در تلویزیون درآید.

این منتقد عنوان کرد: نمایش قطب‌های مثبت و منفی وشخصیت‌های خاکستری که میان خوبی‌ها و بدی‌ها در نوسان هستند مهم‌ترین نکته اخلاقی و فرهنگی این مجموعه است و با حرکت هدفمند فیلمنامه نویس و کارگردان در مسیر تصویر گرایی سینمای ایران، اسلامی و هویت بخشی به سینمای پلیسی ملی ساخته شده که این منجر به برجسته شدن «میکائیل» در عرصه‌ آثار پلیسی کشور شده است.

آذین در مورد بازی بازیگران بخصوص «علیرضا خمسه» تصریح کرد: بازی «کامبیز دیرباز»، بهنوش طباطبایی، متین ستوده و کامران تفتی به درستی به تصویر کشیده شده که این از امتیاز خوب این مجموعه است.

شخصیت‌های خوب پرداخت شده مجموعه و هدایت درست کارگردان موجب نقش آفرینی بازیگران قدرتمند این سریال شده و به گونه‌ای که بازی‌ها و شخصیت‌ها از محدوده سطحی نگری و تیپ سازی فراتر رفته و در قالب انسان‌های باور پذیر برای مخاطبان شده است.

بازی درخشان «علیرضا خمسه» به نوعی «پدر خوانده» را در ذهن مخاطبان زنده می‌کند. این بازیگر به کررات توانمندی و قدرت بازیگریش را اثبات کرده است خمسه به نوعی «پدر خوانده» را مافیای قاچاقچی در ایران به تصویر کشیده از همین رو این نماد چون در ذهن مخاطبان یک شخصیت خلافکار تداعی می‌شود خمسه هم با الگو گرفتن از این کاراکتر آن را به  گونه‌ای قابل باور بازی  کرد و نویسنده و کارگردان هم به عمد این نوع شخصیت را به شکلی که در سریال دیده می‌شود خلف کردند، "خمسه" با ارائه ابعاد درونی و روانی کاراکتر "آقاخان" چهره‌ای متفاوت از "پدر خوانده" را بازی کرد.

وی خاطر نشان کرد: «میکائیل» به عنوان یک مجموعه "پلیسی- اجتماعی" متفاوت نگاه و روایت تازه‌ای از این ژانر را ارائه کرده است که می‌تواند توسط علاقمندان به این اثر مورد توجه، استفاده و ارتقا قرار گیرد و خط بطلانی بر روی تمام کاراکترهای خشن صرف که تا به امروز در ژانر پلیسی ساخته می‌شد باشد این مجموعه توانست به خوبی زندگی شخصی و کاری یک پلیس را برای مخاطبان خلق کند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir